مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری پویا، ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار اکوناپرس عنوان داشت: برخی فعالان بازار سرمایه با رشد نرخ دلار در بازار آزاد انتظار تغییر قابل ملاحظه ای در سودآوری شرکتها داشتند که این مهم محقق نشد، از طرفی کاهش قیمتهای جهانی نیز به دلیل جنگ تجاری بین چین و آمریکا با افت همراه شده و این عوامل دست به دست هم داده اند تا بازار وارد فاز اصلاحی گردد.

علیرضا مستقل در ادامه افزود: افزایش نرخ اوراق اخزا از حدود ۱۹ درصد به نرخهای بالاتر از ۲۵ درصد نیز تهدیدی برای بازار سرمایه محسوب و موجب ایجاد روندی اصلاحی در آن  شده است. 

وی تاکید کرد: با شرایط فعلی احتمالا روند اصلاحی و راکدی را طی یک تا دوماه آینده پیش رو داشته باشیم و روند صعودی بورس از اواخر تابستان سال ۹۷ آغاز گردد.

این تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص روند قیمتهای جهانی عنوان داشت: در برخی محصولات همچون اوره و آمونیاک در بازارهای جهانی شاهد روندی مثبت و با ثبات بوده ایم به طوریکه اوره طی یک ماه گذشته رشدی حدود ۱۰ دلار تجربه کرده است، اما در محصولاتی همچون مس با افت قیمت قابل توجهی مواجه بوده ایم و بیشترین ترس سرمایه گذاران یا معامله گران در حوزه کالایی در رابطه با کاهش رشد اقتصاد جهانی خصوصا در آمریکا و چین می باشد. تاکنون جنگ تجاری بین آمریکا و چین تاثیر منفی خود را بر قیمت جهانی مس و روی داشته است و سنگ آهن و فولاد نیز متاثر از پارامترهای درونی کشور چین با نوسان همراه شده اند که اثار این نوسانات قیمتهای جهانی را در بازار سرمایه کشورمان نیز شاهد هستیم.

مستقل ادامه داد: به نظر می رسد با ریزش اخیر قیمتها در بورس و جنگ تجاری مذکور، فعالان این بازار در تصمیم گیری ها و سرمایه گذاری های خود اندکی محتاط شده باشند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که میزان تاثیر پذیری بازار سرمایه از بازار های موازی مثل بازار سکه و طلا به خصوص معاملات موجود در بورس کالا به چه میزان است ؟ گفت: این بازارها باعث تعمیق و گسترش بازار مالی می شود، ابزارهای جدید هم که وارد بازار شده اند به این مساله شدت بیشتری بخشیده اند. در حال حاضر آپشن های سرمایه گذاری برای فعالان بازار و به خصوص افرادی که قصد ورود به این بازار را دارند بیشتر شده است و این در حالی است که طی سنوات گذشته تنها سهام شرکتها و نهایتا اوراق مشارکت در بورس مور معامله قرار می گرفت، اما اکنون شاهد معامله انواع اوراق بدهی شرکتهای کوچک و بزرگ و  اوراق اخزا نیز در بازار سرمایه هستیم. 

وی در خاتمه تاکید کرد: یکی از پارامترهای مهمی که به صعودی شدن روند بورس کمک خواهد کرد، آزاد سازی نرخ دلار و کاهش نرخ سودسپرده بانکهاست، که در شرایط فعلی نرخ دلار بسیار مهمتر است که کنترل این موارد از سوی دولت می توان انتظار رشد بازار سرمایه را در نیمه دوم سال جاری داشت.