به گزارش اکونا پرس،

اگر تحریم ها از ماه های آینده اعمال شوند و به شدت سال 92 باشد و خطوط کشتیرانی به آن سال بازگردند، طبیعتا محموله ها از بنادر حاشیه ای خلیج فارس منتقل خواهند شد که در این صورت بندر بوشهر نزدیکترین بندر می باشد.

مدیر عامل شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا ضمن بیان این مطلب در پاسخ به سهامداران این مجموعه در خصوص میزان تاثیر تحریم ها و تغییر بندر از شهید رجایی به بوشهر عنوان داشت: شرکت  در بندر بوشهر سرمایه گذاری کرد و طی این مدت نیز تجهیزات، امکانات و ساخت و ساز در این بندر انجام داد، بنابراین سهمش از بندر بوشهر نسبت به بندر شهید رجایی بیشتر بوده و حجم فعالیت این دو بندر با هم قابل مقایسه نیستند.

مجتبی دلگشایی در رابطه با نرخ ارز گفت: خدمات THC ارزی است و سایر خدمات با ریال است و نرخ این خدمات هم بر اساس ارز مصوب محاسبه می شود.

وی در پاسخ به این سوال که درآمد شرکت از تعرفه THC رجایی چقدر است ؟ عنوان کرد: سهم شرکت توسعه خدمات دریایی بندری سینا از THC در قرارداد جدید 41 درصد می باشد.

دلگشایی در رابطه با جزیره نگین و سرمایه گذاری های انجام شده در این طرح گفت: در جزیره نگین در دو فاز سرمایه گذاری شده و اسکله  پیشرفت فیزیکی 96 درصدی داشته است. مابقی هزینه مربوط به پس کرانه و ماشین آلات است و پیشرفت حال حاضر مربوط به اسکله می باشد. عمق اسکله نیز حدود 12.5 متر است و برای کشتی های 50 هزار تنی مناسب است.

وی در رابطه به قرار داد 5 ساله با بندر شهید رجایی توضیح داد: شرکت موفق به انعقاد قرار داد در ترمینال 2 بندر شهید رجایی شده که احتمالا این قرار داد سی ساله خواهد شد؛ بر اساس این قرارداد پهنه اسکله 2 برابر نسبت به قبل افزایش خواهد داشت. همچنین با توجه به این قرار داد دو اقدام باید صورت پذیرد، یکی استفاده از مشاور بین المللی که اجباری است و دیگری استفاده از شریک خارجی که مذاکرات با شرکای خارجی انجام شده است، تفاهمات لازم حدود 90 درصد پیشرفت داشته و به منظور ارتقا بهره وری،  دو شرکت ایتالیایی و آلمانی طرف های مذاکره هستند که باید دید نتیجه نهایی این مذاکرات به چه صورت پیش خواهد رفت.

این مقام مسئول درادامه افزود: در ترمینال 2 حدود 90 میلیارد تومان تعهد سرمایه گذاری داریم که 70 درصد مربوط به واردات نرم افزار و سخت افزار های مرتبط با آن بوده است.

این مقام مسئول در خاتمه افزود: در سال جاری حدود 99 درصد بودجه برآورد شده پوشش داده شده است و امید است این روند طی ماه های آتی نیز ادامه داشته باشد.