مدیر عامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان در این ارتباط به خبرنگار اکوناپرس گفت: به نظر میرسد بازار عکس العمل خوبی نسبت به این تصمیمات نشان دهد و شرکت های صادر کننده برنده این بازی و شرکت های وارد کننده بازنده این نرخ ارز باشند. طبیعیست که شرکت های گروه پتروشیمی، معدنی و شرکت های کشاورزی که صادرات کشاورزی دارند؛ وضعیت خوبی خواهند داشت و به همین علت است که حجم نقدینگی  بسیار بالایی در بازار صرف خرید سهام پتروشیمی، پالایشگاهی، فولادی و سنگ آهن که صادرات محورند می شود.

مصطفی صفاری در ادامه افزود: بازار سرمایه بسیار هوشمند و تحلیلگر است و به سمت صنایعی سرمایه گذاری کرده که دارای مزیت مطلق اقتصاد ایران است و از سیاست ارزی جدید منتفع می شوند و طبیعیست که بخش عمده ای از نقدینگی امروز بازار به سمت صنایع پتروشیمی، صنایع فولادی و معدنی پیش خواهد رفت و سیاست جدید آقای همتی در بازار ثانویه باعث ایجاد عمق در بازار ارزی کشور خواهد شد و عرضه و تقاضایی که در آن اتفاق خواهد افتاد، عرضه و تقاضایی واقعیست و به نظر قیمت ها بین ۷۵۰۰ و۸۰۰۰ تومان متعادل می شود.

وی گفت: اقتصاد همیشه در قسمت هایی که مزیت مطلق دارند رشد خواهد کرد،کشور در ۳ کالا و ۳ خدمات مزیت مطلق دارد؛ صنایعی همچون نفت و گاز و زیر مجموعه های آن، پتروشیمی و پالایشگاه و حتی پلاستیک و صنایع زیر مجموعه ای که وجود دارد نیز از این جمله اند. صنایع شیمیایی که در بورس فعال هستند به عنوان اولین مزیت مطلق کشور ماست، دوم معادن کشور هستند که به دو قسمت تقسیم می شود کانی های فلزی (مس، روی، فولاد و طلا ) و کانی های غیر فلزی (سیمان ،سنگ ،ماسه ، ساختمان) که  در بازار استقبال برای آنها بسیار زیاد شده است و سومین مزیت صنعت کشاورزی است ، محصولات کشاورزی صادراتی ایران پسته زعفران است و مانند آتی زعفران که رشد قیمتی بسیاری داشته است، البته منظور از کشاورزی  دامپروری مرغداری و شیلات نیز می باشد. 

صفاری خاطر نشان کرد: در کنار این موارد می توان به خدمات حمل و نقل  خدمات هوایی و ریلی و زمینی نیز اشاره کرد، هر تن خدمات ریلی که از ایران عبور می کند، معادل ۱ بشکه نفت برای ایران سود خواهد داشت، در حال حاضر در چابهار بازار در دست هندی هاست چون می خواهند از طریق ایران به بازارهای افغانستان برسند یا ترک ها برای اینکه به قطر برسند از بوشهر به کشور ما صادرات می کنند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در خاتمه بیان داشت: البته بعضی از صنایع هم مزیت نسبی دارند به طور مثال انرژی ارزان ، حمل و نقل ارزان در داخل، نیروی کار فراوان، اینها همه مزیت های نسبی هستند. صنایع لوازم خانگی و خودرو نیز از این جمله اند و مواردی هستند که خارجی ها  میتوانند در ایران بر روی آنها سرمایه گذاری کنند و ایران را دروازه ورود برای کل آسیا بدانند به همین علت هم این صنایع از شرایط مساعدی برخوردارند که البته تحریم ها ممکن است روی آنها اثر بگذارد اما در مزیت مطلق حتی تحریم ها هم نمی توانند روی انها اثر بگذارد.