مدیرعامل شرکت کارگزاری جهان سهم ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار اکوناپرس عنوان داشت: بخشی از افت و ریزش شاخص کل بورس در روزهای اخیر تحت تاثیر وضعیت تکنیکالی آن و ورود به فاز اصلاحی می باشد تا شاخص برای حرکت های صعودی میان مدت در ماه های آتی نیروی کافی به دست آورد.

فرشید اردبیلیون جهانی در ادامه افزود: بخش دیگر کاهش قیمتها در بازار سرمایه به دلیل عدم شفافیت نرخ خوراک و مواد اولیه گروه هایی همچون پتروشیمی، پالایش گاهی و دیگر صنایع می باشد. در حالی که مصوبه ای که به تایید روسای سه قوه رسید دو ارز 4200 تومانی برای احتیاجات اساسی و ارز بازار ثانویه را معرفی کردند اما علیرغم این مساله، گروه هایی از رانت ایجاد شده به دلیل فاصله بین این دو ارز سو استفاده کرده و سود قابل توجهی کسب کردند و اکنون نیز با وجود ارائه بسته ارزی این افراد سود جو مقاومت کرده و نمیگذارند تا چرخ اقتصاد به درستی به گردش در آید.

وی گفت: بازاربورس در حال حاضر در انتظار اعلام نرخ دلار خوراک صنایع دلاری می باشد. از طرفی شرکتها نیز منتظر آن هستند تا دولت اعلام کند که محصولات خود را با چه نرخی از دلار به فروش برسانند.  

اردبیلیون جهانی عنوان داشت: بنابراین علاوه بر بحث تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس ، عدم شفافیت و سردرگمی که در بورس به دلیل مشخص نبودن نرخ دلار برای محاسبه قیمت گذاری کالاهای مختلف و اساسی در کشور می باشد.

این تحلیلگر ارشد بازار سرمایه بیان داشت: اگر نرخ دلار مشخص شود و زمان استراحت شاخص کل بورس نیز به اتمام برسد بازار سرمایه از پتانسیل بسیار زیادی جهت رشد و ایجاد روندی صعودی برخوردار است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر عمدتا گروه های معادن، فلزات اساسی، پتروشیمی و پالایشگاه ها در انتظار اعلام نرخ دلار خوراک مصرفی محصولاتشان هستند که با حل شدن این ابهام به شدت این گروه ها پتانسیل رشد در بازه زمانی میان مدت دارند.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه به سهامداران پیشنهاد کرد: تحت هر شرایطی و حتی با وجود اعمال تحریم ها باز هم صنایع و شرکتهایی در بازار سرمایه حضور دارند که پتانسیل رشد داشته باشند و بتوان بر سهام آنها سرمایه گذاری کرد. اغلب این شرکتها آنهایی هستند که از طرح های توسعه مناسبی برخوردارند و شرایط توسعه و گسترش فعالیت و بالا بردن راندمان را برای خود ایجاد می کنند.