به گزارش اکونا پرس،

روز گذشته حسن روحانی- رئیس جمهوری- در سخنرانی خود بار دیگر به قیمت دلار اشاره کرد و گفت که تمام نیازمندی‌های کشور با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین می‌شود و کالاهای اساسی با همان قیمت قبل تامین خواهد شد و مردم نباید هیچ‌گونه نگرانی برای واردات داشته باشند. چرا که اگر واردات در گذشته ۵۰ میلیارد دلار بوده و امسال ۶۰ میلیارد دلار باشد، هیچ نگرانی نخواهیم داشت.

این صحبت ها شاید تا حدودی بتواند به صورت مقطعی افکار عمومی را در جهت مثبت ببرد، اما تا زمانی که ارز مورد نیاز کشور تامین نشود و بازار ارز به حالت کاملا عادی باز نگردد سرمایه گذاران در تصمیم‌گیری های خود مردد باقی خواهند ماند و این موضوع ارتباط مستقیم با رشد ارزش و حجم معاملات دارد.

از طرفی دولت بارها اعلام کرده در راس سیاست‌های اقتصادی‌اش،  ساماندهی بازار ارز، کنترل عرضه و تقاضا و اشراف بر گردش ارزی و همچنین حذف معاملات غیرضروری قرار دارد. بانک مرکزی مدعی است که به بخش عمده‌ای از این هدف از طریق سامانه الکترونیکی نظام یکپارچه معاملات ارزی  موسوم به "نیما" دست یابد. باید دید عملکرد این سامانه تا چه حد می تواند در روزهای آینده نتایج مثبتی را رقم بزند.

امروز برای دومین روز پیاپی بازار سهام شاهد رشد همراه با احتیاط قیمت سهم ها بود به طوری که شاخص کل بازده نقدی و قیمتی ۲۱۹ واحد رشد کرد و به رقم ۹۴ هزار و ۷۹۶ رسید. همچنین شاخص کل هم‌وزن با ۳۰ واحد رشد رقم ۱۶ هزار و ۸۳۶ را تجربه کرد. شاخص آزاد شناور با ۱۱۴ واحد رشد رقم ۱۰۰ هزار و ۸۳۹ را تجربه کرد و شاخص بازار اول و دوم هر یک به ترتیب ۲۳۴ و ۵۵ واحد رشد کردند.

فولاد مبارکه اصفهان، خدمات انفورماتیک و پالایش نفت بندرعباس هر یک ۸۶، ۷۲ و ۴۹ واحد تاثیر افزاینده روی دماسنج بازار سرمایه داشتند. ملی صنایع مس ایران، پتروشیمی پردیس و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هر یک به ترتیب با ۷۵، ۳۱ و ۲۵ واحد تاثیر کاهنده در کاهش شاخص‌های بازار سرمایه نقش‌آفرینی کردند.

امروز در گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای شاهد رشد یکدست نمادها بودیم البته نفت بهران تنها نمادی بود که در این گروه با مقداری کاهش قیمت نسبت به روز گذشته مواجه شد.

اما در گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن شاهد افت تمام نمادها غیر از خدمات انفورماتیک بودیم این افت عمدتا کمتر از یک درصد بود. در گروه فلزات اساسی نیز تقریبا بیش از نیمی از سهم‌ها با رشد در قیمت پایانی مواجه شدند. در این گروه ۵۳ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۲ میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.

در گروه خودرو و ساخت قطعا نیز روند قیمت سهم‌ها مخصوصا سهم‌های شاخص‌ساز عمدتا کاهنده بود. در این گروه ۹۲ میلیون سهم ارزش نزدیک به ۹ میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.

ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۱۰۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۸۸۷ میلیون سهم و اوراق مالی بود.

آیفکس نیز با رشد ۰.۳ واحدی مواجه شد و رقم ۱۰۶۱.۱ را تجربه کرد. ارزش معاملات فرابورس ایران به رقم ۱۰۶ میلیارد تومان بالغ شد که این رقم ناشی از معامله ۱۹۴ میلیون سهم و اوراق مالی بود.