علیرضا مستقل در گفتگو با خبرنگار اکوناپرس در این رابطه عنوان داشت: در اوایل دهه 80 و زمانی که ساخت و ساز و پروژه های عمرانی در کشور بالا و تقاضا برای محصولات سیمانی نیز زیاد بوده، دولت سیمان را به صورت آزاد تهیه می کرد و این تنها به این علت بود که قیمت کارخانه و بازار آزاد شکاف بسیاری داشته و پس از با افزایش عرضه تعادلی در این بازار ایجاد شده است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر نیز دلایلی که مسئولین در رابطه با علت تعلل خود در خصوص نرخ محصولات فلزی و پتروشیمی در بازار بورس کالا عنوان می کنند بهانه ای بیش نیست و به نظر می رسد این روند چندان به طول نیانجامد. علاوه بر این در بورس کالا اکنون عرضه و تقاضا برای محصولات مذکور نا متعادل می باشد و با افزایش تقاضا روبرو هستیم و عدم کفاف عرضه در این بازار منجر به تهیه محصول متقاضی از بازار آزاد می گردد.

مستقل تاکید کرد: افرادی که بر ادامه روند ناموزون فعلی اصرار دارند یا اطلاعات و تخصص کافی در این خصوص ندارند یا از رانت ایجاد شده سواستفاده میکنند. این مساله منجر به این می شود تا تولیدکنندگان و مصرف کنندگان واقعی این محصولات را به نابودی کشیده شوند و تنها دلالان هستند که با رابطه هایی که دارند از رانت ایجاد شده سود می برند.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه مجلس به این موضوع ورود کرده و همچنین بخش خصوصی و شرکتهای تولید کننده که بعضا مدیرانشان از سوی وزارت صمت تعیین می شوند معترض شده اند. بنابریان به نظر می رسد تعادل مجدد به این بازار باز خواهد گشت و تصمیم درستی اتخاذ می گردد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص آینده بازار بورس عنوان داشت: دلار نیمایی هنوز با ابهام همراه و مجهول است و اکنون که فاصله کمتری با دلار بازار آزاد دارد و از طرفی به نظر می رسد سیاست گذاران ارزی کشور نیز در قیمتهای فعلی ارز دخالت قابل توجهی نداشته باشند. با در نظر گرفتن این موضوع حتی با وجود افت فروش شرکتهای صادرات محور و دیگر شرکتهایی که با رکود داخلی کشور دست و پنجه نرم می کنند، بازار سرمایه با سودهای جذابی در سال مالی فعلی مواجه گردد و با دید میان مدت برای سرمایه گذاری نسبت پی بر ای جذابی خواهند داشت. 

علیرضا مستقل بیان داشت: با توجه به نسبت های پی بر ای  تحلیل امسال و سال آینده شرکتها به نظر می رسد بازار بورس بین 50 تا 70 درصد دیگر بازدهی برای سهامداران و سرمایه گذاران خود رقم بزند طبیعتا نوسانات منفی گذرایی نیز خواهیم داشت؛ روند کلی بورس با وجود شرایط مذکور صعودی خواهد بود. همچنین به نظر میرسد با تجربه سنوات گذشته برای تحریمها شرکتهای فعال در اقتصاد نحو دور زدن تحریم ها را آموخته اند و مثل سالهای گذشته با مشکل صادرات محصولاتشان مواجه نخواهند بود؛ اما قطعا با افت مقدار فروش همراه می شوند که رشد ارزش دلار در داخل کشور بخشی از این موضوع را در مبلغ فروش شرکتها جبران خواهد کرد. 

این تحلیلگر بازار بورس در خاتمه در رابطه با پیش بینی روند آتی قیمتهای جهانی با توجه به پیچیدگی روابط چین و آمریکا عنوان داشت: در حال حاضر پیش بینی روند قیمتهای جهانی بسیار پیچیده شده است. در گذشته قیمت محصولاتی همچون اوره، آمونیاک و متانول با همبستگی مشخصی تقریبا به صورت هم جهت حرکت داشت اما در سالهای هر کدام از این محصولات روند دیگری را در پیش گرفتند میزان همگرایی آنها کاهش پیدا کرده است. به نظر می رسد نرخ جهانی روی روند نزولی در پیش بگیرد، مس نیز در محدوده فعلی نوسان داشته باشد ولی در میان مدت تا 7500 دلار رشد کند. در رابطه با فولاد نیز باید گفت بحث های حفظ محیط زیست  در چین باعث شده تا عرضه این محصول با محدودیت همراه شود و این مساله افزایش نرخ این محصولات را در پی داشته است. متانول نیز روند نزولی در پیش خواهد داشت اما بعید به نظر می رسد در کوتاه مدت به کمتر از 100 دلار افت پیدا کند.