مرتضی داداش مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان در گفتگو با اکوناپرس در جمع سایر سهامداران در خصوص صادرات شرکت به عراق گفت: ما صادرات به عراق را مطابق با سال گذشته پوشش دادیم در دو ماهه سال جاری به اندازه 2 میلیون تن صادرات در به عراق را ثبت کرده ایم.

وی ادامه داد: مجموعه توسعه صنایع سیمان در مجموع هلدینگ ها سومین رتبه سهم بازار را دارد اما با توجه به مشکلاتی که در صادرات سیمان به وجود آمد توزیع صادراتی مجموعه حدود 17 درصد کاهش داشت اما صادرات کلینکر با رشد 6 درصدی در سال 96 رو به رو بود.

وی در مورد افزایش سرمایه مجموعه گفت: شرکت تلاش می کند تا بتواند این موضوع را عملیاتی نماید اما افزایش سرمایه حداقل 10 ماه به طول می انجامد و رویه آن طولانی است. مجموعه سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان در سال 96 توانست نسبت به کاهش هزینه های مالی، تهاتر بیش زا 74 درصد دارایی ها و اصلاح ساختار مالی در شرکت های تابعه را عملیاتی نماید.

داداش به اشاره به سیمان مازندران گفت: این مجموعه تلاش زیادی برای فروش محصولات خود می نماید و در سال 96 متوسط فروش این شرکت نسبت به سال 95 رشد داشته است. سیمان کرمان نیز دارای 4 خط تولیدی بوده که در سال گذشته موفق شدیم تولیدی سیمان خاکستری را به سفید تبدیل نماید. تلاش می کنیم تا ظرفیت خطوط تولیدی مجموعه بیشتر و بیشتر شود.

وی در مورد هزینه های بهای تمام شده گفت: بهای تمام شرکت ها رشد کرده و ما شاهد افزایش قیمت نهاده های تولیدی هستیم به عنوان مثال هزینه های حمل حدود 20 درصد نسبت به سال گذشته با رشد رو به رو شده است.

مدیر عامل سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان خاطر نشان کرد: ورود کارخانجات سیمانی به چرخه تولید بدون توجه به نیار بازار کاری اشتباه بوده و این کار برای سایر شرکت ها نیز مضر است.

وی در  مورد افزایش نرخ تسعیر ارز نیز گفت: مسلما افزایش نرخ ارز در کشورهایی که دارای تسهیلات ارزی هستند منجر به زیان تسعیر ارز خواهد شد. از طرفی ما با مازاد ظرفیت تولید در کشورهای همسایه نیز هستیم. عراق همچنان تعرفه واردات خود را برای سیمان بالا برده و به همین دلیل صادرات به این کشور صرفه اقتصادی خود را از دست داده و باید به فکر بازار های جایگزین باشیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: تمام هم و غم شرکت های سیمانی افزایش قیمت سیمان بوده که به نتایج خوبی هم رسیده است.

وی افزود: از دیگر شرکت های زیر مجموعه سیدکو می توان به سیمان شمال اشاره کرد که سود عملیاتی خود را با رشد رو به رو کرده و همچنین بر هزینه ها و فروش خود مدیریت داشته که توانسته افزایش قیمت فروش را در سال 96 ثبت نماید. همچنین سیمان فیروزکوه شاهد افزایش قیمت بوده است.