یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار اکوناپرس عنوان داشت: کاری که دولت برای کنترل تب و تاب بازار و قیمت ها انجام داد این است که قیمت کالا و محصولات را در بورس کالا دستوری کرد. دستوری کردن قیمت ها در وحله اول به ضرر تولید کننده است، تولید کننده ای که امروزه باید بسیار عزیز شمرده شود و ما باید ارزش تولید را در کشور بدانیم.

علی جعفری لاریجانی افزود: افزایش قیمت دلار به خودی خود پدیده بدی نیست زیرا موجب می شود صادرات مقرون به صرفه شده و افزایش یابد و از سوی دیگر واردات گران تر شده و کاهش پیدا کند. ولی متاسفانه به نظر می رسد دخالت هایی که از سوی مقام ها در بازار صورت می گیرد که البته آن هم به خاطر کنترل هیجانات بازار است به نفع تولید کننده نبوده و حتی به نفع مصرف کننده هم نیست.

علی جعفری لاریجانی ادامه داد: استدلال ما این است که کالاها با دلار 4200 تومان به دست مصرف کننده برسد اما این پروسه را چگونه می توان کنترل کرد؟  کالایی که از بورس کالا خارج می شود تا به دست مصرف کننده برسد قیمت بازار متفاوتی دارد که این موضوع باعث ایجاد فساد در اقتصاد می شود. به نظر من دولت باید اجازه دهد که مکانیزم بازار خودش راهش را پیدا کند و دولت باید نظارت داشته باشد ولی این نظارت به معنای دخالت نباشد.

وی گفت: اقتصاد جهانی با روی کار آمدن دولت جدید امریکا دچار چالش هایی جدی شده، پس یک جنگ تجاری بزرگ بین چین و امریکا در جریان است. چین یکی از قدرت های بزرگ دنیاست و شاید بعد از امریکا دومین قدرت بزرگ اقتصادی باشد، حتی اروپا هم هست و این مسائل بین آن ها وجود دارد.

جعفری لاریجانی بیان داشت:. به هر حال این مسائل می تواند در بلند مدت آثار منفی ای بر روابط بین الملل به جای بگذارد و منجر به افزایش قیمت کالا و خدمات شود. در واقع وقتی جنگ تجاری می شود کشورها مزیت رقابتی خود را در تولید از دست می دهند، این است که به نظر می رسد این موضوع به افزایش قیمت کالا و خدمات جهانی منجر می شود و عمدتا هم محصولاتی مانند نفت و محصولات فولادی است که ما صادر کننده آن ها هستیم. این ها همه می تواند فرصت هایی را در اختیار ما قرار دهد و ما در وهله اول به منافع بلند مدت خودمان فکر می کنیم. به عنوان مثال روابطی که مدت کوتاهی بین ترکیه و روسیه پیش آمده بود فرصت های صادراتی برای ما ایجاد کرده بود و ما هم تا حدودی از آن فرصت ها استفاده کردیم. بنابراین اگر ما، در بلند مدت برنامه ریزی درستی داشته باشیم می توانیم از این اوضاع نابسامان روابط چین و امریکا، فرصت های سودآوری را برای خود فراهم کنیم.

وی خاطر نشان کرد: دخالت دولت در بورس کالا به نفع شرکت ها نیست. در حال حاضردو گروه از شرکت ها هستند که در کانون توجه بازار و فعالان بازارند و هنوز که هنوزه قیمت های واقعی خود را پیدا نکرده اند. این دو گروه، گروه پتروشیمی و فولادی است که در حدود شش ماه اخیر سهمشان رشد بسیار زیادی داشتند و حتی دو برابر هم شده. در وهله اول گروه فولادی ها هستند و بعد گروه پتروشیمی ها، زیرا فولادی ها هنوز به اندازه کافی رشد نکرده اند و یک سری ابهامات وجود داشت بنابراین طبیعی است که به زودی رشد زیادی را تجربه کنند.