مدیرعامل شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار اکوناپرس توضیح داد: وقتی شرکت تولید کننده ای نرخ خوراک و مواد اولیه را براساس سوبسیتی دریافت میکند باید محصولاتش را نیز با اعمال نرخی دستوری بفروشد ولی اختلافی که در حال حاضر بوجود آمده بین نرخ فروش آنها در بورس کالا و نرخ های واقعی در بازار نه تنها به  کاهش تورم کمکی نکرده، بلکه رانت هم ایجاد کرده است.

علیرضا تاجبر در ادامه افزود:از رانت ایجاد شده تنها عده ای سود میبرند و طرفین زیان میبینند و دولت تورم را نمیتواند کنترل کند ،از طرفی هم عرضه کننده محصول خود را به قیمت واقعی نمیفروشد و سهامداران نیز متضرر می شوند و از طرفی هم بورس کالا که نماد شفافیت و رسیدن به قیمت تعادلی است از ماموریت اصلی دور میشود.

وی تاکید کرد: اگر به قیمت ها واقعی شوند مطمئنا با توجه به تورم و حاشیه سود به وجود آمده ، مطمئننا به نفع سهامدار و بازار سهام شرایط رقم خواهد خورد.

تاجبر خاطر نشان کرد: مسئله اصلی که در حال حاضر مطرح است آن است که بورس از رسالت اصلی خود دور خواهد شد، بازار بورس محلی برای تقابل عرضه و تقاضا است وقتی  یک طرف را کنترل شود رسالت بورس را زیر سوال میبرد، فارغ ازینکه چه اثری بر روی شرکت عرضه کننده می گذارد چه اثری بر دلال بازی،مردم و جامعه میگذارد. 

این کارشناس بازار سرمایه گفت:برای این سیاست هنوز به طور دقیق و با صورت رسمی دستوری اعلام نشده است.

علیرضا تاجبر بیان داشت: شورای عالی بورس یک نظر درست کارشناسی را ارائه میدهد و وزارت صنعتی که خود عضو شورای عالی بورس است جلوی آن را میگیرد و این موارد قانون بازار را زیر سوال میبرد و معنا و مفهوم بورس را هم زیر سوال میبرد. با این حال هنوز دستور و مصوبه ای را مشاهده نکرده ایم که به طور واقعی اجرا و اعمال گردد. دولت و یک بخش از شورای عالی بورس باید تصمیم اساسی خود را بگیرند و با ادامه این شرایط صرفا ابهام و دلال بازی و سود های عجیب و غریب دلال ها را اضاف میگردد.

تاجبر عنوان کرد: بازار سرمایه ایران در تمامی دورات با مشکلات بنیادی بسیاری مواجه بوده است و همیشه با مشکلاتی از قبیل عدم استقبال ،عقب ماندن از سایر بازارها،مشکل روایی و مقررات  پیچیده،کارایی و... همراه بوده است و اکنون مشکلی که به این موارد اضاف شده ابهام مضاعف می باشد که این ابهام در بورس  کالا هم وجود دارد و این موضوع باعث شده است که از ابتدای سال جاری سکه دوبرابر شده و بیشتر از صدرصد بازدهی داشته باشد و ارز نیز بیشتر از صدرصد رشد را تجربه کرده است.اما بورس با وجود رشد و بازدهی مثبت تنها ۴۰ درصد افزایش داشته است و این به دلیل وجود ابهام به سمت بورس به صورت کامل هدایت نمیشود.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: در نهایت دولت ناچار میشود یک سری از نرخ ها را آزاد اعلام کند، به نظر میرسد از این پس بیش از پیش بازار به سمت تحلیل سناریو روی بیاورد سناریویی که بر اساس قیمت های مختلف جهانی، قیمت ارز و نرخ فروش محصولات می باشد. اما به طور کل بازار سرمایه کشورمان همواره با فرصتهای مناسبی برای سرمایه گذاری همراه است.