طی روز جاری در محل شرکت کارتن ایران نشست خبری با حضور مدیر عامل این شرکت و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد تا به بررسی تازه ترین خبر ها از این مجموعه پرداخته شود.

به گزارش اکوناپرس، در ابتدای این جلسه مدیر عامل شرکت کارتن ایران ، امیر حسین اسماعیل پور به وضعیت صنعت و مشکلاتی که طی سال جاری با آن مواجه بوده ایم را شرح داد و گفت: میزان تولید کاغذ بستهبندی در سال گذشته 850 هزار تن در کشور بوده که طی 6 ماهه نخست سال جاری این مقدار به 500 هزار تن رسیده است و در صورت ادامه این روند، میزان تولید کاغذ بسته بندی بیش از سال گذشته خواهد بود.

اسماعیل پور ادامه داد: در حال حاضر 74 کارخانه وجود دارد که قادر به تولید 2 میلیون و 125 هزار تن میباشند اما به دلایل متعددی تنها با 50 درصد ظرفیت خود فعالیت دارند و با مشکل تامین آخال و خمیر مورد نیاز مواجه هستند.

وی ادامه داد: تولید ورق کارتن در سال گذشته 680 هزار تن بوده که این میزان در 6 ماهه نخست امسال به 340 هزار تن رسیده است که نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی نداشت. این دو آمار در کنار هم نشان می دهد که بخش گشمده ای در این بین وجود دارد و دلیل این اختلاف نیز صادرات است که به کشورهای مختلفی از جمله گرجستان، آذربایجان، قطر، بحرین، آلمان ، اسپانیا، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، امارات، تایلند و... صورت گرفت.

مدیر عامل کارتن ایران در خصوص دلیل افزایش قابل توجه میزان صادرات محصولات به کشورهای دیگر گفت: تفاوت قیمت دلار دلیل اصلی این افزایش صادرات است که در حال حاضر برای شرکتهای خارجی صرف دارد که کاغذ مورد نیاز خود را از ایران تامین کنند. به خودی خود افزایش میزان صادرات بد نیست اما مساله ای که مطرح است آن است که صادرات زمانی باید انجام شود که ابتدا نیاز داخلی کشور تامین شده باشد. متاسفانه در 6 ماهه نخست سال جاری شرکتهای کاغذسازی نتوانستند نیاز داخلی شرکتهای کارتن ساز را تامین کنند و همیشه ما مجبور بودیم به دلیل آنکه کاغذ کمتری به دستمان میرسد تولید خود را کنترل شده انجام دهیم و سفارش مشتریانمان به طور کامل تامین نشده است.

این مقام مسئول افزود: گاهی دوستان از صادرات دفاع میکنند اما به این نکته توجه نمیشود که صادرات برخی کالاها مشکلات بسیار زیادی را برای مصرفکنندگان و صنایع ایجاد میکند. بیشترین نیاز و مصرف بستهبندی در صنایع پرمصرفی همچون شویندهها، موادخوراکی میباشد، که نیاز به کارتن این محصولات گاهی اوقات روی خط تولید به دلیل عدم دسترسی به کاغذ جهت تولید کارتن، مانده بودند. بنابراین انجام صادرات این نوع کالاها بدون تامین نیاز داخلی منجر به ایجاد خسارت و زیان برای داخل کشور میگردد.

 

photo_2018-10-15_15-30-47

مدیرعامل کارتن سازی ایران گفت: حدود یک ماه قبل طی نامه ای با دستور وزارت صمت صادرات کاغذ منع شد اما متاسفانه با لابیهایی که صورت گرفت صادرات کاغذ بسته بندی و تیشو آزاد و از فهرست ممنوعیت صادرات حذف شد. با توجه به آنکه آزاد شدن صادرات برای کشور ارز آوری دارد اما با این وجود تعدادی از  شرکتهای داخلی به همین دلیل تحت فشار قرار گرفته و در نهایت منجر به نوسان قیمت نهایی کالا ها برای عموم مردم میگردد که مسئولین می بایست به این نکته توجه ویژه داشته باشند.

اسماعیل پور گفت:طی کل سال گذشته 39 هزار تن صادرات کارتن انجام گرفته که این مقدار در 6 ماهه نخست سال جاری به 32 هزار تن رسیده است که نشان دهنده افزایش صادرات کارتن در کنار کاغذ بسته بندی به کشورهای همسایه می باشد در حالی که نیاز داخل هنوز تامین نشده است. دلیل این موضوع مقرون به صرفه بودن قیمت این کالاها برای کشورهایی همچون عراق میباشد.

وی ادامه داد: از ابتدای سال تا کنون حدود 10 هزار تن واردات کاغذ بسته بندی انجام شده که در مقابل حجم صادرات این محصول مقدار بسیار کمی می باشد. که به علت عدم تعلق ارز دولتی به واردات کاغذ است و در نهایت برای تولید کشور نیز معضلاتی ایجاد کرد. 

این مقام مسئول تاکید کرد: طی 5 ماهه ابتدایی سال جاری 216 هزار تن صادرات داشته ایم که نشان دهند حدود 40 تا 45 درصد تولید کشور، صادر شده است. حال اگر در هر حوزه ای این میزان از تولید صادر شود چه بلایی بر سر کشور و اقتصاد خواهد آمد؟

وی گفت: علت کاهش تولید کاغذ بسته بندی در سالهای گذشته مقدار آخال بوده است که جمع آوری آخال در کشور حدود 1 میلیون تن می باشد در حالی که ظرفیت کارخانه ها دو برابر این مقدار می باشد. بنابراین پیشنهاد شد که واردات آخال آزاد شود که یک ماه قبل نبز آزاد شد، البته شرکتها آخال را می بایست با ارز آزاد وارد کنند. نرخ کاغذ بازیافتی در آغاز سال 1100 تومان بوده که در حال حاضر نرخ آن به مبلغ 5 هزار تومان در هر کیلو رسیده است، اما به ازای هر کیلوگرم مبلغ 3200 تومان پرداخت میشود.

در ادامه این نشست، امیرحسین اسماعیل پور در خصوص وضعیت شرکت کارتن ایران و آخرین اخبار داخلی این شرکت گفت:‌ بر خلاف تصور بازار شرکت کارتن ایران تنها یک شرکت تولیدی نیست. در سال‌های گذشته استراتژی شرکت تناژمحور بوده و در حال حاضر به استراتژی سودمحور تغییر کرده است که این امر موجب  کاهش آسیب‌ های احتمالی، بهینه سازی انرژی نسبت به کاهش نرخ استهلاک و ... شد و بعد از 17 تا 18 ماه  این شرکت در شهریور ماه به سود عملیاتی رسید.

وی ادامه داد: از ابتدای تاسیس شرکت تا کنون مهمترین اتفاقات در سال جاری برای کارتن ایران رقم خورد و آن عقد یک قرارداد بلندمدت برای جویین شدن با صنایع بالادستی است و از ابتدای آبان ماه سال جاری نیز تولیدات کاغذ سازی خود را به بازار عرضه خواهیم کرد و این مساله علاوه بر بهبود وضعیت شرکت به صنایع پایین دستی نیز کمک خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت کارتن‌سازی ایران در خصوص عدم عرضه محصولات این شرکت در بورس کالا گفت: با وجود پذیرش ورق کاغذ در بورس کالا، به دلیل کمبود تولیدات و مواد اولیه امکان عرضه این کالا تا کنون در بورس فراهم نشده است و به محض بهبود شرایط بازار، ماعرضه آن را در بورس کالا شروع خواهیم کرد.

وی در ادامه سخنان خود به ایجاد یک واحد مهندسی در شرکت اشاره کرد و عنوان داشت: این واحد کار خود را از ابتدای آبان ماه سال جاری شروع می کند و محصولاتی تولیدی را در سایت و ویترین محصولات شرکت قرار خواهد داد که این محصولات با توجه به نیاز مشتریان با سایز مشخص تولید خواهد شد و مشتریان قادر به سفارش محصول مورد نظر از سبد محصولات این شرکت خواهند بود. البته روی ترکیبات کاغذ این محصولات نیز اقداماتی در حال انجام است تا ایمنی آن نسبت به آب و آتش افزایش پیدا کند.

اسماعیل پور در خصوص مطالبات معوق شرکت کارتنسازی ایران گفت: با توجه به رسوب مطالبات ۲۶ میلیارد تومانی این شرکت طی 20 سال گذشته، با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته تاکنون بالغ بر ۱۳ میلیارد تومان از این رقم وصول و تمامی اقساط معوق از بانک‌ها نیز تسویه شده است.

مدیرعامل کارتن ایران دلیل کاهش صادرات شرکت در سال مالی جاری را اینطور اعلام کرد: علت کاهش صادرات شرکت در سال مالی جاری،  تعهد فروش کارتن به شرکتهای داخلی، موانع موجود در زمینه نقل و انتقال پول و عدم بازگشت درآمد حاصل از صادرات به کشور می باشد.
 

به گفته وی۸۰ درصد مشتریان کارتن‌سازی ایران شرکت‌های معتبر بورسی از جمله شرکت هایی همچون پالایش روغن، شوینده‌ها و شرکت‌های غذایی هستند.

وی درباره واگذاری سهام شرکت حریر خوزستان عنوان کرد: با توجه به سهم ۲۰ درصدی شرکت کارتن‌سازی ایران در شرکت حریر خوزستان و پافشاری برای تعیین تکلیف درآمد حاصل از فروش حقتقدم فروخته‌شده برای افزایشسرمایه در سال‌های گذشته؛ به نظر می‌رسد، در صورتی که سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی این دارایی را برای واگذاری آگهی کند، با توجه به اعلام قیمت پایه این سهم، حدود ۱۵ میلیارد تومان برای شرکت کارتن‌سازی ایران با سرمایه ۱۸ میلیارد تومانی منفعت داشته باشد. در تاریخ 25 مهر ماه سهام شرکت حریر خوزستان از طریق شستا برای فروش آگهی شده و بعد از این مزایده، دارایی "چکارن" نیز تعیین تکلیف خواهد شد.

این مقام مسئول در خصوص واگذاری زمین یافت آباد عنوان داشت: تشریفات قانونی برای فروش این زمین که با شرکت سدید به صورت مشاع مالک آن هستیم، انجام شده و به زودی مجددا برای فروش آگهی خواهد شد. قیمت کارشناسی شده این زمین در اردیبهشت ماه با دلار 4 هزار تومانی انجام شده بود و با تفاوت قیمت در شرایط فعلی، به نظر می رسد این رقم بیشتر از قیمت  گذشته کارشناسی گردد.

وی در خصوص تجاری سازی گفت: شرکت کارتن ایران قصد دارد در بخشی از مجموعه، تجاری سازی انجام دهد. عمده اقدامات لازم در این زمینه تا کنون انجام شده و انشالله تا قبل اتمام سال جاری به پایان خواهد رسید.

اسماعیل پور گفت: ۷۰ درصد تولید شرکت را مواد اولیه تشکیل می‌دهد و برای پوشش ریسک تأمین کاغذ به سمت انعقاد قرارداد بلندمدت خرید کاغذ با تناژ ۹۰۰ تنی و با قیمت ۱۰ درصد کمتر از نرخ بازار حرکت کردیم، اما همچنان در میان رقبا جزو سه شرکت برتر هستیم.

مدیرعامل شرکت کارتن‌سازی ایران افزود: فرض کنید برای تولید هزار تن کارتن باید ۱۱۰۰ تن کاغذ خریداری شود. به‌طور متوسط اگر قیمت کاغذ کیلویی ۵۵۰۰ تومان در نظر گرفته شود، می‌بایست مبلغ ۶ میلیارد تومان برای خرید کاغذ صرف کرد، اما با توجه به افزایش نرخ فروش در بازار، درآمدی معادل با ۷.۲ میلیارد تومان حاصل می‌شود که متناسب با سرمایه ۱۸ میلیارد تومانی شرکت می‌توان منافع آن را برای شرکت محاسبه کرد.

کارتن1

 

وی تاکید کرد: باید وزارت صنعت همچون صنایع فولاد و پتروشیمی که مواد اولیه و برخوردار از ارزش افزوده خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند، برای شرکت‌های فعال در صنعت کاغذ نیز به منظور دریافت کاغذ از طریق این بستر و بر اساس تسهیم به نسبت، بتوانند مواد اولیه خود را دریافت کنند. هم اکنون خمیر ویرجین سفید فقط مشمول دریافت ارز دولتی است که مشمول شرکت‌های کارتن‌سازی نمی‌شود.

اسماعیل‌پور گفت:‌ تقاضا برای مقوا و بسته‌بندی آن‌چنان بالاست که به محض ورود کاغذ به کارخانه به‌طور مستقیم وارد خط تولید می‌شود، این در حالی است که به دلیل کمبود کاغذ اجازه استفاده از ظرفیت کامل تولید فراهم نمی‌شود.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار اکوناپرس در خصوص اخباری که در رابطه با انتقال کارخانه کارتن ایران در بازار مطرح می باشد، گفت: شرکت کارتن ایران قصد جابجایی کارخانه را ندارد، چرا که با توجه به موقعیت مکانی این مجموعه جابجایی کارخانه صرفه اقتصادی ندارد.کارخانه با قوت سر جای خود باقی خواهد ماند و به کار خود ادامه خواهد داد.

اسماعیل پور ادامه داد: در اطراف کارخانه بیش از 100 شرکت فعالیت دارند که در حال حاضر با این شرکتها همکاری داریم و با توجه به بعد مسافت و کاهش هزینه حمل و نقل مکان فعلی کارخانه بسیار مناسب است. همچنین اقداماتی که در رابطه با تجاری سازی و خرید تجهیزات جدید و دستگاه رنگ ساز ، کمپرس و هواساز  انجام شده، حکایت از حفظ موقعیت فعلی کارخانه کارتن ایران را دارد.

وی در خاتمه در رابطه با برنامه افزایش سرمایه شرکت عنوان داشت: در حال حاضر مجموعه کارتن ایران در نظر دارد تا به میزان 100 درصد افزایش سرمایه از محل آورده نقدی به هیات مدیره شرکت پیشنهاد دهد تا بعد از تایید هیات مدیره اقدامات لازم صورت پذیرد که این امر از لحاظ نقدینگی کمک قابل توجهی به مجموعه خواهد کرد و همچنین باعث می گردد تا برنامه های دیگر چکارن با سرعت بیشتری پیش روند.
 

 

photo_2018-10-15_14-31-09

 

photo_2018-10-15_15-34-59