به گزارش اکونا پرس،

بازار سرمایه این روزها در نوسانی سینوسی به سر می برد، یک روز کاملا مثبت ویک روز کاملا منفی، یک روز بیش از 80 درصد سهم ها با صف خرید مواجه اند و روز بعد همان سهم ها با صف فروش، بازار سرمایه در نوسانی به سر می برد که معامله گران بازار سرمایه را کاملا گیج کرده و نمی دانند در این بازار چه اتفاقی در حال افتادن است، پیش بینی در اوضاع و احوال این روزهای بازا ر سرمایه کار دشواری شده است، تحلیل گران بر سر تغییر در انواع تحلیل ها اختلاف دارند، نوسانی که در سهام مختلف مشاهده می شود به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی ناشی از ابهام و رشد ریسک سیاسی و اقتصادی در کشور است، به نظر می رسد با انتشار صورت های مالی 6 ماه شرکت ها، بازار سرمایه از عطش ابهام سیراب شود و کمی آرام گیرد، با انتشار صورت های مالی 6 ماهه وضعیت سودآوری شرکت ها یکی پس از دیگری مشخص می شود و این موضوع کمک می کند تا سهامداران با قطعیت و شفافیت بیشتری اقدام به خرید و فروش سهام ها نمایند. بسیاری از سهم های کوچک در طی چند ماهه اخیر با رشد و بازدهی ها چند صد درصدی رو به رو بودند و این در حالی است که پس از آن شاهد ریزش قیمتی همان سهم ها بودیم. از طرف دیگر بسیاری از سهم های بنیادی نیز رشد قیمتی را شاهد بودند. این سهم ها در فاز اصلاحی روزهای بعد بازار سرمایه مقاومت بیشتری را از خود نشان دادند و افت قیمت های آن ها کمتر از سهم های کوچک بود، این که چه بر سر بازار سرمایه آمده و چه خواهد آمد سوال بزرگی است که در ذهن اهالی این بازار قرار دارد، در این خصوص علیرضا عسگری مارانی از کارشناسان و پیشکسوتان بازار سرمایه بیشتر توضیح می دهد.

علیرضا عسگری مارانی کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص وضعیت فعلی بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اکوناپرس عنوان کرد: بازار سرمایه یک بازار فعال در کشور به حساب می آید که متاثر از تصمیمات و تاثیرات متغیرهای کلان اقتصادی است نیز قرار می گیرد، این تغییرات در بازار سرمایه نیز بر روی معاملات سهام خود را نشان می دهد. این نوسانات چندی پیش در بازار ارز نیز مشاهده شد و پس از آن افت های زیادی را در همه بازار های دیدیم.

وی ادامه داد: این افت و خیز ها یک امر طبیعی است، اما به هر حال هر کسی که در بازار سرمایه فعالیت می کند باید این مصادیق و افت و خیز ها را مدنظر قرار دهد، جدای این موضوع باید دولت، مجلس و سایر مسئولان تصمیم گیر نیز اولویت و جایگاه بازار سرمایه را نسبت به سایر بازارها اعلام کنند، اگر نسبت به بازار سرمایه دید مثبت دارند و آن را اولویت خود قرار داده اند باید ما شاهد این اولویت و موضوع در سیاست های آن ها باشیم که متاسفانه نمود این موضوع در سیاست ها چندان مشاهده نمی شود.

وی افزود: اگر مسئولان کشور مزیتی را در بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها می بینند باید راهکارهایی را برای جذب سرمایه و نقدینگی به همراه مشوق های لازم لحاظ نمایند. اگر سرمایه لازم به سمت بازار سرمایه روانه شود، می توان شاهد رشد و همچنین کاهش نوسانات بازار باشیم.

عسگری مارانی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت های تولیدی ای که در کشور و در صنایع مختلف وجود دارد می توانیم این ظرفیت ها را جزء پتانسیل های بازار سرمایه بدانیم و از آن برای رشد و توسعه تولید و به تبع آن بازار سرمایه استفاده کنیم. باید بپذیریم که ایران جزو 20 کشور بزرگ دنیا به لحاظ تولید ملی هستیم پس استحقاق یک بازار سرمایه فعال و پویا را داریم.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه عنوان کرد: بازار سرمایه علاوه بر بازار سهام دارای انواع ابزارهای مشتقه نیز هست که از این ابزارها نیز می توانیم برای توسعه بازار کمک بگیریم، انواع ابزارها راه های تامین نقدینگی را برای کشور بیشتر می کند و نقدینگی های سرگردان در جامعه به سمت تولید می رود، در نتیجه هر چه تولید توسعه یابد در نتیجه شرکت ها سودآوری بیشتری دارند.

وی توضیح داد: این رشد سودآوری منجر به توسعه فعالیت ها و در نهایت توسعه بازار سرمایه و همچنین جلوگیری از نوسانات زیاد خواهد شد، علاوه بر ابزارهای مشتقه می توانیم شاهد ابزارهای موجود در بورس کالا نیز باشیم. ابزارهایی در این بورس وجود دارد اما هنوز توسعه نیافته اند. اگر بازار سرمایه و تولید با کمک سیاست های مسئولین در یک جهت حرکت کنند ما می توانیم از خدمات بورس ها برای توسعه اقتصاد کشور بهره ببریم.

عسگری مارانی تاکید کرد: خدماتی که بورس ها از جمله بورس کالا با تکیه بر ابزارهای خود می دهد می تواند راهگشای نوسانات در بازارهای اقتصادی کشور باشد، با کاهش نوسانات در بازارها مردم و سرمایه گذاران آرام آرام به سمت بازار سرمایه وارد می شوند و ما می توانیم هم شاهد رشد ان باشیم و هم نوسانات را کمتر در این بازار ببینیم. بازار ارز به دلیل ابهامات و همچنین دستکاری ها با نوسان شدید رو به رو شد در حالی که اگر سیاست ها به درستی طراحی و اجرا می شد می توانستیم بازار ارز موفقی را داشته باشیم. امیدواریم تا با پیاده سازی سیاست های درست در خصوص انواع بورس ها و بازار سرمایه شاهد رشد و توسعه این بازار باشیم. 

این کارشناس ارشد بازار سرمایه خاطر نشان کرد: نوسانات اخیر بازار سرمایه به دلیل ابهاماتی است که در اقتصاد کلان کشوری وجود دارد تا زمانی که دولت و مسئولین بخواهند نرخ ها را به صورت دستوری به جامعه تزریق کنند این سیل نوسانی به هر بازاری وارد شود می تواند آن را تخریب نماید، بهتر است به جای قیمت گذاری دستوری بگذاریم تا در بازار آزاد شاهد قیمت گذاری و شفافیت قیمتی باشیم.

وی تاکید کرد: این شیوه به شفافیت در تمامی بازارها کمک کرده و در نتیجه نوسانات را حداقل می کند. نوسانات موجود  در بازار سرمایه از ابهام نشات می گیرد، ابهامی که ناشی از قیمت گذاری ها است، دولت با قیمت گذاری ها دستوری خود بنگاه های تولیدی را در ابهامی ناشی از قیمت گذاری قرار داده است، بنگاه ها می توانند رشد و سودآوری خود را بیشتر کنند، تمام این رشد سودآوری ها وابسته به یک موضوع بوده و آن این است که بنگاه ها تکلیف خود را بدانند، بنگاهی که تکلیف خود و قیمت گذاری خود را نداند؛ به جای آن که درگیر رشد سودآوری باشد، به فکر فعالیت در نقطه سر به سر اقتصادی است.

عسگری مارانی گفت: امیدواریم هر چه سریعتر به سمت اقتصاد شفاف چه در بخش شرکت های تولیدی و چه در بخش دولت برویم.