سیستم بانکی کشور همیشه مورد انتقاد و توجه فعالان اقتصادی بوده و پس از تحریم های آمریکا شاهد تحریم این کشور برای 50 بانک ایرانی را بودیم،  مسلما این موضوع می تواند بانک ها مورد تحریم را با محدودیت هایی رو به رو نماید، اما اینکه آیا این موضوع می تواند زیان دهی بانک ها را بیشتر کند، مسئله ای است که نمی توان از آن گذشت، بانک مرکزی در تلاش بود تا چند بانک را با هم ادغام نماید که هنوز در خصوص قطعیت این موضوع نمی توان سخن گفت.

غلامحسن تقی نتاج مدیرعامل بانک قوامین در خصوص تحریم ها و تاثیر آن بر سیستم بانکداری گفت: مسلما تحریم ها تاثیر خود را بر سیستم بانکی کشور می گذارد، اما این که این تحریم ها تبادل را قطع می کند، اشتباه است، تحریم ها هزینه ها را برای بنگاه های تولیدی افزایش می دهد.

وی ادامه داد: بانک هایی که فعالیت ارزی داشته اند، می توانند تحت تاثیر تحریم ها قرار بگیرند، اما بانکی مانند بانک قوامین که فعالیت هایش تنها به بانکداری ریالی محدود می شود، از تحریم ها تاثیری نمی گیرد.

وی افزود: تحریم های بی رحمانه و یک جانبه آمریکا نشان می دهد که ایران برای مقابله با آن و همچنین برای آنکه تاثیر کمتری از آن بگیرد، باید به اصلاح قوانین خود و خصوصا بانکداری خود بپردازد.

نتاج عنوان کرد: قوانین بانکی کشور نیازمند اصلاحاتی است که باید کم کم صورت بگیرد، این قوانین سال های زیادی است که بدون تغییر باقی مانده و لازم است که از تحریم ها برای خود فرصت بسازیم و اقدام به اصلاح این قوانین کنیم.

مدیرعامل بانک قوامین در پاسخ به این سوال که آیا از جمله این قوانین می توان به ادغام بانک ها اشاره کرد، گفت: بله ادغام بانک ها می تواند از کمک کند تا در مقابل تحریم ها قوی تر شویم و ادغام بانک ها که قرار است بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تصمیم نهایی را بگیرد، می تواند راه حلی برای مبارزه با تحریم ها باشد.

وی در مورد اینکه آیا این موضوع کنسل شده، نیز عنوان کرد: خیر مسئله ادغام بانک ها به قوت خود باقی است اما تصمیم نهایی توسط بانک مرکزی گرفته می شود و این نهاد ناظر در این خصوص تصمیم گیری نهایی را خواهد گرفت.