دولت روزهای سختی را در رابطه با مدیریت نرخ ارز در زمستان سال 96 و روزهای ابتدایی سال جدید  داشت. به هر حال این فضای ملتهب برای اقتصاد کشور و مخصوصا کسب و کار مردم مضر بود و اگر روند چند ماه گذشته ادامه پیدا می کرد شاید حاشیه های آن به دیگر حوزه های نظام هم سرایت می کرد و مردم سردرگم تر از همیشه می شدند.

دولتمردان و تیم اقتصادی آقای روحانی پس از این افزایش نرخ ارز با جلسات و همفکری که با یکدیگر داشتند به طور جدی به موضوع ورود پیدا کردند و با تک نرخی اعلام کردن قیمت ارز تا حدود قابل ملاحظه ای آرامش را به بازار برگرداندند. همین تصمیم فوری دولت دوباره امید را در دل همه زنده کرد تا مردم و سرمایه گذاران با آسودگی بیشتری نسبت به ماه های گذشته کار خود را دنبال کنند. امیدوارم که این نرخی که توسط دولت برای قیمت ارز تعیین شده است به قوت خود باقی بماند و تا پایان سال شاهد افزایش یکباره و بی رویه ای نباشیم.

یکی دیگر از تصمیمات خوب دولت این بود که خرید و فروش اسکناس ارزی را به سیستم بانکی منتقل کرد زیرا این برنامه در جهت آرامش بازار و جلوگیری از سودجویی برخی فرصت طلبان بود. البته پس از ثبات وضعیت در هفته های آینده بهتر است که کشور ما هم مثل همه جای دنیا مبادلات بالای ارزی را از طریق سیستم بانکی انجام دهد چون همین رویکرد، از اتفاقات ناخواسته بازار ارز جلوگیری می کند.

تعطیلی این روزهای صرافی ها به زودی تمام می شود و آن ها هم می توانند به مانند گذشته به کسب و کار خود اما با سیستم جدید ادامه دهند و دولت هم بایستی از این به بعد نظارت بیشتری را بر کار صرافی ها داشته باشد که مردم و سرمایه گذاران در این فضا آسیب نبینند.

دولت نه تنها در حوزه ارزی بلکه در هر بخش دیگری شفافیت را در دستور کار خود قرار دهد اثرات مثبت آن را خواهد دید منتهی این روزها به خاطر التهاباتی که در بازار ارز بود نگاه ها به این حوزه بیش از دیگر بخش ها جلب شد که امید است تیم اقتصادی دولت با نظارت و شفافیت هر چه بیشتر از بروز مجدد چنین اتفاقات ناخوشایندی جلوگیری کند.