شرکت سیمان خاش به عنوان قطب سیمان استان سیستان و بلوچستان، در این استان فعالیت می کند، این شرکت سیمانی در سال 96 همانند سایر شرکت های فعال در صنعت وضعیت سختی را پشت سر گذاشته، رقابت منفی در این صنعت کار را برای شرکت های سیمانی دشوار کرده است. شرکت های سیمانی اکثرا زیان ده اند و سیمان خاش به دلیل اینکه از موقعیت جغرافیایی بهتری نسبت به سایر هم نوعان خود برخوردار است، شرایط سودآوری بهتری دارد

خسرو جامعی مدیرعامل شرکت سیمان خاش در گفتگو با اکوناپرس در خصوص صادرات این شرکت به سایر کشورها گفت: مشکلات صادراتی برای شرکت های سیمانی همچنان وجود دارد، هنوز هم شرکت ها نمی توانند همانند گذشته صادرات داشته باشند و میزان آن هر ساله کاهش می یابد، شرکت سیمان خاش در نظر دارد تا بتواند به کشورهایی همچون پاکستان و افغانستان بیش از پیش صادرات داشته باشد. صادرات سیمان ما بیشتر از صادرات کلینکر است، صادرات به کشورهایی که از مرزهای ایران دور اند توجیهی ندارد چرا که هزینه حمل زیادی را متحمل شرکت های سیمانی می کند.

وی ادامه داد: شرکت سیمان خاش در نظر دارد تا با مشارکت پاکستان اقدام به تولید سیمان در این کشور نماید به کمک این موضوع بازار ما در کشور پاکستان بیشتر و گسترده تر خواهد شد. صادرات و توسعه آن به سایر کشورها نیز در دستور کار این شرکت قرار دارد. 

وی در مورد بحران شرکت های سیمانی بیان داشت: شرکت های سیمانی همچنان با بحران فزونی عرضه بر تقاضا مواجه اند، این بحران به گونه ای است که منجر به رقابت منفی در شرکت های سیمانی شده و برخی از شرکت ها محصولات خود را با تحفیفات زیاد می فروشند تا بتوانند هزینه های ماهانه خود را پوشش دهند، افتتاح شرکت های سیمانی جدید هیچ توجیهی ندارد و موجبات عرضه بیشتر را فراهم می آورند، به دلیل عرضه زیاد در این بازار نرخ سیمان نیز سال های زیادی است که با افزایش رو به رو نبوده که آن هم ناشی از عرضه مازاد است.

جامعی در پاسخ به مسئله گاز سوز کردن کارخانه سیمان خاش گفت: پروژه گاز سوز کردن کارخانه سیمان خاش توسط این مجموعه دنبال می شود. استفاده از مازوت به جای گاز هزینه های زیادی برای شرکت دارد که ما سال های زیادی است به دنبال گاز سوز کردن کارخانه هستیم، این پروژه همچنان ادامه دارد و خرید و نصب و بهره برداری از مشعل های دوگانه سوز در برنامه این مجموعه قرار دارد.

این مقام مسئول در خصوص فروش صادراتی و دلار مورد استفاده در آن گفت: هنوز اطلاعات دقیقی در این خصوص در دست ما نیست و تقریبا همه چیز مبهم است، در این خصوص باید زمان بگذرد و ببینیم چه اتفاقی در سیستم ارزی کشور خواهد افتاد.

مدیر عامل شرکت سیمان خاش درباره فعالیت های این مجموعه گفت: شرکت سیمان خاش در نظر دارد تا بتواند با تنوع محصولات خود و همچنین رشد صادرات اقدام به سودآوری بیشتر نماید، سیمان خاش در تلاش است تا بتواند سهم خود را در پروژه های عمرانی استان بیشتر نماید تا بتواند از این محل نیز رشد فروش را در سال برای خود ثبت نماید. کاهش صادرات کلینکر و افزایش صادرات سیمان نیز جزو اهداف این مجموعه به حساب می آید.

وی تصریح کرد: پروژه های زیادی در سال 96 به بهره برداری رسیده و در سال 97 نیز پروژه هایی همچون مشارکت به پاکستان و گاز سوز کردن کارخانه دنبال می شود.