به گزارش اکونا پرس،

شرکت پتروشیمی خراسان با صادرات 25 درصدی خود به افغانستان بازار خوبی را در این کشور برای خود جذب کرده، هر چند بازار عراق هم  جزو بازارهای صادراتی این مجموعه به حساب می آید اما اهمیت افغانستان بیشتر از عراق بوده و میزان صادرات بیشتری هم به این کشور انجام می شود،  افزایش نرخ دلار منجر به افزایش بهای تمام شده برای شرکت های پتروشیمی می شود که باید در این خصوص انجمن کارفرمایان پتروشیمی تمهیداتی بیندیشد چرا که با اعمال تحریم ها و همچنین افزایش بهای تمام شده، شرکت های پتروشیمی ضرر خواهند کرد. 

حسین شفیعی مدیرعامل شرکت پتروشیمی خراسان در گفتگو با اکوناپرس در خصوص بازارهای صادراتی شرکت و توسعه فروش در آن کشورها گفت: شرکت پتروشیمی خراسان به کشورهای عراق و افغانستان، صادرات انجام می دهد، بازار افغانستان بازار صادراتی مهم این مجموعه را تشکیل می دهد که بیش از 20 درصد از فروش شرکت به این کشور صورت می گیرد. از آن جایی هزینه حمل ما به این کشور کم بوده این بازار برای ما بسیار مهم تلقی می شود. از طرفی کیفیت محصولات ایرانی در مقایسه با محصولات سایر کشورها در افغانستان بهتر بوده و به همین دلیل ما در رقابت با سایر کشورها در افغانستان پیروز می شویم و با اینکه محصولات ما گران تر است، اما ترجیح داده می شود.

وی ادامه داد: قیمت فروش ما به افغانستان توافقی بوده و عمدتا براسا قیمت های جهانی محاسبه می شود، حتی نرخ دلار براساس نرخ دلار آزاد محاسبه می گردد، یعنی دلار 4200 تومان برای صادرات ما به افغانستان مبنای محاسبه نیست.

وی بیان داشت: هر تن اوره به بازار افغانستان 220 دلار فروخته می شود، البته این نرخ مربوط به سال 96 بوده و نرخ ها با نوسانات نرخ های جهانی نوسان می کند. نرخ گاز نیز 340 تومان بابت هر متر مکعب محاسبه می شود.

شفیعی در مورد میزان کل تحویل اوره به سازمان حمایت گفت: میزان تحویل اوره به سازمان حمایت به میزان ظرفیت شرکت و میزان تولید اوره در کشور باز می گردد، پتروشیمی خراسان در سال گذشته باید 200 هزار تن تحویلی می داشت که از آن 180 هزار تن را تحویل داد.

وی تاکید کرد: با راه اندازی پتروشیمی لردگان مسلما میزان تحویلی به سازمان حمایت تغییر خواهد کرد، چرا که ظرفیت اوره تولیدی در کشور بیشتر شده و محاسبات تغییر می کند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: شرکت پتروشیمی خراسان در سال 96 با رشد فروش 44 درصدی رو به رو بوده که صادرات اوره در مقایسه با سال 95 بیشتر بوده است یعنی در سال 96 نسبت صادرات به فروش داخل با رشد مواجه شد.

وی افزود: ضمن اینکه این مجموعه بالاترین میزان تولید نسبت به ظرفیت را در میان شرکت های پتروشیمی داشته و تلاش می کنیم تا این رتبه در سال 97 نیز ادامه یابد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی خراسان در خصوص افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها گفت: مسلما افزایش نرخ خوراک منجر به افزایش بهای تمام شده شرکت می شود اما در این خصوص باید تمهیداتی اندیشیده شود تا پتروشیمی ها متضرر نشوند.

وی در مورد طرح توسعه این مجموعه گفت: این طرح توسعه برای افزایش ظرفیت و در سه فاز است که در مرحله مطالعاتی و مقدماتی به سر می برد. باید جزئیات آن در خصوص نحوه تامین مالی مشخص شود تا بتوان در مورد آن با قطعیت سخن گفت.