به گزارش اکونا پرس،

حسین اکبریان در این همایش با معرفی سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ برضرورت بهره برداری از سامانه آبرسانی جایگزین تاکید و خاطرنشان ساخت: هم اکنون ظرفیت انتقال سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ حدود 11 مترمکعب برثانیه است و با توجه به پیش بینی های به عمل آمده با توسعه شهری و افزایش جمعیت، کمبود تامین آب شرب از سامانه اول با توجه به نیاز آبی مردم در سال 1410 به بیش از 9 مترمکعب در ثانیه می رسد.

وی به کاهش کمیت و کیفیت منابع آب‌های زیرزمینی پرداخت و اظهار داشت: در دهه های گذشته علاوه بر منابع آب سطحی، منابع زیر زمینی نیز یکی از منابع تامین کننده آب شرب در استان محسوب می شدند و این درحالی است که هم اکنون 124حلقه چاه در محدود طرح آبرسانی اصفهان بزرگ خشک شده‌ و میزان آب دهی 140 حلقه چاه دیگر در این محدوده بین 30 تا 70 درصد کاهش یافته و پیشرفت خشکسالی از شرق به غرب منجربه از دست رفتن منابع محلی به لحاظ کمی و کیفی در شهرهای غیر تحت پوشش سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ شده است.

مدیرعامل آبفای استان اصفهان به تاثیر جریان رودخانه زاینده رود بر آبدهی چاه های فلمن اشاره و اظهار داشت: طی دهه 40 تا 80 چاه های فلمن یکی از مهمترین منابع تامین آب شرب شهر اصفهان با ظرفیت 3200 لیتر بر ثانیه بوده است که هم اکنون با خشک شدن رودخانه زاینده رود این رقم به صفر رسده است.

اکبریان در ادامه بر تامین پایدار آب شرب مردم در روستاها اشاره و اظهار داشت: در سال گذشته با اجرای طرح جهاد آبرسانی30 روستا دراستان از آب شرب پایدار برخوردار شدند و پیش بینی می شود در سال جاری این رقم به 40 روستا افزایش یابد.

وی اقدامات فنی و مهندسی در تامین پایدار و توزیع عادلانه آب شرب در سطح استان را بسیار موثر دانست و خاطرنشان کرد: سیستم تله متری و دیسپاجینگ تاسیسات آب در استان اصفهان کامل ترین و پیشرفته ترین سیستم در تاسیسات آب کشور به شمار می آید؛ همچنین نصب و راه اندازی 500 تابلو پایش آنلاین فشار شبکه توزیع یکی دیگر از عوامل موثر درتامین و توزیع پایدار آب شرب در شهرها و روستاهای استان قلمداد می شود.

وی پویش شهروند مروج آب را یکی از اقدامات فرهنگی به منظور ترغیب مردم به مصرف صحیح آب برشمرد و تصریح کرد: آبفای استان اصفهان در یک طرح خلاقانه تحت عنوان ” پویش شهروند مروج آب” از همه مردم درخواست می کند با همکاری با مسئولان آبفا در سطح استان فرهنگ بهینه مصرف آب را در جامعه نهادینه کنند.

مدیرعامل آبفای استان اصفهان در این همایش اعلام کرد: در حال حاضر سرانه تولید آب در استان 8 درصد کمتر از میانگین کشوری است و این درحالی است که سرانه مصرف آب در استان اصفهان 5 درصد کمتر از میانگین درکشور است.

وی ادامه داد: هم اکنون متوسط مصرف آب خانگی در استان اصفهان 12 مترمکعب در ماه است درحالیکه الگوی مصرف ماهانه در کشور 15 مترمکعب می باشد و این بیانگر مصرف بهینه آب توسط مردم در استان است که جای تقدیر و تشکر دارد.

اکبریان در پایان اعلام کرد: میزان آب بدون درآمد در استان اصفهان 30 درصد کمتر از میانگین کشور است که این امر حاکی از بازسازی و اصلاح خطوط فرسوده آب در قطرهای مختلف است که مجموع این اقدامات، آبفای استان اصفهان را به رغم محدودیت شدید منابع آبی در تامین و توزیع عادلانه و پایدار آب یاری کرده است.

اصفهان_راعی