به گزارش اکونا پرس،

اکبر اخوان مقدم در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به ایجاد ۲ هزار شغل در حاشیه شهر و روستاها در اصفهان بیان داشت: جامعه نیازمند تدوین قوانین جدید برای اشتغال افراد نیازمند در کشور است.

وی اضافه کرد: قانون از نیازمندان بیکار حمایت نمی‌کند با وجود اینکه خیریه‌های کارآفرین تلاش می‌کنند تا مشکلات ناشی از بیکاری در اصفهان را کاهش دهند، خلأهای قانونی سبب شده تا نیازمندان مورد حمایت جدی واقع نشوند.

اخوان مقدم ادامه داد: مؤسسه خیریه نذر اشتغال امام حسین(ع) در راستای حل معضل بیکاری جوانان و اقشار مختلف جامعه اقداماتی را نظیر راه‌اندازی کارگاه‌های اشتغال‌زایی در مناطق محروم اصفهان انجام داده است

مدیرعامل خیریه نذر اشتغال امام حسین(ع) ادامه داد: با کمک خیران نیکوکاران تلاش شده با ایجاد بستر اشتغال برای نیازمند، زمینه مناسب جهت کسب مهارت و توانمند شدن آنها فراهم شود.

اخوان مقدم اظهار کرد: ایجاد فرصت های شغلی با سرمایه ۲۰ میلیون تومانی در روستاها،اشتغال بانوان نیازمند به کار در حاشیه شهرها و ایجاد کارگاه های کوچک بخشی از فعالیت این موسسه است.

در این خیریه برآن شدیم تا با توجه به اینکه یکی از اصلی ترین معضلات کشور اشتغال است به خیرین و جامعه خود بگوئیم بیائید با یاری یکدیگر به رفع این معضل بپردازیم. نام خیریه را “نذر اشتغال” نهادیم چون معتقدیم همانگونه که برای درمان، غذا، پوشاک، بهداشت، مدرسه سازی و امور فرهنگی مذهبی نذر می کنیم بایستی در زمینه اشتغال و مهمتر از آن در زمینه فرهنگ اشتغال نذر کنیم.

واضح است در بسیاری از موارد دریافت هدایایی همچون غذا، پوشاک و درمان به صورت سنت درآمده و شخص دریافت کننده خیرات و نذورات، خود را مستحق دریافت می داند، خواه این پرداخت از طرف خیریه های مردمی باشد و یا از طرف خیریه هایی که با بودجه دولت اداره می شود. به هر حال دربسیاری از موارد این عمل ارزشمند به یک ضد ارزش تبدیل شده است و دریافت کننده خدمات و کالا دلیلی بر کارکردن و بهبود شرایط زندگی خود نمی بیند که اگر چنین کند مستمری اش قطع خواهد شد.

از طرف دیگر خیرین هم تغییر روش نداده و با توجه به عدم علاقه به پایان دادن و پرداخت بدون زحمت، باز هم به همین روش سنتی عمل می کنند. علت اصلی این چرخه معیوب، سختی اداره کردن یک خیریه اشتغال و آسان اداره کردن یک خیریه پخش پوشاک و غذا می باشد، به گونه ای که برای اداره کردن یک خیریه پخش، کافی است دو نفر امین، روزی چند ساعت وقت صرف نموده و مسئولیت شناسایی و تقسیم را انجام دهند، درحالی که برای ایجاد و استقرار یک خیریه اشتغال تلاش و تخصص اشتغال و مدیریت کارآمد نیاز است تا بتوان کاری شایسته انجام داد.

در یک خیریه پخش، دریافت کننده کالا، بدون زحمت، خدمات دریافت می کند و می گوید: خداوند پدر و مادرت را بیامرزد که این اجناس را به این راحتی در اختیار من گذاشتی و خیّر از شنیدن این کلمات احساس شادی می کند درحالی که درخیریه اشتغال شخص باید زحمت بکشد تا مبلغی دریافت نماید. شاهد این مدعا آمار خیریه های اشتغال است که تنها ۲ درصد از خیریه های موجود را به خود اختصاص داده و بقیه در موارد دیگر فعالیت می نمایند.

اصفهان_محسن راعی