به گزارش اکونا پرس،

نادر میرشکار رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان سیستان و بلوچستان در همایش روز ملی صادرات و تجلیل از صادر کنندگان نمونه استان گفت:باید تلاش شود تا موانع صادرات رفع شود، زیرا صادرات به معنای حمایت از کالای ایرانی و رونق اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه بازارچه‌های مرزی میرجاوه و میلک ظرفیت عمده برای صادرات کالا هستند، افزود:برای تسهیل امر صادرات باید قوانین دست و پاگیر بازنگری شوند.

وی تصریح کرد:مشکلات مطرح شده از سوی صادر کنندگان نیز باید ارزیابی و چاره اندیشی شوند.

رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان از راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه خبر داد و گفت: ۳۸۰هکتار زمین برای راه اندازی در میرجاوه تملک شده است و در حال اخذ مجوزهای لازم از دستگاههای مربوطه می‌باشند.

وی افزود:در شرایط کنونی فرصت برای صادرات کالا مهیا شده و این فرصتها را باید قدر بدانیم.

میرشکار به تراز مثبت تجاری استان اشاره کرد و گفت : کل صادرات از گمرکات و بازارچه های مرزی استان طی 8 ماهه ابتدایی سالجاری به وزن یک میلیون و 23 هزار و 285 تن با ارزش 489 میلیون و 473 هزار و 722 دلار می باشد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ، نود و چهار درصد افزایش داشته است .

وی ادامه داد: میزان صادارت در 8 ماهه امسال از گمرکات استان به ارزش 137 میلیون و 922 هزار و 710 دلار و از بازارچه های مرزی استان نیز به ارزش 351 میلیون و 501 هزار 12 دلار بوده که سهم صادرات از گمرکات استان 28 درصد و سهم صادرات از بازارچه های مرزی استان 72 درصد است.

میرشکار بیان داشت: براساس برنامه هدف گذاری شده در حوزه ی تجارت خارجی برای امسال ، میزان صادرات غیرنفتی استان به ارزش 664 میلیون دلار تعیین شده که با توجه به اقدامات اجرایی صورت گرفته در 8 ماهه اول امسال ، صادرات از استان به ارزش بالغ بر 489 میلیون دلار ، انجام شده است که می توان اشاره کرد در این مدت حدود 74 درصد از کل برنامه تحقق یافته است .

وی افزود: در این مدت تراز تجارت خارجی استان به مثبت 370 میلیون و84 هزار و 884 دلار رسیده است .

وی خاطرنشان کرد: طی مدت 8 ماهه ابتدایی سالجاری از سیستان و بلوچستان اقلامی از جمله مصالح ساختمانی ( سیمان ) ، خرما ، میوه ، گوجه ، نخود خام ، گاز ، صیفی جات به کشورهای افغانستان ، پاکستان ، ترکیه ، امارات و سایر کشورها ، صادر شده است رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان در ادامه به موضوع صادرات به کشور پاکستان اشاره کرد و گفت:صادرات کالا از استان به کشور پاکستان طی 8 ماهه امسال به ارزش بالغ بر 316 میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ، رشد 133 درصدی داشته است

وی ضمن اعلام رشد۴۳ درصدی صادرات به افغانستان افزود: صادرات کالا از استان به کشور افغانستان طی 8 ماهه امسال به ارزش بالغ بر 162 میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ، رشد 43 درصدی داشته است .