به گزارش اکونا پرس،

به نقل از سکایی نیوز -   قریب به یک سال است که مهمان ناخوانده‌ای به نام کووید- ۱۹ در کشور جا خوش کرده و بی‌رحمانه جان هم وطنان عزیزمان را می‌ گیرد یا حداقل فرد مبتلا را بشدت گرفتار درد و رنج می‌کند .

به رغم هشدارهای جدی ستاد ملی مبارزه با کروناو تاکید وزیر بهداشت در خصوص احتمال چهار رقمی شدن مبتلایان در ادامه موج سوم این بیماری، نه تنها شاهد کاهش مبتلایان ویروس کرونا نیستیم بلکه با افزایش روزافزون آن در سطح کشور مواجه ایم .

و اما رعایت نکردن توصیه های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، در خانه نماندن و حضور بی دلیل در بازار و برگزاری مراسماتی همچون عزا و عروسی سبب شده تا  شهرستان های زاهدان ، زابل و خاش در وضعیت قرمز و هامون ، سراوان و چابهاردر وضعیت نارنجی و 17 شهرستان دیگر استان در وضعیت زرد قرار بگیرند.

  اولین روز از اجرایی شدن طرح محدودیت های کروناییکه مصادف بود با آغازماه آذر، گذری داشته ایم به بازارشهر زاهدان که اکثر فروشگاه ها ، پاساژها بسته اما بودند افرادی که بی تفاوت به این محدودیت ها فعالیت داشتند .

نظر مردم درباره محدودیت‌ها

ترنج یکی از شهروندان زاهدانی در مصاحبه با خبرنگار ما می گوید : با وجود اینکه روزانه بطور میانگین تعداد 400 نفر بر اثر کرونادر کشور جان خود را از دست می دهند اما باز هم شاهدیم که برخی افراد همچنان از زدن ماسک اجتناب می کنند .

وی افزود : اجرای طرح مقابله با کرونازمانی کارآمد است که مردم مشارکت لازم را داشته باشند در غیر اینصورت این محدودیت ها بی ثمر خواهد بود.

زنان جامعه می توانند نقش مهمی در حفظ قرنطینگی و سلامت عمومی جامعه ایفا کنند

سعیده خاشی نیز یکی دیگر از شهروندان ما می گوید : ما متاسفانه در برابر مدیریت بحران آنچنان موفق نبوده ایم و همواره از فقدان آموزش رنج می بریم، از این رو در مواقعی که بحران های مختلف رخ می دهد بیش از هر زمان دیگری نیازمند نقش آفرینی زنان هستیم تا بتوانند با تاثیر گذاری بالایی که بر نهاد خانواده دارند ضررهای ناشی از آسیب های بحران را کاهش دهند.

وی افزود : شیوع ویروس کروناشاید در خانه ماندن را سخت تر کرده اما زنان جامعه می توانند نقش مهمی در حفظ قرنطینگی و سلامت عمومی جامعه ایفا کنند و از برگزاری مجالس و رفتن به خرید پرهیز و برای حفظ روحیه اعضای خانواده تلاش کنند.

خاشی ادامه داد : همه باهم باید سهم خودمان را در مهار کرونابخوبی ادا کنیم و در این زمینه زنان بیش از سایر افراد جامعه نقش آفرین هستند و انتظار دارم زنان سخت کوش سیستان و بلوچستان در این برهه حساس که ویروس کرونا شرایط خاصی ایجاد کرده زنان جامعه ما نیز نقش خود را در پیشگیری از گسترش این ویروس بخوبی ایفا کنند.

نقش موثر همراهی مردم در قطع زنجیره انتقال کرونا  

  محمد هادی مرعشی معاون امنیتی و انتظامی و سرپرست معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری در گفتگوی تلفنی با خبرنگار ما بیان کرد : نقش مردم در کنترل بیماری کرونا و قطع زنجیره انتقال مهم است و  همراهی مردم در این امر بسیار تاثیرگذار است.

وی افزود : با شیوع فراگیر کرونا قطعاً مردم در کنترل بیماری بسیار تاثیرگذار هستند و خواهش جدی از همه مردم این است که پروتکل ها را رعایت کنند و مسئولین را در اجرای محدودیت ها همراهی نمایند.

 مرعشی افزود: اگر بتوانیم این دو هفته را با سخت گیری هایی که علی رغم میل باطنی مجریان طرح اجرا می‌شود، همراهی کنند، قطعاً زنجیره انتشار بیماری قطع خواهد شد و کنترلهای هماهنگ مردم سبب خواهد شد که به یک وضعیت نسبتاً مطلوب برسیم.

وی گفت: امروز شنبه آغاز همزمان دو طرح بزرگ مدیریت کرونا در سطح کشور و استان سیستان و بلوچستان است.

وی افزود :این دو طرح  تحت عنوان "مدیریت هوشمند محدودیت‌ها "و طرح "سردار شهید قاسم سلیمانی است.

معاون استاندار ادامه داد: مدیریت هوشمند محدودیت‌ها در حوزه های ادارات ، مشاغل تجاری،خدماتی و بازرگانی،فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی و ترددهای درون شهری و بین شهری اعمال خواهد شد.

 وی افزود: در طرح مدیریت هوشمند محدودیت تردد ها با همکاری مردم اعمال شده و برای پلاک های غیر بومی ورود به شهرهای قرمز ممنوع است و پلاک های بومی نیز نمی توانند از این شهرها خارج شوند.

مرعشی اضافه کرد: استثناهایی نیز برای تردد گروه‌های خدمات‌رسان وجود دارد که این افراد از سوی مدیریت ستاد شهرستانی مقابله با کرونا مشخص می شوند.

  وی گفت: برای خودروهای با پلاک غیر بومی که در داخل شهرها هستند مشکلی وجود ندارد اما ورود به داخل شهرها با پلاک غیر بومی ممنوع است.

 معاون استاندار ادامه داد: طرح دوم طرح سردار شهید قاسم سلیمانی است که به صورت محله ای و خانواده محور اجرا می شود و هدف آن کنترل از سطح خانه و خانواده است.

 وی افزود: در این طرح تیم های حمایتی، نظارتی و مراقبتی گروه بندی شده اند و امور نظارتی و مراقبتی به صورت تخصصی توسط تیم های دانشگاه علوم پزشکی و امور حمایتی با نقش‌آفرینی بسیج و نهادهای حمایتی و مردمی در سطح محلات انجام خواهد شد.

 این مقام خاطر نشان کرد: طرح سردار شهید قاسم سلیمانی در بازه سه ماهه طراحی شده است.