به گزارش اکونا پرس،

به نقل از خبرنگار ما از اصفهان، رحیم محمدی در شصت و هشتمین نشست خبری سه شنبه ها با رسانه که به صورت آنلاین برگزار شد، حوزه پسماند را یکی از حوزه های حساس خدمتگزار به مردم عنوان و اظهار کرد: پسماند و چیزی که عموم مردم از آن با عنوان زباله یاد می کنند به 5 نوع تقسیم بندی شده و دارای پیچیدگی های خاصی است.

وی با بیان اینکه پسماندهای شهری و عادی، پسماندهای صنعتی، پسماندهای ویژه، پسماندهای پزشکی و پسماندهای کشاورزی شامل این تقسیم بندی می شود، تصریح کرد: شهرداری ها و دهیاری ها متولی پسماند عادی هستند اما در شهرداری اصفهان برای سلامتی مردم در خصوص مدیریت پسماند پزشکی نیز اقداماتی صورت گرفته است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان، میزان پسماند تولید شده در شهر اصفهان را روزانه هزار تن شامل پسماند آلی و پسماند تر اعلام کرد و افزود: خانواده ها این پسماند خود را شب ها در منازل گذاشته که بر اساس برنامه زمانبندی نسبت به جمع آوری و دفن آنها اقدام می شود. از این میزان پسماند حدود 65 درصد، پسماند آلی و فسادپذیر است که در یک فرآیند تبدیل به کود می شود و 35 درصد آنها نیز به عنوان پسماندهای غیرآلی هستند که بخشی از آن جداسازی و بخشی نیز دفن می شود.

وی با بیان اینکه در کنار پسماند تر حدود 100 تن نیز پسماند خشک در شهر اصفهان تولید می شود، تاکید کرد: این پسماندها مجموعه ای از اقلام بازیافتی فلزات، شیشه و ...  هستند که در فرایند دیگری هفته ای یکبار از در منازل توسط خودروهای مخصوص جمع آوری می شوند.

محمدی ادامه داد: همچنین حدود 70 ایستگاه ثابت بازیافت وجود دارد که بر اساس فرایندهای تعریف شده پسماندهای خشک را از خانواده ها تحویل و نسبت به مدیریت، تفکیک و انتقال این پسماند اقدامات لازم را انجام می دهند.

وی با بیان اینکه حدود 4 هزار و 500 تن پسماند ساختمانی روزانه جمع آوری می شود، اضافه کرد: این پسماند از طریق کامیون هایی به مراکز دریافت سازمان، انتقال داده شده و اقدامات لازم برای آن صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه اصفهان سابقه خوبی در زمینه مدیریت پسماند در حوزه شهروندی دارد، اضافه کرد: فرآیندهای بسیار خوبی در زمینه آشنایی بیشتر مردم با مقولات پسماند و تفکیک از مبدا شکل گرفته است که مشارکت خوبی را از سوی شهروندان شاهد بوده ایم. هم اکنون روی لایه های زیرین تر این مشارکت مانند فرهنگ متمرکز شده ایم و امیدواریم با افزایش حساسیت مردم و تغییر نگرش ها شاهد بهبود تغییر رفتار شهروندان باشیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان نکات حائز اهمیت در این حوزه را در هرم مدیریت پسماند، اجتناب از تولید زباله و پسماند، کاهش تولید زباله، استفاده مجدد، بازیافت، تولید انرژی و در مرحله آخر دفن مناسب ذکر کرد و افزود: تمام هدف سازمان در این پروسه به حداقل رساندن دفن و افزایش سلامت شهروندان و محیط زیست است.. 

محمدی یکی از مهمترین پروژه های سازمان مدیریت پسماند شهرداری را بهره برداری و راه اندازی دستگاه های پایلوت هاضم بی هوازی ذکر کرد و گفت: این دستگاه در کارخانه کود آلی سازمان نصب شده و در مرحله آزمایش است که پس از آزمایش های لازم با توجه به نتایجی که به دست می آید در فاز صنعتی اجرا می شود،  تمام شرایط زیست محیطی سازمان پسماند با اجرای این پروژه و تکنولوژی که برای بار اول در کشور انجام می گیرد رعایت می شود. از جهت تولید شیرابه، مدیریت گازهای خروجی و از جهت بهبود خروجی کار که کود کمپوست است این پروژه حائز اهمیت است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان ادامه داد: استقرار سیستم مدیریت یکپارچه پسماندهای ساختمانی و عمرانی باعث می شود پسماندهای ساختمانی که عوارض زیست محیطی دارد در نقاطی که غیر از آنچه شهرداری تعیین کرده تخلیه نشوند. احداث و بهره برداری از لندفیل پزشکی، احداث و بهره برداری از فاز اول مرحله پیرولیز و خرید یک دستگاه ترنر جهت بهبود فرآیند کود کمپوست هم در راستای موضوع توسعه پایدار در سازمان دنبال می شود..

وی با اشاره به پسماندهای ساختمانی در سطح شهر، گفت: در اصفهان روزانه هفت هزار تن پسماند ساختمانی تولید می‌ شود که تنها سه هزار تن از آن در محل مناسب دفن می‌شد اما با راه اندازی سامانه یکپارچه مدیریت پسماندهای عمرانی و ساختمانی و نظم دهی به فرایند جمع آوری و تخلیه این پسماندها، شاهد کاهش تخلیه غیرمجاز خواهیم بود.

محمدی تاکید کرد: یکی از اقدامات دیگر ما ایجاد کارگروه فرهنگی پسماند است که کارهای خوبی در زمینه اطلاع رسانی و توجیه شهروندان در حال انجام دارد که نتایج خوبی در زمینه مدیریت و تفکیک پسماند به دست آمده است.

وی با بیان اینکه روزانه هفت هزار تن پسماند ساختمانی تولید می شود، افزود: استقرار سیستم یکپارچه مدیریت پسماندهای ساختمانی به دنبال این است این هفت هزار تن را مدیریت و در مراکزی که از لحاظ اصولی و زیست محیطی تایید شده تخلیه کند. در آستانه افتتاح این سامانه هستیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه کودی که در سازمان پسماند اصفهان تولید می شود یکی از بهترین و با کیفیت ترین کودهای تولید شده در کشور است، تاکید کرد: در سال حدود 50 هزار تن کود تولید می شود، حدود 15 درصد افزایش تولید کود نسبت به سال قبل داشته ایم که این موضوع به اقتصاد جامعه کمک می کند. 

محمدی با اشاره به منابع درآمدی سازمان، اظهار کرد: منابع درآمدی ما از بخش های درآمدی خود سازمان است که ۵۰ درصد درآمدهای سازمان صرف امور جاری و ۵۰ درصد صرف پروژه ‌های سازمان می ‌شود.

وی با اشاره به مدیریت شیرابه ‌ها گفت: میزان تولید شیرابه از پسماندها بین ۱۰ تا ۴۰ مترمکعب است که آلوده‌ترین ماده زیست محیطی به شمار می‌آید، در کارخانه کود آلی دو کیلومتر کانال گذاری در انتهای کارخانه انجام شده و شیرابه‌ ها به لاگون های انتهای کارخانه انتقال می‌ یابد.

وی میزان دفن زباله در روز را حدود 40 تا 45 درصد کل ذکر کرد و افزود: این یک عدد بسیار مناسب در سطح کشور است که در اصفهان در حال انجام است و هدف گذاری این است که این موضوع را به صد درصد برسانیم./راعی