به گزارش اکونا پرس،

 به نقل از روابط عمومی معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان بهزاد حقانی با اشاره با اقدامات معاونت خدمات شهری در خصوص زنده گیری سگهای بلاصاحب گفت: با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته در تمامی مناطق پانزده گانه شهرداری اصفهان یک نفر کارشناس و متخصص زنده گیری به همراه دو خودروی مجهز با نفرات مستقر و متخصص که توسط کارشناسان مقیم در مناطق به شناسائی و شرطی سازی و مشخص نمودن محل های تجمع سگ های بلاصاحب می پردازند و نسبت به زنده گیری آنها اقدام می نمایند.

حقانی ادامه داد: روزانه سگ های زنده گیری شده  به پناهگاه انتقال داده میشوند و پس از مراحل قرنطینه نسبت به ثبت اطلاعات سگ ها از نظر سن ، نژاد ، شرایط جسمی و سایر مشخصات اقدام و پس از آن فرآیندهای کلینیکی بر روی آنها انجام میپذیرد.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری با اشاره به تاکید مدیریت شهری مبنی به رعایت کامل اصول بهداشتی در پناهگاه گفت: سگ های زنده گیری شده پس از ورود به مرکز ساماندهی از نظر بیماریهای انگلی و سایر بیماریها و آسیب های جسمی مورد ارزیابی و کنترل قرار می گیرند و پس از طی مراحل انگل زدایی ، شستشو،واکسیناسیون و ... جهت انجام عقیم سازی به اتاق عمل انتقال داده میشود که البته تمامی مراحل عقیم سازی توسط دامپزشک مستقر مورد تائید اداره دامپزشکی شهرستان اصفهان انجام میگیرد.

وی ادامه داد: پس از انجام عمل عقیم سازی سگ ها به اتاق ریکاوری و سپس برای قرنطینه به فنس های در نظر گرفته شده منتقل می شوند و پس از طی دوران جراحت و تزریق آنتی بیوتیک در صورت لزوم و تشخیص دامپزشک جهت بهبودی زخم های حاصل از عمل جراحی پلاک گذاری و به آغوش طبیعت برگردانده میشوند.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری در خصوص هزینه های انجام شده از زنده گیری تا رهاسازی گفت: هزینه هر قلاده سگ از مرحله شرطی سازی، زنده گیری ، عمل عقیم سازی ، واکسیناسیون ، نصب گوشواره ، نگهداری و غذا رسانی تا رها سازی در مرکز کنترل و نگهداری سگ های بلاصاحب بالغ بر بیش از ده میلیون ریال میباشد.

وی ادامه داد: طبق دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارت کشور مدیریت کنترل و نگهداری سگ های بلاصاحب به سازمان های مردم نهاد واگذار میگردد که در حاضر سازمان مردم نهاد فریاد آوارگان طبیعت عهده این مرکز می باشد.

حقانی افزود: در ۸ ماهه اول سال . جاری تعداد ۱۳۶۳ قلاده سگ زنده گیری شده است که از این تعداد ۷۳۴ قلاده عقیم سازی و تعداد ۵۶۸ قلاده رها سازی شده است و همچنین تعداد ۳۵۰ قلاده واگذار و مابقی در پناهگاه نگهداری و مراقبت میشوند.

بهزاد حقانی به تعداد افراد فعال در این چرخه اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر تعداد ۲۵ نفر به صورت مستقیم در پروسه جمع آوری و کنترل سگ های بدون صاحب مشغول خدمت رسانی می باشند که ۱۵ نفر کارشناس شرطی سازی و زنده گیری در مناطق پانزده گانه و ۲ خودرو مخصوص حمل سگ ها به همراه ۲ نفر نیروی متخصص زنده گیر؛ ۵ نفر پرسنل مرکز ساماندهی؛ ۱ نفر دامپزشک مستقر در مرکز و یک نفر سرپرست و هماهنگ کننده مناطق و سازمان مردم نهاد جهت سرپرستی مرکز کنترل و همچنین ۱ نفر کارشناس بهداشت و کارشناس خدمات شهری جهت مدیریت ، برنامه ریزی و هماهنگی و پیگیری فرآیند کار فعال می باشند.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری اصفهان به بودجه در نظر گرفته شده در خصوص حیوانات اشاره کرد و گفت: شهرداری اصفهان در راستای انجام وظایف قانونی خود و به منظور حمایت از حیوانات نسبت به تخصیص بودجه و اصلاح ردیف بودجه در سال ۱۳۹۹ مبلغ سی و پنج میلیارد ریال اقدام نموده این مبلغ که  بابت توسعه و احداث فاز یک پناهگاه مطابق با استانداردهای بین المللی و روز دنیا در کنار سایت فعلی می باشد.

وی ادامه داد: پناهگاه مورد نظر در محیطی به مساحت ۱۲۰۰۰ هزار متر مربع و شامل ساختمانهای کلینیک ، اداری و نگهبانی همراه با انبار ، سردخانه برای نگهداری غذا و ضایعات ، سالن قرنطینه و سالن انتظار می باشد که که فاز ۱ این پروژه در سال جاری شروع به احداث خواهد شد و فاز های بعدی در سال آینده  در دستور کار میباشد .

وی تاکید کرد همکاری و همراهی سازمان ها و گروه های مردم نهاد می تواند کمک موثری در ساماندهی و کنترل سگ ها برای همکاران ما در شهرداری باشد