به گزارش اکونا پرس،

سید موسی حسینی کاشانی در چهارمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان قم با تقدیر از تلاش‌های موسسه تدبر در کلام وحی اظهار داشت: بعد از وقفه چندین ماهه به دلیل شیوع کرونا این جلسه برگزار شده است تا بتوانیم در جریان برخی مصوبات و تلاش موسسات قرآنی قرار بگیریم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم افزود: توانمند سازی سواد رسانه ای مدیران موسسات قرآنی با مشارکت صدا و سیما یکی از مصوباتی بود که مورد پیگیری قرار گرفت.

وی در ادامه تصریح کرد: گزارش فعالیت‌های قرآنی موسسه تدبر در کلام وحی بسیار خوب بود و موسسه تدبر در کلام وحی از جمله موسسات پیشگام در تولید محتواهای قرآنی و آموزش‌های تخصصی است.

حسینی کاشانی بیان کرد: نهادها و سازمان ها و دستگاههای مختلف باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنند به خصوص آموزش رایگان توسط این موسسه فرصت خوبی فراروی دستگاههای اجرایی ذی ربط است.

وی خاطرنشان کرد:همچنین دانشگاهها ظرفیت مهمی در پیگیری برنامه‌های قرآنی این موسسه به شمار می‌رود و باید مسئولان و متولیان در عرصه آموزش و پژوهش قرآنی قدم بردارند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم عنوان کرد: موسسات تخصصی می توانند موضوعات مهم قرآنی را احصا و درباره آن فعالیت‌های راهبردی انجام دهند.

وی در مورد پیشنهادی پیرامون تشکیل کمیته‌ای قرآنی در احصای اولویت‌ها در سطح استان گفت: شورای قرآنی وارد کارهای اجرایی نمی شود و براین اساس بهتر است کمیته ای شکل بگیرد و این کمیته اجرایی و مردمی با مشارکت دستگاههای اجرایی و به پشتوانه شورای توسعه قرآنی، فعالیت ها را پیش ببرد و بازوان اجرایی باشد.

در این جلسه حجت الا اسلام والمسلین مهدی صفرزاده مدیر عامل موسسه تدبر در کلام وحی در خصوص فعالیت‌های این مجموعه گفت: مؤسسه تدبر در کلام وحی تحت اشراف استاد ارجمند حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین علی صبوحی در 4 بخش پژوهشی و آموزشی و بین المللی و نشر گام های موثری برداشته است.

وی بیان کرد:  فعالیت پژوهشی ما با شورای عالی انقلاب فرهنگی کلید خورد و فعالیت ها زیر نظر شورا شکل گرفت و محصولات زیادی در این مدت تولید شد.

مدیر عامل موسسه تدبر در کلام وحی عنوان کرد: فعالیتهای گسترده‌ای در تولید محتوا به صورت تخصصی و عمومی ویژه مخاطبان انجام شده است و در رابطه با مبانی تدبر در قرآن کریم و آموزش اصول و مبانی تدبیر در قرآن کریم و تولید آثار با موضوع تدبر در قرآن گام‌هایی برداشته‌ایم.

وی تصریح کرد: در حوزه آموزش نیز قدم‌هایی برداشته شد و در توسعه و ترویج تدبر در قرآن، زیرسختهای خوبی را فراهم کرده ایم.

حجت الا اسلام والمسلین مهدی صفرزاده تصریح کرد: تربیت 100 مدرس از طلاب سطح 3 و 4 حوزه با 900 ساعت آموزش معاونت قران و عترت وزارت ارشاد و تربیت 400 نفر مربی در حوزه علمیه خواهران و تربیت 1200 مربی در سطح کشور و تربیت 400 مربی در استان‌های مختلف با همراهی قرار گاه خاتم الوصیا از جمله این برنامه‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در تربیت 2 هزار نفر در استان های مختلف با حمایت های مردمی گام برداسته ایم و برگزاری کلاس های تدبر در دانشگاههای کشور با همراهی جهاد دانشگاهی و برگزاری دوره های تدبر در قالب هیئت در تهران و قم و برگزاری همایش های مختلف در مراکز علمی و پژوهشی را در پیش گرفته ایم.

مدیر عامل موسسه تدبر در کلام وحی گفت: فرهنگ قرآنی و نظام‌سازی قرآنی با محوریت تدبر از جمله رویکردهای مهم موسسه است و در بخش بین الملل، ترجمه قرآن کریم و آثار تدبر به زبان های خارجی و تربیت مدرسان در جهت آموزش در کشورهای مختلف و عرضه کتاب نیز اقداماتی انجام شد.

وی افزود: در حوزه طبع و نشر نیز در انتشار آثار فعالیت داریم و با سایت فعال و زنده همراه با سامانه آموزشی و حضور در کانال های مختلف پاسخگوی سوالات تدبری هستیم و در تولید محصولات و آثار مکتوب و غیر مکتوب با بهترین کیفیت موفق بوده ایم.

حجت الا اسلام والمسلین صفرزاده بیان کرد: عمده این فعالیت ها قبل از کرونا بود و در ایام کرونا نیز اقداماتی با توجه به تجربه‌های خود داشته ایم و در جهت رایگان سازی تمامی خدمات آموزشی و صوتی و تصویری فعالیتهایی انجام شد.

وی عنوان کرد: ما با بهره گیری از سیره اهل بیت(ع) نهضت تدبر آموزی را راه اندازی کردیم و در حال حاضر نیز تمام دوره ها در کشوررایگان است و تشویق موسسات و حمایت مالی و دسترسی آسان و تهیه محصولات برای همه فراهم شده است.

مدیر عامل موسسه تدبر در کلام وحی خاطرنشان کرد: اگر چه فعالیت در حیطه آموزش حضوری تعطیل شده و مشکلاتی در آموزش مجازی و فقدان زیرساختها و عدم آشنایی مردم با فضای مجازی وجود دارد اما همچنان در این مسیر در تلاش هستیم.

وی گفت: برگزاری دوره های معرفتی برای 2 هزار نفر و برپایی جلسات قرآن در 5 شنبه ها به صورت زنده از آپارات و روبیکا و تفسیر نهج البلاغه و برگزاری دوره های مختلف و جلسات معارفی تدبری با همراهی آموزش و پرورش از جمله این فعالیت هاست.

همچنین در این جلسه حجت الاسلام عباس اسکندری مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت درباره اقدامات این موسسه عنوان کرد: گزارش امید بخشی از فعالیت‌های این موسسه ارائه شد و از برنامه ریزی و تلاش فکری و فعالیت ها تقدیر می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: است باید همه به چنین مجموعه هایی کمک کرد تا فعالیت های گسترده تری پیش گیرند، کتاب هایی که توسط موسسه تدوین و در مراکز آموزشی توزیع شده است یک ظرفیت مهم علمی است و اوقاف حاضر به همراهی در حوزه انتشار کتاب است ضمن اینکه در حوزه وقف و پژوهش های قرآنی نیز ظرفیت‌های خوبی دیده می شود.

نماینده دفتر تبلیغات اسلامی نیز در این جلسه عنوان کرد: این مجموعه موسسه ای بسیار ارزشمند و گرانقدری است و چند سال قبل به عنوان گروه تبلیغی در دفتر تبلیغات ثبت شده بودند و تلاش می کردیم حمایت ها از ظرفیت ها پابرجا باشد و در حال حاضر نیز امکان همراهی و حمایت داریم.

همچنین در این جلسه علی‌اصغر شعاعی،‌ قاری بین‌المللی کشور و فعال قرآنی با گرامیداشت ایام فاطمیه و بررگداشت شهادت سردار سلمیانی تصریح کرد:قرائت قرآن یکی از دوست داشتنی های کارها از نظر حضرت فاطمه(س) بود و باید آن را الگوی خود قرار دهیم.

وی بیان کرد: فعالیت های قرآنی همانند اکسیژن است و وقتی اکسیژن کم می شود و نفس ها به شماره می‌افتد همه باید بپاخیزند و کاری به بودجه نداشته باشیم و بدانیم که  دولت و شوراهای مردمی همه باید با هم وارد شوند پرا که جوانان ما دارند از بین می روند.

شعاعی عنوان کرد: ما در مرکز شیعه قرار داریم و قم دارای پتانسیل های زیادی است اما معضلاتی دیده می‌شود و عمده برنامه ها موازی کاری است و اینکه هر کاری را به یکی می سپاریم در حالی که کار یک نفر نیست و نیروهای دولتی و مردمی نباید جداگانه کار انجام دهند.

وی اظهار کرد: شورای فرهنگ قرآنی فرصت خوبی است اما حلقه مفقوده آن مشارکت است و باید به اولویت های قرآنی توجه کنیم  و فعالیت های قرآنی مورد توجه قرار بگیرد و همه با هم منسجم شوند و جلسات قرآنی نباید تعطیل شودف همچنین در آموزش و پرورش باید قرآن کریم به خوبی مورد توجه قرار بگیرد.

این فعال قرآنی گفت: ما به یک کمیته اجرایی به عنوان کارگروه آموزش و پژوهش در قرآن نیاز داریم و انتظار می رود دانشگاهها، اولویت های پژوهشی را در نظر بگیرند و  به قرآن در محافل و مساجد توجه شود.

وی افزود: همچنین توجه به مسابقات قرآنی توسط دستگاههای ذیربط و تبین اولویت های قرآنی و مردمی شدن فعالیت های قرآنی و همراهی دولت از دیگر اقداماتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

گفتنی است در این جلسه از یکی از فعالین رسانه در قرآن کریم و 7 تن از برترین های مسابقات کشوری اوقاف در رشته های قرآنی و اذان تجلیل شد.

2b6a57f9-ce0f-4921-9e98-ac7a3d3085f8

1496104b-509b-4dda-a27a-963fae835a4a

f021e31c-cd7f-4fbe-a0a9-9be81cad19cf