به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی شهرداری قم ، کوروش محمد حسینی در نشست خبری که به مناسب آغاز استقرار سامانه جامع پرداخت‌های شهروندی قمکارت به‌صورت آنلاین در شهرداری قم برگزار شد به تشریح نحوه کار و امکانات این کارت پرداخت و اظهار داشت: سیستم جدید جایگزین سیستم قدیم شده و قمکارت فرصت‌های بسیاری را برای شهروندان ایجاد کرده است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم از فرصت دو ماه شهروندان برای استفاده از کارت‌های قدیمی خبر داد و افزود: امکان خرید قمکارت در باجه‌های ارائه کارت‌های ویژه ناوگان اتوبوسرانی شهرداری در تمام سطح شهر فراهم بوده و اتوبوس‌ها به دو دستگاه سیستم جدید و قدیم مجهز هستند.

محمدحسینی ادامه داد: بعد از گذشت دو ماه امکان شارژ مجدد کارت‌های قدیم وجود نداشته و کارت‌ها به‌صورت رایگان با کارت‌های جدید تعویض می‌شود.

وی از امکان استفاده قمکارت در سایر اماکن وابسته به شهرداری نیز خبر داد و تصریح کرد: یکی از ظرفیت‌های قمکارت استفاده آن در مکان‌های تفریحی و گردشی وابسته به شهرداری بوده و تا دو ماه آینده امکان استفاده این کارت در باغ پرندگان فراهم می‌شود.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم در ادامه به امکان پرداخت الکترونیکی در تاکسی‌ها نیز اشاره و خاطرنشان کرد: نصب بارکد خوان در بیش از دو هزار ۵۰۰ تاکسی امکان پرداخت الکترونیکی در تاکسی‌ها را با کمک سامانه قمیار برای شهروندان فراهم کرده است.

وی حذف پرداخت نقدی در تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها را مستلزم همکاری بخش خصوصی و شهروندان دانست و تأکید کرد: با پرداخت الکترونیک در تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها علاوه بر حفظ پروتکل‌های بهداشتی بسیاری از مشکلات شهرداری در سازمان اتوبوسرانی حل خواهد شد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم امکان صدور بلیت‌های تک‌سفره برای مسافران و زائران را نیز تشریح و بیان کرد: به‌زودی امکان صدور کارت‌های تک‌سفره کاغذی در باجه‌های ارائه‌دهنده کارت و الکترونیکی در سامانه قمیار نیز فراهم خواهد شد.

محمدحسینی سایر ظرفیت‌های قمکارت را نیز نام برد و افزود: امکان صدور کارت بانام شهروندان و بررسی سابقه پرداخت‌ها و شارژ کارت در سامانه قمیار نیز به‌زودی فراهم‌شده و شهروندان در صورت مشاهده هرگونه خطا می‌توانند از طریق سامانه ۱۳۷ مشکلات ایجادشده را اعلام کنند.

وی در ادامه به ظرفیت شهرداری قم برای تجهیز تمام تاکسی‌ها و تاکسی ون‌ها به سیستم بارکد خوان نیز اشاره کرد و گفت: تمام تاکسی‌ها تا پایان سال به دستگاه بارکد خوان مجهز شده و تا امروز استقبال خوبی در خانواده تاکسیرانی برای نصب بارکد خوان شده است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم در پایان هزینه اجرایی زیرساخت‌های قمکارت را عددی برابر ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: برای نصب دستگاه‌ها در اتوبوس‌ها نیز ۴ میلیارد تومان هزینه شده و بخش مهمی از زیرساخت‌ها نیز با ظرفیت‌های استانی اجرایی شده است.