به گزارش اکونا پرس،

 به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری در ویژه برنامه «تسبیح سحر» از جوار حرم مطهر امامزاده جعفر شهید(ع) به صورت زنده روی آنتن سیمای مرکز قم رفت اظهار کرد: در مسئله وقف با ساحت‌های مختلفی مواجه هستیم که شامل معنوی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.

وی افزود: کسی که وقفی انجام می‌دهد، دارای نیت و ارتباطی بین خود و خدایش است، معنویت درونی او را به این کار واداشته که مالکیت مادی خود را در ارتباط با موضوعی وقف کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه وقف دارای سه مبنای خود دوستی، غیر دوستی و خدادوستی است گفت: کسانی که وقف می‌کنند نوعی رضایت درونی را احساس می‌کنند که همان مبنای خوددوستی است، این مبنا هر چند دارای وجهه دینی نیست اما اشکالی هم ندارد و مغایر با مبانی اسلامی محسوب نمی‌شود.

وی ادامه داد: مسئله غیردوستی هم در بین معتقدان به دین مطرح است و هم کسانی که هیچ اعتقادی به مبدأ و معاد ندارند زیرا این یک روحیه بشردوستی و نوع‌دوستی همگانی است.

اسکندری با بیان اینکه خدادوستی ناب‌ترین مبنای وقف محسوب می‌شود گفت: اینکه انسان برای رضا و خوشنودی خداوند کار خیری انجام می‌دهد، هم بحث خوددوستی و غیردوستی را دارد و هم با هدف و انگیزه‌ای والاتر یعنی کسب رضایت پروردگار خویش اقدام به کار خیر که وقف یکی از نمادهای بارز آن است می‌کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به نیت‌های مختلف وقف در طول تاریخ عنوان کرد: مثلا کسانی که برای اقامه عزای حسینی موقوفات بسیاری از خود بجا گذاشته‌اند، برای رضای خدا این کار را کرده‌اند زیرا می‌دانند قیام حسینی در راستای اهداف الهی بوده است، ساخت مسجد و مدرسه و دیگر اموری که به نفع اسلام و جامعه است هم همین ویژگی را دارد.

وی ساحت فرهنگی وقف را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: مسائل فرهنگی اهمیت زیادی دارند به خصوص اینکه اگر با مباحث مذهبی آمیخته شوند همچنین فعالیت‌های قرآنی هم دارای گستره وسیعی هستند که وقف کمک زیادی به توسعه اینگونه اقدامات می‌کند.

اسکندری با بیان اینکه در مدیریت جدید سازمان اوقاف، عرصه اقتصادی وقف فعال شده است گفت: سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف موقوفات، اقدامات اقتصادی گسترده‌ای پیش‌بینی شده است زیرا بسنده کردن به موقوفات به شکل حاضر نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد بلکه باید با سرمایه‌گذاری روی آنها، به درآمدزایی بیشتر رسید و بر این اساس امانتدار بهتری برای موقوفات باشیم و بتوانیم از این درآمدها، در راستای خدمت بیشتر به دین و جامعه و بر اساس نیت واقفان استفاده کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم تصریح کرد: امروز نیازهای جامعه تغییر کرده‌اند و نیاز است که نیت‌های وقف هم متناسب با این نیازها تغییر کنند.

وی ادامه داد: نگاه به وقف گاهی اوقات نگاه نازلی است و به همین خاطر برخی انتظار دارند اجاره واقعی موقوفات را پرداخت نکنند در حالیکه این اجاره‌ها برای تحقق نیات واقفان هزینه می‌شود.

اسکندری با بیان اینکه پنل‌های خورشیدی بر پشت بام بقاع متبرکه استان قم نصب شده است گفت: در حال حاضر در 11 بقعه و از محل درآمدهای همان اماکن، نیروگاه‌های خورشیدی راه‌اندازی شده و طی قراردادی با شرکت توزیع نیروی برق، انرژی تولیدی به صورت تضمینی خریداری و درآمد حاصله به حساب همان بقاع متبرکه واریز می‌شود که نوعی درآمد پایدار محسوب می‌شود ضمن اینکه این طرح در سال جاری در 14 بقعه دیگر استان قم اجرایی خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: تلاش می‌کنیم درآمدهایی را از منابع دیگر و با اذن نماینده ولی فقیه، به بقاع متبرکه‌ای اختصاص دهیم که دارای موقوفه خاصی نیستند و به این ترتیب شاهد توسعه متوازن این اماکن مقدس باشیم.

وی با تاکید بر اجرای امینانه نیت واقفان عنوان کرد: هر جا نیتی مشخص باشد، هیچ کس از مدیران کل اوقاف تا رهبر معظم انقلاب، دخل و تصرفی در آن نمی‌کنند و دستگاه‌های نظارتی هم بر این مسئله نظارت می‌کنند ولی موقوفات عامی هم وجود دارند که نیت خاصی ندارند یا نذوراتی که مردم بدون نیت به بقاع متبرکه تقدیم می‌کنند در راستای عمران و آبادانی همان بقاع مصرف می‌شود، در نهایت اگر بقعه‌ای دارای موقوفه و نذوراتی نباشد، از بودجه‌های عمومی سازمان اوقاف برای این منظور استفاده می‌شود.