به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، مهندس "جاسب زنگنه اینالو" با اشاره به میزان تولید و مصرف آب در دو ماه نخست سال جاری در استان اظهار داشت: طی این مدت بیش از 23 میلیون مترمکعب تولید شده که حدود 80 درصد آن از سدکوچری و مابقی از سد15 خرداد، چاه‌های سطح شهر و منطقه علی‌آباد و... تأمین شده است.

وی از افزایش 13.8 درصدی تولید آب در ماه‌های فروردین و اردیبهشت نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و یادآور شد: طی این مدت بیش از 2 میلیارد 834 میلیون لیتر آب بیشتر از سال گذشته تولید و توزیع شده که این میزان افزایش نگران‌کننده است.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب افزایش دمای هوا، رشد جمعیت و نیز شیوع بیماری کرونا را از جمله علل افزایش مصرف آب در قم برشمرد و خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود به منظور تأمین آب در تابستان و پیک مصرف سال جاری، چالش‌هایی از جمله افت فشار و کاهش کیفیت آب شرب با توجه به ظرفیت محدود منابع آب شرب استان رخ دهد.

وی با تأکید بر اینکه مبنای برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته عدم قطع آب است، بر لزوم مدیریت مصرف آب، پرهیز از اسراف و جلوگیری از مصارف غیرضروری تأکید و تصریح کرد: در صورت همراهی همه مردم و دستگاه‌های اجرایی و اداری می‌توانیم عبور بدون چالشی از تابستان امسال داشته باشیم.

زنگنه همچنین با اشاره به پیگیری‌های انجام شده به منظور حفر 33 حلقه چاه اضطراری در سطح استان به منظور مقابله با تنش آبی گفت: مجوز برخی از این چاه‌ها صادر و اقدامات اولیه برای حفر انجام شده است.

وی برنامه‌ریزی جهت کاهش مصارف فضاهای سبز از آب شرب، جمع‌آوری انشعابات غیرمجاز، کاهش فشار در شبکه، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی به منظور صرفه‌جویی، افزایش برداشت از چاه‌های روستاها و مدیریت مصرف انشعابات بزرگ و روستاها را از جمله راهکارهای تأمین کمی و کیفی آب پایدار در تابستان سال جاری برشمرد.