به گزارش اکونا پرس،

به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، آیت الله سیدمحمد سعیدی در نشست کارگروه محیط زیست شورای فرهنگ عمومی استان قم که در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، اظهار کرد: محیط زیست با چند عامل برای زیستن محیا و ممکن می شود و فقدان هر یک از این عوامل باعث خلل در محیط زیست می‌شود.

وی با بیان اینکه در یک نگاه محیط زیست به دو قسم مادی و معنوی تقسیم می‌شود، گفت: عوامل تشکیل دهنده محیط زیست بر اساس امور مادی و معنوی با هم است و فقط آبادی سرزمین و رعایت بهداشت و حفظ طبیعت مطرح نیست.

نماینده ولی فقیه در استان قم با اشاره به نحوه شکل گیری شهر مکه به عنوان محیط زیست و پرورشگاه مسلمانان گفت: سرزمین مکه به کمک دو عنصر مادی و معنوی تأسیس شد به این صورت که آب زمزم برای تحقق محیط زیست مادی به قدرت خداوند جاری شد و باعث سکونت قبیله های اطراف در آنجا شد و بعد هم با ساختن خانه کعبه بُعد معنوی آن محیا شد و به این وسیله آنجا از نظر مادی و معنوی آباد شد.

وی با بیان اینکه یک محیط زیست مناسب در سبک زندگی الهی علاوه بر آب، خاک و محیط مناسب برای رشد طبیعت به محل عبادت، ارتباط با خدا و معنویت نیز نیاز دارد، افزود: تعریف محیط زیست از این منظر بین ما و دیگران متفاوت است زیرا ما چیزهایی را در محیط زیست دخیل می دانیم که با برداشت ها و تلقی دیگران متفاوت است.

سعیدی تأکید کرد: حضرت معصومه سلام الله علیها که بعد از شهادت پدر خود به سمت ایران و قم آمدند ظاهر قضیه این بود که به دیدار امام رضا علیه السلام می روند ولی باطن قضیه این بود که در قم بمانند و قم را آباد کنند.

وی با بیان اینکه قبل از ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به قم پیامبر(ص) از قم آسیب زدایی کردند و نام قم از کلام پیامبر(ص) گرفته شده است، گفت: پیامبر(ص) در سفر معراج خود از این منطقه که عبور کردند مشاهده کردند که موجودی با یک کلاه و قیافه خاص در این منطقه نشسته است و جبرئیل گفت که او شیطان است و به این منطقه طمع دارد؛ بنابراین پیامبر(ص) به شیطان فرمودند «قم» یعنی برخیز و او برخواست و از این منطقه رفت.

تولیت آستان مقدس بانوی کرامت ادامه داد: این آسیب زدایی از قم به خاطر اینکه اینجا محل زیست عارفانه، مؤمنانه، اسلامی و انسانی باشد تأثیر زیادی داشت تا اینکه اشعری‌ها از یمن به کوفه رفتند و میراث فقهی و معارفی شیعه را گرفتند و به قم آوردند و در قم تمدن سازی کردند.

وی افزود: وقتی حضرت معصومه سلام الله علیها به قم آمدند موسی خزرج که از اشعری‌ها بود به استقبال ایشان آمد و خانه‌ای در اختیار ایشان قرار داد که آن خانه به تدریج از بین رفت و تنها بخشی که مربوط به عبادت حضرت معصومه سلام الله علیها بود باقی مانده که به عنوان بیت النور مطرح است.

سعیدی با بیان اینکه محیط زیست یک تعریف و گستره متنوع دارد و بحث عفاف و حجاب در سلامت محیط  مطرح است، تصریح کرد: باید در حرم اهل بیت(ع) هم تنفس مادی و هم تنفس معنوی تأمین شود و متوسلین مکتب اهل بیت(ع) باید نسبت به کاشت و مراقبت از درختان تعهد شرعی داشته باشند زیرا در روایات ما نسبت به محیط زیست و مراقبت از درخت ها تأکید زیادی شده است.

وی با بیان اینکه وقتی محیط زیست با دین گره می‌خورد معنای زیبا و ارزشی پیدا می‌کند، گفت: حق الناس تنها تضییع اموال مردم نیست بلکه هوایی که تنفس می‌کنیم و بهداشت محیط از حقوق مردم و آلوده کردن آن حق الناس است و این که گفته‌اند اسراف نکنید بخشی مربوط به حق الناس است.

نماینده ولی فقیه دراستان قم با بیان اینکه ما باید اولویت ها را در نظر بگیریم و بر اساس شرع و قانون مسائل را اولویت بندی کنیم، افزود: در قم حوزه علمیه با کیفیتی وجود دارد که می توان از ظرفیت آن استفاده کرد بنابراین مسئولان این شهر باید ارتباط وسیق و ماندگاری با مدیریت حوزه علمیه بر قرار و در رابطه با محیط زیست از نظرات آنها نیز استفاده کنند.