به گزارش اکونا پرس،

سرهنگ"مهدی سیاحت کتابی" در خصوص راه های پیشگیری از سرقت موتورسیکلت در سطح استان، اظهار داشت: از میان جرایم علیه اموال، «سرقت موتورسیکلت از جمله سرقت های رایج بوده و دارای اهمیت ویژه ای است زیرا سرقت این وسیله نقلیه به دلیل سهولت در سرقت در مقایسه با دیگر سرقت ها بیشتر رخ می‌دهد.

وی با تقسیم سارقان به دو گروه حرفه ای و غیر حرفه ای ادامه داد:سارقان غیرحرفه‌ای، با استفاده از فرصت به‌دست آمده وسایل نقلیه‌ای را که فاقد لوازم و تجهیزات ایمنی مناسب بوده و در­مکان خلوت پارک باشند یا سوئیچ بر­روی ­آن‌هاباقی ­مانده باشد، به­ سرقت می‌برند.

سرپرست پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان تصریح کرد: این‌گونه­ وسایل نقلیه معمولاً به­ منظور اوراق شدن و استفاده از قطعات و لوازم آنها و­یا برای انجام اعمال مجرمانه، مورد سرقت قرار می‌گیرندو خوشبختانه درصد بالایی از این موتورسیکلت ها ی مسروقه توسط پلیس کشف می‌شود.

وی افزود: سارقان حرفه‌ای خودرو و موتورسیکلت، افرادی هستند که از مهارت و سرعت عمل بالایی برای راه‌اندازی و روشن کردن وسایل نقلیه از قبیل قطع سیستم هشداردهنده، بازکردن درب خودرو و قفل و زنجیر برخوردار بوده و پس از مبادرت به سرقت با انجام جعل اسناد و مدارک اقدام به فروش می‌کنند.

سرهنگ کتابی خاطرنشان کرد: با تمام این اوصاف حتی حرفه‌ای‌ترین سارقان خودرو و موتورسیکلت نیز به دنبال سرقت‌های کم دردسر هستند و بالا بودن امنیت این وسایل نقلیه و یا نصب لوازم ایمنی و بازدارنده بر روی آنها، تا­حد زیادی باعث می‌شود تا از سرقت این­ نوع وسایل نقلیه چشم‌پوشی کنند، بنابراین انجام اقدامات پیشگیرانه توسط افراد جامعه را می‌توان اصلی‌ترین گام برای مبارزه با وقوع سرقت موتورسیکلت دانست.

وی با اشاره به سوء استفاده سارقان از فرصت‌ها،آشنایی­ شهروندان با فرصت‌های مختلفی که سارقان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای برای انجام عمل مجرمانه‌ی خود ­به دنبال به‌دست آوردن آن‌ها هستند را دارای نقش­ مهم و اساسی­ درکاهش جرائم توصیف کرد .

سرپرست پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان به مالکان و راکبان موتورسیکلت توصیه کرد :از پارک و موتورسیکلت خود در محیط‌های خلوت و تاریک و یا در یک نقطه به­ مدت طولانی که زمینه را ­برای ارتکاب عمل مجرمانه فراهم می‌کند اکیدا خودداری وموتورسیکلت خود را بدون قفل،زنجیر چرخ ویا بعضاً با گذاشتن سوئیچ بر روی آن پرهیز نمایند ، وسیله نقلیه خود را در حضور افرادناشناس به بهانه‌های مختلف مانند خرید و... رها نکنند .