به گزارش اکونا پرس،

به نقل از شهرنیوز، کوروش محمدحسینی در نشست خبری تشریح عملکرد ۶ ساله شهرداری قم، با بیان اینکه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری از پایان سال ۹۶ آغاز به کار کرد اظهار کرد: مجموعه سازمان از ابتدای سال ۹۷ وارد بحث‌های کاری و اجرایی خود شد و ضمن نگهداشت وضع موجود سامانه‌های شهرداری، به تدوین دستورالعمل‌هایی پرداختیم که موردنیاز خدمات شهروندی بود.

وی با بیان اینکه با کمک بخش‌های مختلف شهرداری و به محوریت ستاد شهر هوشمند دستورالعمل‌ها و استانداردهای نوین شهرداری تدوین شد که ملاک عملکرد سامانه‌های مختلف شهرداری قرار گرفت افزود: در سال ۹۷ بیشتر به تقویت زیرساخت‌های ارائه خدمات الکترونیک پرداختیم که سه زیرساخت‌ جامع فراهم‌شده است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم با تأکید بر اینکه جزو معدود شهرداری‌هایی هستیم که مجهز به سامانه‌های ویژه سرویس‌ساز هستیم تصریح کرد: در سال ۹۷ سامانه احراز هویت با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان استان راه‌اندازی شد.

وی یکی از رویکردهای اساسی مدیریت شهری را ارائه خدمات الکترونیک عنوان و یادآور شد: سال ۹۸ موفق شدیم که میز خدمت الکترونیکی شهرداری را با نام اختصاری قم‌یار راه‌اندازی کردیم و در دوره تخفیفات شهرسازی توانستیم این سامانه را زیر بار برده و بخشی از ثبت درخواست‌ها را انجام دهیم.

محمدحسینی با تأکید بر توسعه قابل‌توجه سامانه قم‌یار تصریح کرد: از نیمه دوم سال ۹۹ تمام درخواست‌های حوزه شهرسازی روی سامانه قم‌یار ثبت می‌شود و نسخه جدید آن نیز به‌تازگی منتشرشده و قابل دانلود است.

وی با اشاره به پیاده‌سازی کارت هوشمند شهروندی با نام قم‌کارت تصریح کرد: با توجه به تکنولوژی‌های روز، سامانه جدید کارت شهروندی شده و در تمام اتوبوس‌های شهر قابل‌استفاده است. در سامانه‌های تاکسیرانی نیز به صورت آزمایشی این کارت فعال‌شده و به‌مرور توسعه آن صورت خواهد گرفت.

محمدحسینی با تأکید بر راه‌اندازی سامانه پارک حاشیه‌ای شهر اذعان کرد: امکان پرداخت هزینه این خدمات با استفاده از قم‌کارت فراهم‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: در اماکن مختلف خدمات شهری در حال فعال‌سازی این سامانه هستیم و به‌مرور آن را توسعه خواهیم داد و فعلاً باغ پرندگان اولین مرکز قابل‌استفاده این خدمت است. به‌زودی کارت یکپارچه رفاهی، پرسنلی و شهروندی نیز در مجموعه شهرداری فعال خواهد شد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم گفت: امکان با نام کردن قم‌کارت در سامانه قم‌یار فراهم‌شده و با این ظرفیت تمام تراکنش‌های قم‌کارت روی قم‌یار قابل مدیریت خواهد بود.

وی با اشاره به فعال‌سازی حساب شهروندی در سامانه قم یار اضافه کرد: جزو نخستین کاربردهای این سرویس امکان پرداخت کرایه تاکسی بود که از سال گذشته فعال‌شده و قابل‌استفاده است و ۳ هزار و ۵۰۰ تاکسی تجهیز به بارکد شده و امکان پرداخت کرایه فراهم‌شده است و سوابق پرداخت‌ها قابل‌مشاهده خواهد بود.

محمدحسینی با تاکید بر اینکه سرویس خودروهای من نیز در قم‌یار درحال‌توسعه است اظهارداشت: سرویس‌های ملک و ساختمان، خودرو، حمل‌ونقل و… در این سامانه قابل‌دسترسی برای شهروندان است؛ سرویس‌های عمومی چون سیمای استانی، وضعیت آب‌وهوا و… و ۵۲۰ خدمت دستگاه‌های مختلف استان هم در این سامانه در اختیار شهروندان قرار گرفته است. سامانه شاخه، داده‌نمای شهر و… نیز در شهرداری فعال‌شده که امکانات مختلفی را ارائه می‌کند.

وی با بیان اینکه به‌عنوان دستگاه خدمات الکترونیک شهروندی امکان‌های مختلف را برای شهروندان فراهم کرده‌ایم تصریح کرد: اینکه شهروندان تمایل به استفاده از آن‌ها داشته باشند نقطه موفقیت سرویس‌ها خواهد بود و اینکه ما چقدر نقش داریم قاعدتاً تلاش داریم رسالت خود را انجام دهیم.

محمدحسینی با تأکید بر اینکه شهرداری به‌تنهایی نمی‌تواند شهروند هوشمند و الکترونیک تولید کند عنوان کرد: این مسئله حاصل عملکرد دستگاه‌های متعدد متولی حوزه شهروند هوشمند است. رسانه‌ها و مطبوعات نقش عمده‌ای در این زمینه دارند و نهادهای اثرگذار فرهنگ شهروندی کمک زیادی در این زمینه می‌توانند انجام دهند و به‌تنهایی قادر نیستیم این مشکل را حل کنیم.