به گزارش اکونا پرس،

به نقل از شهرنیوز، دکتر سید مرتضی سقائیان‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به پیشینه طرح ادامه بلوار سمیه یا بلوار شهیدان برقعی اظهار داشت: این طرح قدمت ۵۴ ساله داشته و در چند طرح تفصیلی از سوی مراجع قانونی پیش‌بینی، تائید و تصویب‌شده است.

وی با اشاره به اینکه طولانی شدن اجرای طرح موجب نارضایتی مردم منطقه شده و مشکلاتی برای اهالی ایجاد کرده بود ادامه داد: در دو سال اخیر شهرداری قم به‌صورت جدی وارد این پروژه شده و با تلاش بسیار همکارانم این خیابان برای بازگشایی مسیر و احداث آماده شد.

شهردار قم افزود: تملکات این پروژه واقعاً طاقت‌فرسا بود اما کوشش کردیم برای رفاه حال ساکنین در این موضوع بیش از این وقفه ایجاد نشود.

وی با اشاره به برخی حواشی پیش‌آمده درزمینه مسجد امام زین‌العابدین(ع) گفت: این مسجد سال ۹۸ یعنی زمانی که خیابان در حال احداث بوده است، یک‌مرتبه ثبت تاریخی می‌شود. سؤال اینجاست که باوجود قدیمی بودن مسجد، چرا دقیقاً سال ۹۸ این اتفاق می‌افتد؟ شواهد نشان می‌دهد این کار به‌صورت کارشناسی رقم نخورده است.

وی با تأکید بر اینکه به‌هیچ‌وجه شهرداری و شورای اسلامی شهر به دنبال خراب کردن مسجد نیستند اضافه کرد: از مدت‌ها پیش طرح‌هایی برای این موضوع پیش‌بینی‌شده است تا قسمتی که ثبت میراث فرهنگی شده حراست و مابقی هم به گونه‌ای حفظ گردد.

دکتر سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه تنها تملک ۵ یا ۶ پلاک دیگر برای بازگشایی این خیابان موردنیاز است، افزود: در چنین شرایطی یک‌مرتبه با مسائلی روبه‌رو می‌شویم که به نظر می‌رسد احساساتی و غیر کارشناسی دنبال شده است.

شهردار قم تأکید کرد: به اهالی محترم محله و خیابان سجادیه اعلام می‌کنم که به‌هیچ‌وجه دنبال خراب کردن مسجد نیستیم. ما به دنبال این هستیم که آرامش را در این محدوده ایجاد کنیم و قرار نیست افراد غیرمسئول در این عرصه واردشده و پروژه را عقب بیندازند.

وی گفت: اگر اجرای پروژه بیشتر از این عقب بیفتد و مردم سه چهار سال دچار سختی و عذاب باشند، شرایط بدتری رقم خواهد خورد.

دکتر سقائیان‌نژاد ادامه داد: انتظار ما از شهروندان این است که همچنان با ما همکاری داشته باشند و ما هم به ارزش‌های محله کاملاً پایبند هستیم.

وی با اشاره به اینکه قرار نیست طرح‌های شهری در جای دیگری جز مدیریت شهری تهیه شود اظهار داشت: طرح در شهرداری با دقت نظر کارشناسان فراهم‌شده است. آخرین طرحی که برای این مسیر تهیه‌شده همین دیروز در شورای اسلامی شهر و شهرداری به بحث گذاشته‌شده که در آن‌هم به حفظ مسجد تأکید شده است.

شهردار قم با تأکید بر اینکه تبلیغاتی که از سوی برخی افراد مبنی بر تخریب مسجد صورت می‌گیرد، بسیار نادرست است گفت: هدف ما در اجرای این پروژه حراست از آرامش مردم، ایجاد فضای سبز و حراست از آثار تاریخی و فرهنگی است.

دکتر سقائیان‌نژاد بابیان اینکه شهرداری و شورای اسلامی شهر به دنبال آسایش مردم بوده و نسبت به اعتقادات دینی مردم حساسیت دارند خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته شهرداری اقدامات مشخصی را در مسیر حفظ و حراست از بافت تاریخی شهر قم انجام داده است.

شهردار قم بابیان اینکه در حال حاضر بازارها و محورهای تاریخی و فرهنگی شهر قم یکی پس از دیگری در حال بهسازی از طریق منابع شهرداری هستند اضافه کرد: در آینده نیز سهم خود را در بهبود وضعیت بافت تاریخی شهر قم خواهیم داشت اما این موضوع مانند تمام مسائل دیگر باید در یک چارچوب منطقی و با مشارکت دستگاه‌های مسئول پیش برود.

وی به مسئله تعیین ۳۱۵ هکتار در مرکز شهر قم به‌عنوان بافت تاریخی اشاره کرد و گفت: این مصوبه مراحل کارشناسی و قانونی را طی نکرده است. قم یک کلان‌شهر بوده و چنین طرحی ابتدا باید به تائید شورای اسلامی شهر و تصویب کمیسیون ماده ۵ استان قم می‌رسید.

دکتر سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه با آثار تاریخی نمی‌توان به‌صورت پهنه‌ای برخورد کرد افزود: ما حتی با آثار ثبت جهانی به‌صورت سلولی برخورد کرده و حریم‌های درجه‌یک و دو و سه برای آن در نظر می‌گیریم نه اینکه چند صد هکتار از محدوده شهر را قفل کنیم.

وی اشاره داشت موضوع فوق موجب از دست رفتن منافع مردم و درنتیجه عدم همکاری شهروندان برای حراست از بافت تاریخی شده ادامه داد: قرار است این ۳۱۵ هکتار به‌صورت جزئی موردبررسی قرارگرفته و ضوابط این محدوده از حالت پهنه‌ای به‌صورت سلولی تغییر پیدا کند تا بتوانیم حمایت مردم را در حراست از این بافت هم داشته باشیم.

شهردار قم با تأکید بر اینکه برخورد غیر کارشناسی با موضوع بافت تاریخی موجب جابه‌جایی جمعیتی و تغییرات فرهنگی در محلات شهر قم خواهد شد گفت: در این محلات باید جریان زندگی را حمایت کرد تا شادابی و نشاط شهری از دست نرود.****