به گزارش اکونا پرس،

سید محمدحسین دهناد در گفت‌وگو با خبرنگار شهرنیوز، به موضوع حفظ مسجد حضرت زین‌العابدین(ع) در بلوار شهیدان برقعی پرداخت و اظهار داشت: مهم‌ترین دغدغه در مسیر اجرای این طرح حفظ این بنای تاریخی بوده و طرح‌های مختلفی برای حفظ این مسجد در دست مطالعه است.

وی موقعیت مسجد در محور شهیدان برقعی را تشریح کرد و گفت: مسجد در محل اتصال خیابان چهارمردان و بلوار شهیدان برقعی به مساحت ۱۲۰ مترمربع واقع‌شده است و طول این بلوار ۷۰۰ متر بوده که تاکنون ۹۵ درصد عملیات عمرانی آن به پایان رسیده و بلوار سجادیه در امتداد بلوار سمیه را به خیابان آیت‌الله طالقانی و محدوده چهل‌اختران متصل می‌کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر قم طرح‌های پیشنهادی برای حفظ مسجد حضرت زین‌العابدین(ع) را تشریح کرد و گفت: رویکرد کلی حفظ هویت دینی و بافت تاریخی شهر بوده و باید بناهایی که نشان‌دهنده هویت تاریخی شهر و مردم است حفظ‌شده و باوجود لزوم تخریب مسجد در اسناد بالادستی و طرح تفصیلی، این مسجد حفظ می‌شود.

وی سپس به ثبت مسجد زین‌العابدین به‌عنوان میراث فرهنگی اشاره و بیان کرد: باید مسیر پیاده‌رو و سواره خیابان به‌نوعی طراحی شود که امکان عبور ایمن هم برای عابران پیاده و هم برای تردد مناسب برای خودروهای شخصی وجود داشته باشد و بتوان پروژه را در کوتاه‌ترین زمان نیز اجرا کرد.

دهناد با تأکید دوباره بر اجرای پروژه در کوتاه‌ترین زمان و در صورت نیاز در اولویت قرار گرفتن تملک در این مسیر تصریح کرد: در حال حاضر سه گزینه حفظ مسجد در میانه مسیر و طراحی مسیر رفت‌وبرگشت از دو طرف مسجد با حفظ ایمنی عابران پیاده و همچنین طراحی مسیر رفت‌وبرگشت در مسیر راست‌گرد خیابان چهارمردان به بلوار شهیدان برقعی در قسمت پایینی مسجد و به‌عنوان سومین طرح تغییر طراحی خط بر پروژه در حال بررسی است.

وی اجرای طرح دوم را منوط به تحمیل هزینه و افزایش زمان پروژه دانست و ضمن تأکید مجدد بر حفظ مسجد و خاطرنشان کرد: تلاش و دغدغه مدیریت شهری حفظ مسجد و تقویت بنای مسجد بوده و با توجه به فرسودگی بنای مسجد پس از تصویب طرح نهایی این بخش از خیابان مرمت بنا و نمای مسجد نیز در دستور کار قرا خواهد گرفت.