به گزارش اکونا پرس،

 به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اراک؛ به مناسبت نکوداشت هفته پدافند غیرعامل مانور بزرگی با رویکرد مقابله با نشت مواد شیمیایی با حضور مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری، فرماندار شهرستان اراک، معاون خدمات شهری شهرداری و مدیر پدافند غیرعامل شهرداری اراک، رئیس سازمان آتش نشانی و همچنین تعدادی از مدیران دستگاه های اجرایی و مدیریت بحران شهرستان اراک در محل تصفیه خانه شرکت آب و  فاضلاب اراک برگزارشد.

 بنابر این گزارش در محل ستاد فرماندهی مانور، واقع در سازمان آتش نشانی اراک که تمامی مدیران حضور داشتند، آتش پاد دوم مسعود آقازیارتی رئیس سازمان ضمن خیر مقدم و تشکر از حضور مدیران و نیروهای عملیاتی حاضر در این مراسم اظهار داشت: هدف از برگزاری این مانور، ایجاد هماهنگی بین دستگاه های اجرایی در زمان بروز بحران و تهدیدات دشمن می باشد تا در مواقع لزوم بتوان از ظرفیت های تمامی دستگاه ها به صورت بهینه و به موقع استفاده نمود.

 آقازیارتی در ادامه افزود: در این مانور فرضی، بر اساس سناریویی که از قبل تهیه و به سازمان پدافند غیرعامل کشور اعلام و مورد تأیید قرار گرفته بود، اتاق فرماندهی در محل سازمان آتش نشانی اراک تشکیل و مدیران و مسئولین دستگاه های امدادی، خدماتی و نظامی از محل ستاد فرماندهی مراحل مختلف مانور و اعزام نیروهای خود را مدیریت کردند. 

 وی تصریح کرد: در این مانور تمامی دستگاه های مرتبط با بحران، درگیر عملیات بوده و مدیران دستگاه ها بر اساس نیاز منطقه عملیاتی، اقدام به اعزام تجهیزات ماشین آلات و خودروهای خود نموده تا بر اساس سناریوی از پیش تعیین شده برای مانور، اقدامات لازم صورت پذیرد.

 فراهانی مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مرکزی با تقدیر و تشکر از مجموعه شهرداری اراک و بویژه سازمان آتش نشانی در برگزاری این مانور گفت: برگزاری چنین رزمایش هایی به منظور دفاع شهری و مقابله با تهدیدات احتمالی و همچنین آمادگی دستگاه های مربوطه و افزایش تاب آوری شهری و مقابله با تهدیدات طبیعی و غیرطبیعی از موضوعاتی است که به طور جدی توسط اداره کل پدافند غیرعامل پیگیری می شود.

 فراهانی در ادامه افزود: با عنایت بر توسعه شهر به عنوان مراکز استقرار جمعیت و مبادلات اقتصادی، مالی و تجاری، ضرورت توجه به ایمنی و امنیت شهرها در اولویت کاری قرار دارد.

 این گزارش حاکی است؛ به علت پایش عملکرد دستگاه های دخیل در مانور، زمان دقیق آن از پیش تعیین نشده بود و در ساعت۱۰:۲۵  با اعلام مدیریت تصفیه خانه شرکت آب و فاضلاب و اعلام وجود حادثه در محل مذکور، این مانور آغاز و نیرو های امدادی و نظامی به محل اعزام و بعد از اتمام کلیه مراحل مانور بر اساس سناریوی از پیش تعیین شده و طی زمان بیش از یک ساعت پایان یافت، همچنین در ادامه دستگاهای اجرایی حاضر کار نظارت و ارزیابی خود را شروع کردند.

 گفتنی است؛ با استفاده از ظرفیت فضای مجازی، منطقه عملیاتی مانور در محل ستاد فرماندهی به صورت مستقیم برای مسئولین حاضر در محل ستاد پخش شد.