به گزارش اکونا پرس،

علی قاسم زاده در بیست و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان طبق پژوهش‌ها و گزارش اعضای شورای اسلامی شهر، صنایع، بیشترین سهم را در آلودگی هوای شهر دارد، اظهار کرد: از همین رو نباید تمام اتهامات در این خصوص متوجه شهرداری باشد.

وی ادامه داد: برای شفافیت در این موضوع، شورای شهر می تواند توضیحات سایر نهادها و سازمان ها در مورد آلودگی هوای اصفهان را بشنود تا اقدامات مورد نیاز از سوی آنها عملیاتی شود.

شهردار اصفهان تصریح کرد: شهرداری با وجود اینکه اقدامات خوبی برای کاهش آلاینده ها اجرایی کرده است اما همچنان به دنبال این است که در این مسیر وظایف خود به بهترین صورت انجام دهد تا از مشکلات ناشی از آلودگی شهر کاسته شود.

 مرکز معاینه فنی موتورسیکلت ها در اصفهان راه اندازی می شود

در ادامه جلسه، حسین حق شناس، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه احداث خط دو مترو از برنامه‌های بلندمدت شهرداری برای بهبود وضعیت هوا است، اظهار کرد: اخذ مجوز معاینه فنی برای خودروهای سنگین، جایگزینی موتورهای برقی، توسعه خط بی آر تی، طراحی مینی‌بوس‌های جدید و اصلاح مسیرهای خط اتوبوس در راستای کاهش آلودگی هوا در سال‌های آینده پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: در گذشته پارکینگ‌ها در مرکز شهر احداث می‌شدند اما با توجه به طرح مطالعات جامع این پارکینگ‌ها از مرکز شهر دور شدند؛ همچنین در این مطالعات بر استفاده از خودرو و موتورهای برقی تاکید شده است که ما باید در این راستا بهترین عملکرد را به نمایش بگذاریم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان افزود: اگر حمل‌ونقل منظمی داشته باشیم، مردم کمتر از خودروهای شخصی خود استفاده می‌کنند، اجرای طرح زوج و فرد به صورت دائمی وضعیت آلایندگی شهر را بهبود نمی‌دهد، اما شهرهایی که طرح قیمت‌گذاری را در نظر گرفتند کاهش آلودگی هوای چشمگیری داشتند.

وی بیان کرد: به زودی در اصفهان برای موتورسیکلت‌ها نیز مرکز معاینه فنی راه‌اندازی می‌شود در این راستا از شورای اسلامی شهر اصفهان تقاضا می‌شود که در این زمینه از شهرداری حمایت کنند.

ایجاد ظرفیت برای دوچرخه سواری در شهر

حق شناس تصریح کرد: برای بهبود وضعیت آلودگی هوا و توسعه حمل‌ونقل عمومی دولت و شهرداری باید با یکدیگر همکاری کنند تا بتوانیم مشکلات موجود را رفع کنیم. ایجاد ظرفیت برای دوچرخه سواری در شهر از دیگر مسائلی است که باید شهرداری به آن توجه کند و اقدامات لازم را در این راستا انجام دهد.

وی افزود: توسعه شهر و افزایش طول سفرهای شهری با خودروهای شخصی، کمبود حمل‌ونقل عمومی پاک، ارزان، در دسترس و رقابت‌پذیر، عمر بالای ناوگان حمل‌ونقل عمومی، کاهش سهم سفر با دوچرخه از جمله دلایل ساختاری آلودگی هوا شهر اصفهان است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان بیان کرد: برقراری طرح محدودیت تردد در محدوده مرکز شهری، توسعه سامانه نوبت‌دهی اینترنتی مراکز معاینه فنی خودروی شهرداری اصفهان، الزام ناوگان بار به اخذ معاینه فنی و گسترش ثبت تخلف زوج و فرد و معاینه فنی در سطح شهر از طریق خودروهای ۲۰۶، اقدامات کوتاه مدت شهرداری برای کاهش آلاینده هاست.

استقرار صنایع در جای نامناسب

وی با بیان اینکه طبق پژوهش‌ های انجام شده در دانشگاه اصفهان، سهم بخش‌های مختلف در آلودگی هوا مشخص شده است، افزود: حمل‌ونقل سهم ۳۳ درصدی در آلودگی هوا دارد؛ در این راستا جانمایی نامناسب صنایع و توجه نکردن به حمل‌ونقل پاک، وضعیت هوای اصفهان را نامطلوب کرده است.

حق‌شناس در خصوص دیگر دلایل آلودگی شهر اصفهان اظهار کرد: اصفهان شاه‌راه ارتباطی کشور است و خودروهای سنگین از این شهر و اطراف آن عبور می‌کنند،.

وی ادامه داد: مطالعات جامع در سه دوره و در سال‌های ۶۷، ۷۹ و ۹۱ انجام و راهکارهایی بیان شده است؛ اکنون با توجه به افزایش مساحت اصفهان، زمان سفرهای درون شهری زیاد شده است؛ به طوری که میانگین سفرهای درون شهری از چهار کیلومتر به ۱۰ کیلومتر رسیده است.

هرسال از روزهای پاک اصفهان کاسته می شود

همچنین در جلسه علنی شورای اسلامی شهر، محمد نورصالحی اظهار کرد: معضل آلودگی هوا بخشی از زندگی روزمره شهروندان اصفهان شده که البته از تبعات مهم آن گسترش روزافزون بیماری‌های قلبی، ریوی و بالا رفتن آمار سرطان در بین مردم است.

وی با بیان اینکه متأسفانه هر سال شاهد هستیم که از تعداد روزهای پاک کاسته می‌شود، تصریح کرد: اصفهان در آلودگی هوا گوی سبقت را از کلانشهرهای دیگر ربوده و عنوان آلوده‌ترین شهر ایران را به خود اختصاص داده است. در ارزیابی علل و عوامل بحران‌های موجود باید به این نکته مهم توجه کرد که اصفهان از دهه‌های گذشته در چرخه نادرست توسعه قرار گرفته و شرایط این شهر متأثر از همین توسعه نامتوازن است.

تدوین بودجه سال آینده شهرداری براساس تهدیدها و فرصت‌های شهری

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بودجه 1401 شهرداری اصفهان اظهار کرد: در این راستا باید دقت نظر صورت گیرد تا مردم نتیجه یک برنامه‌ریزی بودجه‌ای درست و استراتژیک را در سال آینده و در مسیر حرکت مدیریت شهری احساس کنند برهمین اساس وظیفه شهرداری این است که با برنامه‌ریزی مناسب و ارائه بودجه پیشنهادی مطابق با تهدیدها و فرصت‌های شهری، شرایط را برای داشتن شهری بهتر برای زندگی و در واقع زمینه سازی تحقق شعار "اصفهان، شهر زندگی" فراهم آورد.

اصفهان- محسن راعی