به گزارش اکونا پرس،

در این نشست رئیس دومین جشنواره ملی ایده های خلاق روابط عمومی، با بیان اینکه امروزه ارتباطات نقش مهمی در پیشرفت یک سازمان  و جامعه ایفا می کند گفت: روابط عمومی ها به عنوان حلقه ارتباطی سازمان و جامعه می توانند نقش تأثیرگذاری داشته باشند.

سید مجید میرپویا ادامه داد: هر چه این حلقه گسترده تر و محکمتر باشد به همان اندازه در اهداف موفق تر عمل می کنند.

وی افزود: روابط عمومی ها برای حفظ این حلقه باید در جستجوی تکنیک ها، الگوها و شیوه های مناسب باشند که البته یکی از این الگوها خلاقیت و نوآوری است.

میرپویا خاطرنشان کرد: متاسفانه جشنواره روابط عمومی هایی که تاکنون در ایران برگزار شده به صورت کلیشه ای در آمده و مبنای آن بر اساس ساختار سازمانی و رویکرد های قدیمی بنیاد نهاده شده است که فقط برای ارزیابی عملکرد انجام می شود.

رئیس شورای نمایندگی انجمن روابط عمومی ایران در استان اصفهان با اشاره به اینکه هنر روابط عمومی خلاقیت و نوآوری است ادامه داد: خلاقیتی  که ریشه در استراتژیک و راهبردهای روابط عمومی برای حل مشکلات امروز جامعه دارد و ما این جشنواره را ایجاد کردیم، تا روابط عمومی ها ایده ها و خلاقیت های نوین تری ارائه دهند.

وی عنوان کرد: جشنواره ایده های خلاق با رویکرد شناسایی و ثبت این خلاقیت های ارزشمند برای دومین سال متوالی در کنار کنفرانس بین المللی روابط عمومی نوین ایران فعالیت خود را آغاز کرده و مدیران و کارشناسان روابط عمومی و دستگاه های اجرایی و دولتی و شرکت های خصوصی با مراجعه به سایت جشنواره با ثبت ایده های خلاق می‌توانند گواهی ثبت دریافت کنند.

میرپویا در خصوص اهداف جشنواره توضیح داد که؛ ارائه تجربه های معنادار وخلاق آموزشی و کاربردی و منحصر به فرد، کمک به تولید ارائه محتوای با کیفیت بالا، به اشتراک گذاری و انتقال ایده ها و تجربه های ناب و متمایز، به دست آوردن دانش و راهکارهای علمی برای به حداکثر رساندن فعالیت های ارتباطی و روابط عمومی از جمله اهداف این جشنواره ملی است.

وی در زمینه شرایط شرکت در جشنواره هم بیان کرد: کسانی که از ابتدای دی ماه ۹۹ تا دی ماه ۱۴۰۰ اقدامات ارزنده و آثار فاخری از خود با ویژگی های خلاقانه و کاربردی دارند، می توانند با تکمیل فرم در جشنواره شرکت کنند.

 

نگاه ما به نیاز مردم است و مردم نیز نیازمند خلاقیت و سبک های جدید هستند

در ادامه این نشست خبری سید محمد موسوی رئیس جشنواره ملی خبر گفت: خوشبختانه با رویکردهای دولت جدید و تعاملاتی که وجود دارد، فضایی پر امید و سازنده، ایجاد خواهد شد، تا بتوانیم در حوزه رسانه، خبر و روابط عمومی فعالیت متفاوتی را دنبال کنیم.

وی در خصوص جشنواره ملی  ایده های خلاق روابط عمومی  بیان کرد: امسال علاوه بر ایده های خلاق روابط عمومی، جشنواره ملی خبر با رویکرد  پرونده خبری را به تاسی از ایده های روابط عمومی دنبال می کنیم و تلاش ما این است که بتوانیم رویکرد پرونده خبری را در سطح شهر و رسانه ها توسعه دهیم.

موسوی با تاکید بر اینکه نگاه مردم به خبر در مسیر پیچیدگی خاصی در حال حرکت است ادامه داد: ضروری است به سوی پرونده خبر و همچنین رویکرد خبرخوب تمرکز کنیم تا امید و نشاط را به جامعه بازگردانیم.

وی در مورد جشنواره خبر ملی عنوان کرد: در جشنواره خبر همه ویژگی های ما استفاده از همه ظرفیت ها به صورت مجازی از ثبت نام تا انتهای رویداد است و اطلاعات جشنواره به صورت مجازی ارسال می شود.

موسوی با اشاره به اینکه در جشنواره، هیات داوران انتخاب شده از مجموعه اساتید دانشگاهی و صنف روزنامه نگاران هستند خاطرنشان کرد: در این جشنواره موضوعی که حائز اهمییت می باشد این است که نگاه ما به نیاز مردم است و مردم نیز نیازمند خلاقیت و سبک های جدید هستند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در خبر خوب باید به شکل های متفاوت اتفاقات را درج کنیم گفت: جامعه امروز نیاز دارد که برای درج خبر به سبک های جدید بیشتر بپردازیم.

وی در خصوص علاقه مردم به حاشیه های خبر نیز افزود: برنامه ۹۰ یک برنامه حاشیه ای در ورزش بود که باید به این دسته خبرهای حاشیه ای و برنامه ها توجه بیشتر شود.

موسوی در خصوص موضوعاتی که در پرونده خبر مهم است هم اشاره کرد و گفت: موضوع سلامت، محیط زیست و کشاورزی، حقوق شهروندی و عمران و توسعه شهری موضوعات حائز اهمیتی است که باید به آن پرداخته شود.

 

هدف اصلی جشنواره ایده های خلاق، ارتقای دانش روابط عمومی همکاران است

دبیر علمی جشنواره ملی ایده های خلاق روابط عمومی نیز در این نشست تفاوت این جشنواره را با جشنواره های دیگر ثبت ایده های خلاقانه دانست و گفت: برجستگی این جشنواره در ایده های خلاقانه ای است که بتواند به پیشبرد و هدف گذاری صحیح حوزه روابط عمومی بپردازد.

مهدی محسنی نیا خاطرنشان کرد: در واقع چیزی که در طی تجربیات و تحصیلات در حوزه روابط عمومی متوجه شدم انتقال تجربه با رویکرد عمومی و نوین است و اینکه ایده ها خلاقانه باشد.

وی یادآور شد: ارتقای دانش تخصصی برجستگی دیگر جشنواره است و قرار بر این است کارگاه ها و نشست های تخصصی  نیز در کنار جشنواره تدارک دیده شود.

محسنی نیا اضافه کرد: مساله اصلی در این بین فقط و فقط ارتقای دانش روابط عمومی همکاران است.

در نشست خبری جشنواره ایده های خلاق با بیان اینکه کنفرانس ملی روابط عمومی نوین ایران موضوعی است که چندین سال است توسط صاحبنظران مورد حمایت قرار گرفته است اظهار کرد: هدف از این کنفرانس نشان دادن سبک اصفهان است و این حرکتی است که می توانیم به شهر اصفهان ببالیم که به صورت ویژه  در آن اتفاق می افتد.

عضو کمیته علمی سومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین روابط عمومی ایران در ادامه تصریح کرد: نگاه ما به اصحاب رسانه و روابط عمومی به مانند دو بالی است که منجر به توسعه مجموعه شهری و گفتمان سازی می شود.

وی در پایان با بیان اینکه تعامل اصل جدا نشدنی از روابط‌عمومی است، تاکید کرد: بر این اساس ساختار کلی کنفرانس و به خصوص، جشنواره ایده‌های خلاق بر مبنای تعامل و انتقال تجربه حرکت می‌کند.  در این ساختار آنچه که من به عنوان یک مدیر عمل‌گرا در طی سالیان به تجربه به دست آورده‌ام،  با رویکردی علمی و بر پایه اصول و منابع در اختیار دیگر همکاران قرار دهم.  از این روست که به شرکت کنندگان گواهی ثبت ایده داده خواهد شد.

 

 روابط عمومی ها ویترین سازمان ها و لباس مدیریت یک سازمان هستند

دبیر کمیته خلاقیت و نوآوری دومین جشنواره ملی ایده های خلاق روابط عمومی در این نشست، با بیان اینکه جایگاه ارزشمند فعالیت در حوزه روابط عمومی بر هیچ کس پوشیده نیست گفت: اگر بگوییم روابط عمومی ها ویترین سازمان ها و لباس مدیریت یک سازمان هستند سخنی به گزاف نگفته ایم.

علیخانی افزود: امروزه در عصر حاضر و موقعیت کنونی با علمی به نام علم روابط عمومی و ارتباطات مواجه می شویم و جایگاه روابط عمومی ها بر هر کسی روشن و آشکار است.

وی با اشاره به اینکه در استان اصفهان به جرات می توانیم بگوییم به عنوان طلایه داران عرصه روابط عمومی در کشور حرکت می کنیم ادامه داد: یکی از بال های بسیار مهم در عرصه روابط عمومی، خبرگزاری و خبررسانی است که این ظرفیت به نحو مطلوب در اصفهان مورد استفاده قرار می گیرد.

علیخانی با تاکید بر اینکه این کنفرانس برای دومین سال با رویکرد خلاقیت و نوآوری برگزار می شود و نیازمند تبیین این رویکرد توسط اصحاب رسانه در سطح استان و کشور است، افزود: اگر بنا باشد روابط عمومی ها همچنان با رویکرد سنتی خود پیش روند، از قافله اطلاع رسانی جا خواهند ماند. پس باید روابط عمومی ها به سمتی حرکت کنند که خلاقیت و نوآوری را در وجود خودشان به منصه ظهور برسانند.

دبیر کمیته خلاقیت و نوآوری جشنواره ملی ایده های خلاق روابط عمومی در خصوص ویروس کرونا که روابط عمومی ها با آن درگیر شدند نیز اظهار کرد:  خیلی از روابط عمومی ها با شیوع کرونا نتوانستند فعالیت خود را به نحو مطلوب انجام دهند اما اکثریت آ ن ها از این معضل به وجود آمده به عنوان فرصت استفاده کردند و بلافاصله اقدامات خود را در راستای نشان دادن روابط عمومی الکترونیکی و مجازی نشان دادند.

وی با اظهار امیدواری از حضور و شرکت چشمگیر مجموعه های روابط عمومی در این کنفرانس ادامه داد: این کنفرانس فرصتی مغتنم است که اقداماتی ارزشمند داشته باشیم و بتوانیم مطالب را بیان کنیم.

در بخش دوم نشست خبری و بعد از رونمایی از پوستر جشنواره ایده های خلاق، اساتید حوزه ارتباطات و مدیر خانه مطبوعات استان اصفهان نیز به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

شایان ذکر است علاقه مندان و متقاضیان تا 30 دیماه 1400 فرصت دارند با مراجعه به سامانه سومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین روابط عمومی ایران به نشانی nipr.daneshpajoohan.ac.ir، بخش جشنواره ایده های خلاق، فرم های شرکت در جشنواره را تکمیل و  آثار ارزشمند خود را ارسال نمایند.

اصفهان- محسن راعی