به گزارش اکونا پرس،

مدیر خانه مطبوعات اصفهان در نشست خبری دوازدهمین جشنواره مطبوعات و رسانه های مجازی استان اصفهان در سالن اجتماعات مجتمع مطبوعاتی اصفهان اظهار داشت: هدف اصلی جشنواره مطبوعات این است که رسانه‌ها به معنی واقعی کلمه مطالبه‌گر باشند تا هم این خصلت را بصورت صحیح بیاموزند و هم به افراد جامعه یاد بدهند.

منصور گلناری افزود: رویکرد مطالبه گری برای جشنواره مطبوعات امسال در نظر گرفته شده و شعار این دوره نیز "رسانه‌ مطالبه‌گر و اثر گره‌گشا" است.

وی اضافه کرد: نباید به جشنواره مطبوعات، دید رقابتی ساده داشت بلکه این رویداد را باید به سمتی هدایت کرو که هر سال شاهد رقابت بالا و رشد خبرنگاران باشیم.

مدیر خانه مطبوعات اصفهان با اشاره به شرایط پذیرش آثار در جشنواره مطبوعات و رسانه‌های مجازی استان ادامه داد: همه آثار پذیرفته می‌شوند اما برای آثار دارای رویکرد مطالبه‌گرانه، امتیاز ویژه در نظر گرفته خواهد شد.

به گفته گلناری، برگزاری جشنواره در رسانه ها انگیزه نوآوری ایجاد کرده و عملکرد آن ها را مورد ارزیابی قرار می دهد از این رو دوازدهمین جشنواره مطبوعات و رسانه های مجازی استان اصفهان پایان رقابت فرهنگی مطبوعات نیست بلکه آغازی برای تکوین حرکتی نو است.

وی اظهار داشت: آثار ارائه شده به دوازدهمین جشنواره مطبوعات و رسانه‌های مجازی استان  در ۱۳ قالب مقاله، سرمقاله و یادداشت، عکس، طنز مکتوب، طنز تصویری (کاریکاتور)، گزارش تصویری، کلیپ، گفت‌وگو و مصاحبه، تیتر، اینفوگرافیک، خبر، صفحه آرایی و طراحی و گزارش مکتوب پذیرش می‌شود.

مدیر خانه مطبوعات اصفهان، گام دوم انقلاب، موضوع آب در حوزه مدیریت مصرف و توزیع، کرونا و پساکرونا، سبک زندگی ایرانی اسلامی، سواد رسانه‌ای، دستاوردها، توانمندی‌ها، فرهنگ و هنر، معیشت و مسکن، جهش تولید و آسیب‌های اجتماعی را جزو محورهای قابل قبول در جشنواره یاد شده اعلام کرد.

وی با بیان اینکه موضوع اصلی جشنواره‌ امسال دارای رویکرد مطالبه‌گرانه و حل معضل است، تاکید کرد: بیش از ۸۰ درصد از مطالب در گفت‌وگوهای خبری بدنبال پاسخ به عناصر (که) و (کی) است ولی در روزنامه‌نگاری نوین بیشتر مطالب حول پاسخ به عناصر (چرا) و (چگونه) می چرخد.

گلناری ادامه داد: آثار ارائه شده به جشنواره باید از مهر ۱۳۹۸ تا پایان آذر ۱۴۰۰ در یکی از رسانه‌ها منتشر شده باشد اما بدلیل اینکه آثار ارسالی به جشنواره در دی‌ بررسی می‌شود این امتیاز را به اصحاب رسانه نیز می‌دهیم تا آثاری را که تا نیمه دی‌ در جراید و رسانه‌های مجازی منتشر شده باشند را هم ارسال کنند.

وی گفت: عملکرد مدیران مسوول رسانه‌ها، تایپیست‌ها، ویراستاران و کارمندان دفتر را نیز در این دوره از جشنواره، ارزیابی و از آنها تقدیر می‌کنیم.

داوران جشنواره مطبوعات ترکیبی از داوران اصفهان و تهران هستند

در ادامه جلسه مسئول کمیته داوران جشنواره مطبوعات، با اشاره به موضوع داوری، اظهار داشت: داوری به نوعی آمایش و ارزیابی است همواره مورد توجه افرادی بوده که در جشنواره‌ها شرکت می‌کردند و به هر حال همیشه مورد توجه و گاهی هم نقد بوده که این نقدها در بسیاری مواقع سعی شده خمیرمایه فعالیت‌های دوره‌های بعدی جشنواره‌ها قرار بگیرد.

رضا صالح ‌پژوه افزود: این اتفاق باعث شده از تجربیات گذشته استفاده شود و یک داوری کم حاشیه و قابل پیمایشی را ارائه کنیم و پارامترهای داوری را کاملا کاربردی  و علمی و تخصصی در قالب فرم‌های امتیازبندی مورد توجه قرار بدهیم و آثار را بر اساس نمرات تعیین شده داوری کنیم.

مسئول کمیته داوران جشنواره مطبوعات با بیان اینکه برای هر قالب بر اساس منبع‌های علمی که در دانشگاه‌های معتبر تدریس می‌شود پلتفرم تهیه می‌شود، گفت: بر این اساس اثر داوری می‌شود و سه فرم به آن الصاق می‌شود و سه داور آن را بر اساس پارامترهای مشخص آنها را ارزیابی می‌کنند و میانگین آن رتبه فرد را مشخص می‌کند.

وی ادامه داد: رتبه اول بین 90 تا 100، رتبه دوم بین 80 تا 90 و رتبه سوم بین 70 تا 80 اعلام می‌شود و اگر رتبه‌ها مشترک باشند به صورت مشترک رتبه‌ها اعلام می‌شوند.

صالح‌پژوه تصریح کرد: داوران بر اساس چیزی که فرهنگ و ارشاد مشخص کرده ترکیبی از پیشکسوتان عرصه خبر، دارندگان رتبه‌های برتر کشوری معتبر وزارت فرهنگ و ارشاد و همچنین از اساتید دانشگاه باشند در دوره گذشته پتانسیل بالایی در استان داریم ولی تصمیم بر این است که داوران ترکیبی از داوران اصفهان و تهران باشند و افراد را انتخاب کنند هیات داوران مشخص خواهند شد.

خاطرنشان می‌شود، مهلت ارسال آثار به دوازدهمین جشنواره دوسالانه مطبوعات و رسانه‌های الکترونیک اصفهان با عنوان و شعار "رسانه مطالبه گر، اثر گره گشا" از یکم تا سی ام دی ۱۴۰۰ تعیین شده است و اختتامیه آن نیز بهمن سالجاری برگزار خواهد شد.

نشست خبری دوازدهمین جشنواره مطبوعات و رسانه‌های مجازی استان با حضور معاون فرهنگی رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس کمیته داوران دوازدهمین جشنواره مطبوعات و رسانه‌های مجازی  در سالن اجتماعات مجتمع مطبوعاتی اصفهان برگزار شد.

اصفهان- محسن راعی