به گزارش اکونا پرس،

علیرضا مرتضوی اظهار داشت: از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی برای استقرار دائمی نمایشگاه منطقه‌ای اصفهان در بند بصره را در دستور کار قرار دادیم و خوشبختانه طی این سفر دو روزه به عراق، تفاهم‌نامه اولیه استقرار این نمایشگاه به امضا رسید تا گام‌های اجرایی آن نیز آغاز شود.

وی با اشاره به اینکه استقرار نمایشگاه منطقه‌ای اصفهان در بصره عراق کمک قابل توجهی به شرکت‌ها، برندها، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی اصفهانی خواهد داشت تا محصولات خود را به بازارهای جهانی عرضه کنند، افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه، نمایشگاه بین‌المللی اصفهان یک فضای نمایشگاهی دائمی را در بندر بصره در اختیار خواهد داشت که در تمامی روزهای سال نسبت به برپایی نمایشگاه و ارائه توانمندی‌ها، پتانسیل‌‌ها، کالاها، محصولات و خدمات شرکت‌های ایرانی و اصفهانی در این فضای مطلوب اقدام خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان با اشاره به دیدارهای خود در شهر بصره ادامه داد: در دیدارهای جداگانه با وابسته اقتصادی کنسولگری ایران در بصره، مدیر دفتر سرکنسول ایران در بصره، رئیس اتاق بازرگانی بصره، شهردار بصره و مدیر سرمایه‌گذاری شهرداری بصره درباره اتفاق جدیدی که نمایشگاه بین‌المللی اصفهان در این استان استراتژیک عراق رقم خواهد زد رایزنی‌های متعددی انجام شد و خوشبختانه مسئولان بصره نیز از استقرار نمایشگاه منطقه‌ای اصفهان به صورت ویژه استقبال کردند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا بصره به عنوان نخستین مقصد استقرار نمایشگاه‌های منطقه‌ای اصفهان انتخاب شده است، تصریح کرد: شهر بصره تنها شهر عراق است که به دریا و خلیج همیشه فارس راه دارد؛ بصره را به دلیل وجود کانال‌های آب که از داخل شهر عبور می‌کند به ونیز شرق می‌شناسند و از گذشته دور تاکنون به عنوان یکی از بندرگاه‌های مهم تجاری شناخته می‌شود.

مرتضوی با تاکید بر اینکه اقتصاد عراق، اقتصادی مبتنی و وابسته به منابع است و باید گفت که بیشتر منابع این کشور در استان بصره قرار دارد، یادآور شد: حدود 85 درصد مبادلات تجاری و اقتصادی عراق با کشورهای دیگر از طریق پایانه‌های دریایی بصره صورت می‌گیرد؛ دسترسی این استان به آب‌های آزاد، ارزش افزوده ویژه‌ای برای این استان ایجاد کرده تا در روند بازسازی عراق به عنوان قطب برتر کشور در سطح منطقه و جهان بهتر از گذشته مطرح شود.

وی ادامه داد: در شهر بصره، فعالیت‌های تجاری گسترده‌ای در حوزه‌های مختلفت انجام می‌شود. فعالیت‌های اصلی در استان شامل مواردی نظیر نفت و گاز، کشاورزی، صنایع غذایی، صنایع سنگین مانند آهن و فولاد، کود، پتروشیمی، پرورش ماهی و راه آهن می‌شود.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان ابراز امیدواری کرد با انجام تبادلات تجاری میان شهر بصره و اصفهان، زمینه توسعه کسب و کارهای صنعت‌گران و تولید کنندگان ایرانی بیش از پیش فراهم شود.

اصفهان- محسن راعی