به گزارش اکونا پرس،

محمد ارباب، نماینده شورای اسلامی شهرستان کاشان امروز _چهارشنبه چهارم اسفندماه_ در جلسه شورای اسلامی استان اصفهان با موضوع بررسی بحران‌های استان در مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان، اظهار کرد: اگر قرار است برای بحران استان در سال آینده خدماتی ارائه شود باید به صورت عادلانه ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه مناطقی در استان داریم که آب مازادش به سمت استان‌های مجاور سرازیر می‌شود، گفت: می‌توان آب را مدیریت کرد و در فصولی که آب‌های مازاد دارند آن را به استان برگردانیم و مدیریت کنیم.

نماینده شورای اسلامی شهرستان کاشان با اشاره به اینکه قبل از وقوع زلزله و سیل باید چاره اندیشی برای آنها کرد، ادامه داد: جاده‌های خطرخیزی در سراسر استان داریم که اداره کل بحران استانداری باید به آنها توجه کند.

ارباب با تاکید بر اینکه با پایش پتانسیل‌های موجود همچون منابع فرهنگی، خرده فرهنگ‌ها، منابع طبیعی، حیات وحش، صنایع دستی و صنعتگران و ایجاد بسته‌های نرم افزاری می‌توان به رفع بحران‌ها کمک شایانی کرد، خاطرنشان کرد: باید چاره‌اندیشی و کار مطالعاتی انجام دهیم و فقط به فیزیک اماکن تاریخی توجه نشود که اگر در آینده زلزله بیاید همه آنها نابود خواهد شد.

وی با بیان اینکه در معماری ما دانشی نهفته است که باید برای نسل آینده و جهان نهادینه و عرضه شود، گفت: طرح جامع گردشگری را برای توزیع عادلانه ثروت نهادینه کنید تا علاوه بر ماندگاری بیشتر گردشگران در استان، گردش مالی در این حوزه را نیز ارتقا ببخشیم.

کمبود شدید تجهیزات امداد و نجات داریم

مهدی اسماعیلی، نماینده شورای اسلامی شهرستان لنجان اظهار کرد: از زمان همه‌گیری کرونا در کشور شهرداری‌های سراسر استان مانند سایر شهرداری‌های کشور بدون تعطیلی به ضدعفونی کردن و اجرای پروتکل‌های بهداشتی پرداختند و به رغم وضعیت مالی بد، هزینه‌های زیادی متقبل شدند.

وی با تاکید بر اینکه پرسنل شهرداری‌ها به لحاظ حقوق و مزایا جز ضعیف‌ترین اقشار جامعه هستند، ادامه داد: تجهیزات به روز و مدرن در عملیات امداد و نجات علاوه بر کاهش زمان امداد رسانی در کاهش خسارت جانی و مالی نقش مهمی دارند اما ما با کمبود شدید تجهیزات به ویژه ست‌های هیدرولیک روبرو هستیم و در سال‌های گذشته سهمیه‌ای برای ما در نظر گرفته نشده است.

نماینده شورای اسلامی شهرستان لنجان با اشاره به وقوع حوادث غرق‌شدگی در دریاچه قایقرانی که در تملک کارخانه ذوب آهن است، گفت: کارخانه باید تدبیری برای پیشگیری از حوادث بیندیشد و در گام بعد نیز همکاری بیشتر برای عملیات نجات و تجسس را می‌طلبد چراکه شهرداری‌های همجوار برای غواصی تاکنون اقدام کرده‌اند که به لحاظ تجهیزات دچار خسارت شده‌اند.

پایش تصویری در برخی از روستاهای این شهرستان وجود ندارد

نامدار اروجعلیان، نماینده شورای اسلامی شهرستان چادگان اظهار کرد: روستاهای این شهرستان در سیستم‌های ارتباطی و آنتن دهی و پوشش اینترنت و حتی صدا و سیما مشکلات بسیار دارند.

وی با اشاره به اینکه روستای حجت آباد در خطر وقوع سیلاب قرار دارد، افزود: پایش تصویری در بعضی از روستاهای این شهرستان وجود ندارد و اگر سرقتی انجام شود کار بسیار سخت خواهد شد.

نماینده شورای اسلامی شهرستان چادگان با بیان اینکه اگر بحران در بعضی بخش‌ها و مناطق این شهرستان رخ دهد یک دستگاه آمبولانس و آتش نشانی و پل مکانیکی برای عملیات امداد و نجات وجود ندارد، گفت: جاده‌های این شهرستان استاندارد نیست و کافی است ۲۰ سانتی متر برف ببارد و مردم بعضی مناطق از آب و آرد و امکانات محروم خواهد ماند.

فرونشست زمین در دشت مهیار حادثه‌ساز است

رحمت الله کریملو، نماینده شوراهای اسلامی شهرستان شهرضا اظهار کرد: فرونشست زمین در دشت مهیار حادثه خیز و حادثه ساز است که بزرگ‌ترین و مهمترین شهرک‌های صنعتی در این دشت قرار دارند، برنامه ستاد مدیریت بحران استان برای آن چیست.

وی خواستار اجرای طرح‌های لایروبی در شهرستان شد و ادامه داد: اصلاح نقاط حادثه خیز ورودی‌های شهرستان شهرضا در راستای کاهش حوادث تلخ ضرورت دارد.

توجه به تهدیدهای زیست‌محیطی زواره

هادی طحان، نماینده شوراهای اسلامی شهرستان اردستان اظهار کرد: تأسیس کشتارگاه در سال ۱۳۷۲ با جانمایی غلط در بالا دست شهر زواره انجام شد، در حال حاضر با توجه به فاصله ۸۰۰ متری این واحد با حوزه آبخوان چاه‌های آب شرب بخش زواره و نبود سیستم تصفیه خانه و فاضلاب مناسب باعث تهدید زیست محیطی و آلودگی خاک و آب منطقه شده است.

وی با بیان اینکه بخش زواره در شهرستان اردستان جز مناطق محروم است، افزود: متأسفانه در شیفت اورژانس بیمارستان زواره که تنها مرکز درمانی بخش است از پزشکانی که تازه فارغ‌التحصیل شدند و به عنوان گذراندن طرح خود به منطقه ما فرستاده می‌شوند استفاده می‌شود که هیچ گونه تجربه کافی را ندارند.

طرح بافت فرسوده فریدن تصویب شود

علیرضا قاسمی، نماینده شورای اسلامی شهرستان فریدن اظهار کرد: طرح بافت‌های فرسوده باید در استان به تصویب برسد تا شاهد کمترین آسیب‌ها در این مناطق باشیم.

وی از کمبود تجهیزات آتش نشانی در شهرستان خبر داد و گفت: برخی مناطق روی خط قرمز و گسل زلزله قرار دارد و انتظار داریم ساخت و سازها در این نقاط منتفی شود.

تلفات جاده‌ای در محور اصفهان به اردستان زیاد است

مرتضی خانی، نماینده شوراهای اسلامی شهرستان برخوار اظهار کرد: جنگل ۲۴۰ هکتاری در این شهرستان داریم که تا سال ۶۸ ردیف بودجه ملی داشت، اما بعد از آن این بودجه حذف شد که باید تلاش کنیم این بودجه احیا شود.

وی ادامه داد: محور اصفهان _ اردستان مسیر بحرانی است که تلفات جاده‌ای بی‌شماری به خاطر نبود روشنایی و تقاطع‌های غیر استاندارد داریم.

مشکلات ترافیکی جاده پیست اسکی فریدونشهر

مسیب نورایمانی، نماینده شوراهای اسلامی شهرستان فریدونشهر اظهار کرد: جاده پیست اسکی فریدونشهر به دلیل ترافیک زیاد مشکلاتی را برای مردم منطقه به وجود آورده است و هیچ زیر ساختی در آن وجود ندارد.

علی حسین صمیمی، نماینده شوراهای اسلامی شهرستان سمیرم اظهار کرد: کشاورزان این شهرستان کمبود آب دارند و به دلیل فقر و ناتوانی از همان مقدار آبی که باید استفاده می‌کردند، نتوانستند بهره‌مند شوند.

وی افزود: بسیاری از پل‌های موجود که بر روی آنها تردد انجام می‌شود در اثر سیلاب خراب می‌شود که باید قبل از هر اتفاقی مشکلات آن رفع شود.

اصفهان_محسن راعی