به گزارش اکونا پرس،

 

 

  • کد خبر : 2975

  • 09 اسفند 1400 - 12:34

  •  

  •  

     

پیوند دانشگاه صنعتی و شرکت گاز استان اصفهان در راستای اصلاح الگوی مصرف گاز طبیعی

این تفاهم‌نامه به‌منظور ارائه همکاری‌های مشترک آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجرائی در زمینه­ ی مصرف بهینه و ایمن گاز طبیعی، ارائه خدمات مطلوب و بهینه‌سازی مصارف گازسیستم‌های خانگی و صنعتی و ارتقاء راندمان موتورخانه‌های دانشگاه صنعتی اصفهان در راستای همکاری‌های اجتماعی و مدیریت مصرف گاز به امضاء رسید.

مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، با اشاره به اینکه مصرف انرژی ایران چهار برابر متوسط جهانی است، افزود: ۲۸ درصد مصرف گاز کشور در بخش خانگی است و این در فصول سرد سال برای صنعت که نیاز حیاتی کشور را تأمین می‌کند بحران‌زاست.

مهندس سید جلال نور موسوی، بیان داشت: در بحث بهینه‌سازی و بهره‌گیری از تجهیزات مدرن در بخش خانگی همچون بخاری‌ها لازم است دانشگاه به کمک شرکت ملی گاز بیاید و فناوری‌های روز را در کشور جایگزین کند.

وی، با بیان اینکه، شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات سوختی، نیازمند همراهی علمی دانشگاه هستند، افزود:نیازهای فناورانه شرکت ملی گاز مشخص است و حضور اساتید و دانشجویان توانمند در کنار صنعت گاز ضروری است.

مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، تصریح کرد: رشد صنایع پتروشیمی در سالیان اخیر، نیاز مبرم کشور به گاز در بخش صنعتی را افزایش داده است و برای افزایش تولید ناخالص ملی ایران ((GDP لازم است از فناوری‌های نوین در جهت اصلاح الگوی مصرف بهره‌مند شویم.

مهندس نور موسوی، دانشگاه صنعتی اصفهان را به‌عنوان قطب علمی کشور برای شروع یک حرکت مشترک در اصلاح فرایندهای مصرف انرژی به عنوان یکی از مهم‌ترین پایگاه های کشور و استان اصفهان دانست و تأکید کرد: استفاده از توان علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و تولید تجهیزات دانش‌بنیان در جهت پیشرفت کشور و بهینه‌سازی مصرف انرژی در دستور کار شرکت ملی گاز ایران قرار دارد.

در ادامه این نشست سرپرست شرکت گاز استان اصفهان، با ابراز خرسندی از برقراری تفاهم‌نامه با دانشگاه صنعتی اصفهان خواستار حمایت فرهیختگان دانشگاهی در جهت بهبود عملکرد تجهیزات گازرسانی شد.

مهندس ابوالقاسم عسکری بابیان اینکه از رساله‌های دکترا با موضوع بهینه­ سازی و ارتقا راندمان انرژی در صنعت گاز حمایت ویژه می‌شود افزود:۳۵ درصد گاز استان در حوزه نیروگاهی و۳۵درصد در حوزه صنعت مصرف می‌شود و ضروری است با بهینه سازی سیستم های احتراق، راندمان تجهیزات گازسوز را ارتقاء داد تاگ از حاصل از صرفه جویی به توسعه اشتغال و تولید بیشتر اختصاص یابد.

وی، بازدید از موتورخانه دانشگاه صنعتی اصفهان و اجرای فرایندهای بهینه‌سازی موتورخانه دانشگاه را در دستور کار این شرکت دانست و خاطرنشان کرد: با انعقاد این تفاهم‌نامه ، یک نماینده متخصص در حوزه انرژی جهت برگزاری دوره‌های آموزشی مشترکدر راستای بهینه‌ سازی مصرف گاز طبیعی از دانشگاه صنعتی اصفهان خواهیم داشت.

عسکری، افزود: نگهداری مناسب از سیستم‌های موتورخانه‌ها و تلاش مستمر در راستای کاهش مصرف گاز طبیعی، ترویج فرهنگ مصرف بهینه گاز طبیعی در دانشگاه و خانواده‌های کارکنان دانشگاه، همکاری در اجرا و توسعه طرح‌های پژوهشی، تحقیقاتی و اجرایی در حوزه افزایش راندمان مصرف گاز از دیگر اقدامات مشترک در این تفاهم‌نامه خواهد بود.

همچنین سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان، نیز با اشاره به دغدغه‌های مسئولین صنعت گاز در راستای بهینه‌سازی انرژی بیان داشت: ارزان بودن انرژی مشکل اصلی مصرف بالای انرژی در ایران است.

دکتر میبدی، افزود: عمده بودجه‌های تحقیقاتی سازمان‌ها صرف ارائه گزارش می‌شود درحالی‌که اگر این بودجه‌ها به فعالیت‌های تحقیق و توسعه دانشگاه‌ها اختصاص یابد، بسیاری از مشکلات صنعت برطرف می‌شود.

سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان، از آمادگی دانشگاه صنعتی اصفهان برای برقراری جلسات مشترک تحقیقاتی خبر داد و افزود: حوزه معاونت پژوهشی و ارتباط با صنعت دانشگاه بستر مناسب برای حضور صنعت در دانشگاه را فراهم می کند و این اطمینان برای صنایع وجود دارد که مشکلات خود را می تواند با کمک اساتید دانشگاه برطرف کنند

دکتر میبدی خاطرنشان کرد: اساتید و محققان جوان و برجسته دانشگاه صنعتی اصفهان با علم نوین روز در حوزه بهینه‌سازی آشنایی کامل دارند؛ مشکلات صنعت را رصد کرده اند و دغدغه برقراری ارتباط با صنعت را دارند.

اصفهان _محسن راعی