به گزارش اکونا پرس،

استاندار اصفهان در حاشیه چهارمین گردهمایی ائمه جمعه استان اصفهان اظهار کرد: کرونا و معیشت دو موضوع کلی در کشور و دغدغه مردم و مسئولین است و دغدغه استانی موضوع آب است. ما گام‌های زیادی را برای حل این مشکل برداشتیم که بسیاری از این مشکلات به خاطر اضافه‌بار اعمال‌شده بر زاینده‌رود ایجاد شده است. عدم صرفه‌جویی و بهره‌برداری مناسب در مصارفی مانند کشاورزی و خانگی از موضوعاتی است که ما را با چالش مواجه کرده است.

مرتضوی تصریح کرد: برخی از پیشنهاد‌ها برای انتقال آب از جنوب کشور مطرح‌شده که مجموعه ادارات و حاکمیت با همکاری صنایعی ازجمله فولاد مبارکه در حال انجام است. جمع‌بندی‌هایی نیز در این زمینه انجام شده که در این زمینه جلساتی با معاون اول و برخی از وزیران داشته‌ایم تا بتوانیم با برنامه‌هایی مشکلات موجود در حوزه آب را حل کنیم.

سهم اصفهان در آبادانی کشور بیشتر از قبل شده است

وی خاطرنشان کرد: ما به دنبال برنامه‌ریزی تحولی برای استان هستیم تا مبتنی بر سند آمایش استان و دیگر اسناد بالادستی، شاهد تحولی جدی در استان باشیم که در نتیجه با اقدامات انجام‌شده در یک سال اخیر توانسته‌ایم سهممان را در پیشرفت کشور بیشتر از قبل کنیم.

استاندار اصفهان تأکید کرد: کارگروه تنظیم بازار در روزهای گذشته به‌شدت در استان اصفهان فعال‌شده تا نرخ تورم همگام با کشور کاهش یابد که این امر تا حدی محقق شده و به لطف خدا هم‌اکنون روند کاهشی دارد. تلاش می‌کنیم اقلام شب عید با کیفیت ویژه‌ای در مراکز متعدد و با قیمت‌های کنترل‌شده در بازار عرضه شود.

مرتضوی گفت: مردم مجموعه حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را حاکمیتی یکپارچه می‌دانند و تفاوتی میان قوای مختلف و دیگر مجموعه‌ها مانند مجموعه ائمه جمعه نمی‌بینند و انتظار دارند همین برداشت در جامعه حاکم باشد و به همین دلیل باید با نگاهی هم‌افزا در مجموعه استان، اتفاقاتی را که با محوریت سه قوا یا مجموعه ائمه جمعه استان رقم می‌خورد به طور جدی پشتیبانی شود.

استاندار اصفهان تصریح کرد: فولاد مبارکه یکی از شرکت‌ها و بنگاه‌های سرآمد اقتصادی کشور و پیشرو در حوزه محیط زیست، تکنولوژی و خدمت‌رسانی به مردم است.

جهت‌گیری‌ها و اقدامات سال‌های اخیر در راستای رفع موانع تولید و رشد اقتصادی

محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه نیز در چهارمین گردهمایی ائمه جمعه استان اصفهان اظهار کرد: رهبری سال‌هاست با نام‌گذاری شعار سال در طلیعه هر سال، مهم‌ترین جهت‌گیری کشور که مطابق شناخت دقیق ایشان از نیازها، گلوگاه‌ها و شرایط کشور است، مشخص می‌فرمایند که هدف این کار ایجاد فضای مناسب برای رفع گلوگاه‌هاست. همه جهت‌گیری‌ها و اقداماتی که در سال‌های اخیر در این جهت انجام شده برای رفع موانع تولید و رشد اقتصادی کشور بوده است.

وی گفت: هدف این نام‌گذاری در ابتدای هر سال، بسیج شدن توان مردم برای رسیدن کشور به قله‌های سربلندی و افتخار بوده و البته طبیعتا دشمن نیز نسبت به این گلوگاه‌هایی که در فرمایش رهبری به آن اشاره می‌شود برنامه‌ریزی و تحلیل‌هایی انجام می‌دهد.

صنعت فولاد؛ دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی

طیب‌نیا تصریح کرد: در سال‌های پس از انقلاب، دشمن برای ضربه زدن به نظام اسلامی بسیار تلاش کرد و فتنه‌های زیادی مانند جنگ تحمیلی را به راه انداخت، ولی با کمک الهی به نتیجه نرسید. یکی از دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی رشد صنعت فولاد در کشور است. کشور ما در صنعت فولاد هم‌اکنون شکوفا شده و به عبارت دیگر صنعت فولاد به‌عنوان یک صنعت مادر در کشور نقطه قوت انقلاب اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه به‌عنوان مولود مبارک انقلاب اسلامی نیز در ایام دفاع مقدس و در زمانی که کشور آماج حملات رژیم بعث بوده ساخته شد و مراحل شکل‌گیری خود را گذراند و سپس توسعه یافت و امروز به‌عنوان یکی از صنایع مهم کشور به شما می‌رود.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تأکید کرد: یک‌سوم فولاد کشور در فولاد مبارکه تولید می‌شود که تولید محصولات فولادی برای استفاده در ۴هزار واحد صنعتی از کارگاه‌های کوچک تا صنایع بزرگ انجام می‌شود که در این امر حدود ۳۵۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از این صنعت ارتزاق می‌کنند.

فولاد مبارکه نماد صنعت در کشور

وی یادآور شد: در جای‌جای کشور در توسعه زیرساخت‌ها، اشتغال‌زایی، انجام مسئولیت‌های اجتماعی و عرصه‌های دیگر، فولاد مبارکه وارد شده و به‌واسطه بنای درست و بجایی که از همان ابتدا گذاشته شده باعث افتخار و سرآمدی بهره‌وری در کشور شده و صنعت به شمار می‌رود.

طیب‌نیا متذکر شد: امروزه هجمه عظیم و هدفمندی در جهت صنعت‌ستیزی در کشور به راه افتاده و این در حالی است که اگر فولاد مبارکه به‌عنوان پیشران صنعت کشور وجود نداشت، در صنایع زیادی مانند خودرو، بسته‌بندی، گاز و نفت و با چالش اساسی روبه‌رو می‌شدیم. بسیاری از پروژه‌ها مانند پروژه خط انتقال نفت از گوره به جاسک عملی نمی‌شد که با تلاش فولاد مبارکه در چنین پروژه‌هایی، دشمن در این عرصه شکست خورد.

وی ادامه داد: دشمن در تلاش است صنعت را مایه آلودگی و کمبود آب جلوه دهد، ولی این موضوع اصلا صحیح نیست، چراکه به‌طور مثال مصرف فولاد مبارکه امسال به کمتر از ۱۵ میلیون مترمکعب رسیده که این مهم با بازچرخانی آب و تصفیه پساب ۹ شهر اطراف کارخانه محقق شده است و تا چند سال آینده مصرف آب این شرکت در فرایند تولید محصولات به صفر خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: ما به دنبال این هستیم که با سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه مشکل آب در استان حل شود و این در حالی است که سهم ما از مصرف آب زاینده‌رود کمتر از ۱٫۵ درصد از کل میزان آب این رودخانه است. درعین‌حال این شرکت منافع زیادی مانند اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم، توسعه زیرساخت‌ها را با سرمایه‌گذاری ایجاد کرده است.

فولاد مبارکه، دوست‌دار محیط‌زیست

وی تصریح کرد: در کشور ما در بسیاری از موارد به سمت توسعه صنعتی رفتیم، ولی متأسفانه الزامات آن محقق نشده است؛ ولی صنعتی مثل فولاد مبارکه در همین حوزه، سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده است. به‌طور مثال، در مسائل زیست‌محیطی، بسیاری از روزهای سال که دیگر شهرها هوایی آلوده داشتنند، شهر مبارکه هوایی سالم داشت و این موضوع و بسیاری از موارد دیگر مرهون همین سرمایه‌گذاری‌های فولاد مبارکه است.

طیب‌نیا عنوان کرد: اگر لوازم توسعه صنعت فولاد مهیا شود، می‌توان منافع زیادی برای این صنعت بزرگ مانند درآمدزایی و حفظ محیط‌زیست قائل شد. به همین خاطر است که در بسیاری از کشورها مانند ژاپن این موضوع مشاهده می‌شود که بزرگ‌ترین کارخانه فولادسازی این کشور در شهر توکیو بنا شده است.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین میزان مصرف آب و گاز طبق تحقیقات انجام‌شده مربوط به مصرف خانگی است. به‌طور مثال، استفاده نادرست گاز در زمستان باعث قطع گاز صنعت شده و هزاران میلیارد تومان به صنعت کشور ضرر می‌زند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: اگر بتوانیم در جهاد تبیین و اصلاح فرهنگ به رفع این مشکلات کمک کنیم، شاهد پیشرفت در همه عرصه‌های کشور خواهیم بود که این موضوع نیاز به کمک مبلغین دارد.

مبارکه شهری عالم‌پرور، شهیدپرور و مؤمن‌پرور

در ابتدای این گردهمایی حجت‌الاسلام موسوی امام‌جمعه شهرستان مبارکه در بیاناتی از حضور ائمه جمعه در چهارمین گردهمایی ائمه جمعه استان اصفهان تشکر کرد.

وی همچنین با تشکر از مدیرعامل و معاونین شرکت مبارکه گفت: اقدامات این عزیزان در شرکت فولاد مبارکه اقداماتی شایسته است و به خاطر تقبل این میزبانی از این بزرگواران تشکر می‌کنیم.

موسوی افزود: مبارکه شهر شهیدپرور، عالم‌پرور و مؤمن‌پرور است و ۳۰۰ شهید در دفاع مقدس تقدیم کرده، ۱۳ سردار شهید در جنگ تقدیم انقلاب کرده و ۲۰ شهید روحانی دارد. این شهر یک خانواده با ۴ شهید، یک خانواده با سه شهید و ۲۰ خانواده با دو شهید تقدیم انقلاب کرده و ۷ شهید مدافع حرم از مردم این شهر بوده‌اند. ۲۳ اسفند که روز حماسه و ایثار شهرستان است مردم ۳۳ شهید را در چنین روزهایی در ایام دفاع مقدس در این شهر تشییع کردند.

نماز جمعه باید مملو از یاد خدا باشد

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام نیلی‌پور رئیس بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی اصفهان با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: در سوره جمعه محور نماز جمعه، یاد الهی است و باید فضای نماز جمعه مملو از ذکر خدا باشد؛ به‌طوری هر کس وارد این محیط می‌شود، این موضوع را حس کند و این به یک طراحی ظاهری و باطنی دارد.

وی افزود: امام‌جمعه باید مظهر یاد خدا باشد و اگر نماز ما و عبادت نیمه‌شب ما متناسب با رفتار ما نباشد، نمی‌توان بر مردم تأثیر گذاشت. امام خمینی رحمه‌‌الله‌علیه بر مردم مدیریت اشراقی یعنی مدیریت با نورانیت روح داشتند که این مرهون نماز شب‌های ایشان در کنار مضجع حضرت امیرالمومنین علی (علیه‌السلام) بود.

نیلی‌پور پیرامون معجزه کلام امام خمینی رحمه‌‌الله‌علیه تصریح کرد: ایشان با فرمانی یک‌جمله‌ای مردم را دعوت به جبهه کردند و مردم این فرمان را لبیک گفتند که این به خاطر اتصال روح ایشان به حضرت حق است. نفس حضرت امام بسیاری از مسلمین را بیدار کرد؛ چراکه این نفس، یک نفس الهی است.

وی ادامه داد: ما باید علاوه بر دانایی دارایی روح خود را افزایش دهیم؛ چراکه باید قلوب مردم را تصرف کنیم و این موضوع با شب‌زنده‌داری، ذکر و مراقبت که بر اساس سیره اهل‌بیت (علیهم‌السلام) است محقق می‌شود.

مردم تا پای جان برای دین تلاش می‌کنند

رئیس بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی اصفهان خاطرنشان کرد: جوانان مستعد و مردمی داریم که تا پای جان آماده فداکاری برای دین خدا هستند و هنر روحانیت شیعه این است که این استعدادها را در جهت شکل‌گیری تحولات دینی مدیریت کنند.

وی تأکید کرد: ما باید اهل فکر و خلوت‌های جدی باشیم که این کار به زندگی برکت می‌دهد و باعث می‌شود ذخیره ذکر انسان بالا رود. علاوه بر ذکر، فکر و علم نیز باید بالا رود تا مردم جذب کلام ائمه جمعه شوند.

ایمان به مردم، رمز موفقیت امام خمینی (ره) در انقلاب

وی تصریح کرد: ایمان به مردم یکی دیگر از نکات قابل‌توجه است. تجربه نشان می‌دهد بزرگ‌ترین استعدادها را خدا در مردم قرار داده که در این زمینه ایمان به مردم خیلی مهم است و بین مردم و مسئولین نباید جدایی بیفتد. کانونی که حضرت امام خمینی بر روی آن تمرکز کردند و درنتیجه به لطف الهی مانند ۸ سال دفاع مقدس پیروز شدیم، همین استعداد مردم است.

رئیس بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی اصفهان یادآور شد: مطالعه سیره اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، انبیا، اولیا و علما بسیار می‌تواند درزمینه امر تبلیغ، یاری‌‎رسان مبلغین باشد. به‌طور مثال، امام موسی صدر با مطالعه میدانی متوجه کمبودها شده و خدمات زیادی را در منطقه فعالیتش در جهت رفع مشکلات انجام داد و بسیار در زمان خود تأثیرگذار بود.

وی گفت: مهدویت یکی از مباحث کلیدی این روزها است؛ چراکه در مبحث امامت نظری و امامت عملی باید هم در ذهن و زبان و هم در زندگی این اعتقاد جاری باشد.

نیلی‌پور ادامه داد: تمام اجزای زندگی ما باید به ولایت اتصال داشته باشد و عدم موفقیت در بسیاری از امور ضعف در اتصال به ولایت است و این موضوع در سیره علما مانند میرزای شیرازی که در سردابی به حضرت متوسل شده و بعد آن فتوا را صادر کرد، کاملا دیده می‌شود.

در حاشیه این مراسم تفاهم‌نامه‌ای میان بنیاد مهدویت و شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان اصفهان منعقد شد.

اصفهان_محسن راعی