به گزارش اکونا پرس،

به نقل از خبرنگار ما اتاق بازرگانی اصفهان، میز امور ارزی و گمرکی اتاق بازرگانی اصفهان اقدام به تشکیل نشستی با حضور مدیرکل گمرکات استان، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری، رییس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت،معدن و تجارت استان و رئیس اتحادیه کارگزاران گمرکی ایران به منظور احصاء مشکلات کارگزاران گمرکی استان نمود.

در ابتدای این نشست فرشته امینی عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه این جلسه به درخواست کارگزاران گمرکی استان مبنی بر احصاء مشکلات وتشکیل انجمن برای پیگیری بهتر امور این صنف برگزار شده است، افزود: اتاق بازرگانی اصفهان از ظرفیت‌های خود برای رسیدگی به مشکلات و پیگیری امور مربوط به این صنف استفاده خواهد کرد.
وی ضمن تقدیر از زحمات مدیرکل گمرکات استان گفت: لازم است با استفاده از همراهی خوب مدیر کل گمرکات استان و حرکت منسجم و نظام یافته‌تر، مشکلات موجود در حوزه گمرک را مرتفع کرد.
در ادامه رسول کوهستانی مدیرکل گمرکات استان با تاکید بر اینکه از دو سال گذشته تاکنون پیگیر تشکیل انجمن کارگزاران گمرکی بوده ایم گفت: با وجود تشکیل این انجمن در استان‌های مختلف، اصفهان از این غافله عقب افتاده است.
وی افزود: کارگزاران گمرکی در تمام دنیا دارای جایگاه ویژه هستند و به عنوان بروکرها شناخته می‌شوند ودر کشوری مانند ژاپن بیش از ۹۰ درصد عملیات گمرکی توسط آنها انجام می شود.
کوهستانی لازمه ایجاد جایگاه شایسته کارگزاران را تشکیل انجمن دانست و تصریح کرد: در صورت تشکیل انجمن جایگاه کارگزاران برای فعالان اقتصادی شناخته شده و می‌توان مسایل و امور مربوط به آنها را پیگیری نمود.
وی با بیان اینکه تا سال ۱۳۹۰ جایگاهی برای رسیدگی به تخلفات کارگزاران گمرکی وجود نداشت ولی بر اساس ماده  ۱۲۹ قانون گمرکی نماینده اتحادیه کارگزاران گمرکی در کمیسیون رسیدگی به تخلفات حضور دارد، که لازم است این فرد نماینده انجمن باشد.
مدیر کل گمرکات استان تعیین نرخ نامه کارگزاران گمرکی را نیزاز موضوعات نیازمند پیگیری دانست.
همچنین احسان شهیر مدیرکل دفترهماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان  در این نشست گفت: تشکیل انجمن کارگزاران گمرکی علاوه بر کمک به شبکه سازی میان فعالان این حوزه، در افزایش آمار مبادلات گمرکی استان و شکوفایی اقتصادی استان موثر خواهد بود. وی از اعلام آمادگی استانداری اصفهان برای کمک به رفع مشکلات کارگزاران در قالب پتانسیل‌هایی مانند ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خبر داد همچنین تصریح کرد: در صورت تشکیل انجمن می‌توان موانع موجود را در جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان که مصوبات آن لازم الاجراست پیگیری کرد.
 علی میرعبدالله رئیس اتحادیه کارگزاران گمرکی ایران نیز با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد عملیات گمرکی و لجستیک اکثرکشورهای پیشرفته اروپایی بر عهده کارگزارن گمرکی است؛ گفت:این رقم در ایران حدود ۵ تا ۶درصد است.
وی افزود: بر اساس آماررسمی جهان هر روز تاخیر درعملیات لجستیک و گمرکی معادل یک درصد هزینه بوده و این امر مبین نقش مهم بروکرها در عرصه تجارت است.
رئیس اتحادیه کارگزاران گمرکی ایران گفت: اگر هر کارگزاری تنها یک روز عملیات ترخیص کالا را تسریع نماید، ۱۰ برابر کارمزد خود به چرخه تجارت سود رسانده است.
میرعبدالله ضمن ابراز تاسف از اینکه در سال‌های اخیر تعداد کارگزاران کاهش یافته است، دلیل این امر را فکر سنتی تجارت در کشور و مشکلات عدیده این صنف به ویژه مشکلات مالیاتی دانست.
وی در پایان سخنان خود خواستار ایجاد فرهنگ استفاده از کارگزار گمرکی و تبیین مزیت استفاده از آنها در چرخه تجارت توسط استانداری و اتاق بازرگانی اصفهان شد.
میرعبدالله از تشکیل ۷ انجمن کارگزاران گمرکی درکشور خبر داد و با توجه به تعداد زیاد کارگزاران اصفهانی تشکیل انجمن این صنف را ضروری دانست.
همچنین کریم سلیمی رییس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت،معدن و تجارت استان از حمایت  این سازمان از تشکیل اتحادیه‌ها و انجمن‌های صادراتی و وارداتی و تشکل‌های تسهیل کننده فرآیند صادرات و واردات فعالان اقتصادی خبر داد.
در ادامه علی محمدآقاجان مدیر واحد خدمات به اعضاء، تشکل‌ها و امور دفاتر منطقه‌ای اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه بهبود محیط کسب و کار از اهداف اصلی دوره نهم اتاق بازرگانی اصفهان است افزود: تشکیل انجمن در صنوف مختلف در مطالبه گری، تسهیل گری و شبکه سازی فعالان اقتصادی بسیار تاثیرگذارو حایز اهمیت است.
زهرا زمانی مدیر واحد پژوهش و بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان نیز هدف از تشکیل این جلسه را احصاء مشکلات کارگزاران به دلیل نقش پررنگ این صنف در مبادلات تجاری کشور  عنوان کرد.
در ادامه جلسه پس از بیان مشکلات از سوی کارگزاران با رای حداکثری کارگزاران، مقرر شد انجمن کارگزاران گمرکی استان اصفهان ذیل اتاق بازرگانی اصفهان تشکیل شود.

اصفهان_محسن راعی