به گزارش اکونا پرس،

عباس محمدی، مدیر تولید فولاد مذاب شرکت فولاد مبارکه با اشاره به رکوردزنی‌های پی‌درپی در این بخش اظهار کرد: جهادگران جبهه صنعت در فولاد مبارکه در ۱۸ اسفندماه ۱۳۹۹ موفق به ثبت رکورد تولید روزانه ۱۴۰ ذوب، در ۲۹ مهرماه ۱۴۰۰ موفق به ثبت رکورد تولید روزانه ۱۵۰ ذوب و نهایتا پس از ثبت رکوردهای ۱۵۳ و ۱۵۵ در روزهای ۱۱ و ۱۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۱، در سیزدهمین روز از قرن جدید، موفق به ثبت رکورد تولید روزانه ۱۶۰ ذوب گردیدند.

وی افزود: علاوه بر این، در ۱۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۱، بیش از ۳۵ هزار تن ماده شامل آهن اسفنجی، آهک، دولومیت و… به کوره‌های قوس الکتریکی فولاد مبارکه وارد شد که رکورد دیگری در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم به شمار می‌رود. همچنین رکورد تولید روزانه با رکورد عملکرد تجهیزات به‌صورت پیمانه‌ای ۹۲ درصد و هم‌راستایی ۶۱ درصد صورت گرفته است.

مدیر تولید فولاد مذاب شرکت فولاد مبارکه گفت: در روزهای ۱۱، ۱۲ و ۱۳ فروردین‌ماه سال جاری، تعدادی از کوره‌های قوس الکتریکی به میزان ۲۲ ذوب روزانه و اکثر کوره‌ها در شیفت ۱۲ ساعته خود هرکدام ۱۱ ذوب تولید کردند که تحقق این امر نشان از همت والا و تعالی سرمایه‌های انسانی فولاد مبارکه دارد. برای درک بهتر از این رکورد، لازم است از متوسط تولید هر کوره در طول شبانه‌روز به میزان ۱۵ ذوب آگاه باشید.

وی با بیان اینکه واحد فولادسازی شرکت فولاد مبارکه بر اساس تولید ماهیانه ۶۰۰ هزار تن تختال طراحی شده است، خاطرنشان کرد: برای تولید با ظرفیت‌های بالاتر که ناشی از رکوردهای روزانه تولید است، باید روش‌های آماده‌به‌کاری و عملکردی تجهیزات را به چالش کشید که این امر با وجود سرمایه‌های انسانی هوشمند و تغییر در نحوه برنامه‌ریزی با تسریع در فرایندهای عملیاتی محقق شده است.

محمدی اذعان داشت: در این رکوردزنی، زمان‌ها و تجهیزات قابل‌بهبود شناسایی شده و راهکاری برای آن‌ها مشخص گردیده تا بتوانیم زمان و دوره کاری تولید هر ذوب را به حداقل برسانیم و چنانچه تجهیزی نیاز به زمان آماده‌به‌کاری دارد، به‌صورت موازی، سایر تجهیزات در واحدهای تولید فولاد، متالورژی ثانویه و ریخته‌گری مداوم فعالیت‌های آماده‌به‌کاری انجام دهند.

وی تأکید کرد: برای تعداد ۱۶۰ ذوب روزانه بیش از هزار گردش پاتیل مذاب با نقل‌وانتقال آن‌ها توسط ترانسفرکارها و جرثقیل‌های سنگین نیاز است. هر ذوب پس از تخلیه کوره به واحدهای متالورژی ثانویه جهت همگن‌سازی آنالیز شیمیایی و تنظیم دمای ذوب می‌رود و سپس در ماشین‌های ریخته‌گری تبدیل به تختال با گرید خاص می‌شود؛ این تعداد ذوب روزانه نیاز به بهینه‌سازی زمان‌های آماده‌سازی و فرایند هر ایستگاه (کوره‌های قوس، متالورژی ثانویه و ماشین‌های ریخته‌گری) دارد.

اصفهان _محسن راعی