به گزارش اکونا پرس،

قاسم خوشدل‌پور، مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه در گفت‌وگوی ویژه خبری که به‌صورت زنده از سیمای استان اصفهان پخش گردید، اظهار کرد: خوشبختانه عمده برنامه‌های تولیدی و اهداف پیش‌بینی‌شده سال ۱۴۰۰ فولاد مبارکه، علی‌رغم وجود چالش‌هایی همچون محدودیت‌های انرژی، شیوع ویروس کرونا و…، با درایت و برنامه‌ریزی مدیران این شرکت و همچنین تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان واحدهای مختلف این مجموعه در سطح قابل‌قبولی محقق شد.
وی افزود: با توجه به اینکه سال ۱۴۰۱ به‌عنوان سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شده و مقام معظم رهبری نیز در سال‌های اخیر تأکید زیادی بر مسئله تولید داشته‌ و از زوایای مختلفی به آن پرداخته‌اند، شرکت فولاد مبارکه در این راستا از ابتدای سال برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته‌اند تا گام‌های مؤثری برای تحقق این مهم بردارد.
نقش مهم فولاد مبارکه در کنترل قیمت‌های بازار داخل
مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: در ابتدای سال جاری شاهد رکوردزنی‌های پیاپی در همه نواحی این شرکت و علاوه بر آن در گروه فولاد مبارکه بوده‌ایم که به یاری خداوند متعال ادامه خواهد داشت.
وی با اشاره به ظرفیت قابل‌توجه شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور اذعان داشت: فولاد مبارکه برنامه‌ریزی لازم برای استفاده حداکثری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان را انجام داده تا علی‌رغم رفع نیاز بازار بتواند نقش خود را از طریق تکنولوژی‌ها و فرایندهای جدید در کنترل قیمت‌ها داشته باشد که این برنامه‌ها بر اساس اولویت در سال جاری اجرا خواهد شد.
بهره‌گیری هوشمندانه از فرصت طلایی تولید
خوشدل‌پور با اشاره به نتایج حاصل‌شده از کاهش محدودیت‌های انرژی به صنایع فولادی در ابتدای سال جاری تصریح کرد: در چنین شرایطی فولاد مبارکه موفق شد حداکثر توان خود برای تولید را به کار گیرد و با برنامه‌ریزی‌های منظم و بهره‌گیری از توان متخصصان خود موفق به رکوردشکنی‌های متعدد گردید.
وی عنوان داشت: به‌عنوان مثال، در ناحیه آهن‌سازی شرکت فولاد مبارکه شاهد ثبت ۳ رکورد در ایام تعطیلات نوروزی امسال بودیم و در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم نیز شاهد ۳ رکورد پیاپی طی ۳ روز متوالی بودیم که این امر نشان از ظرفیت و بهره‌وری بالای این مجموعه و همچنین تولیدی فراتر از ظرفیت‌های اسمی تجهیزات دارد.
تأثیر قابل‌توجه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر تولید
مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه با اشاره به رکوردزنی‌های نواحی نورد گرم، نورد سرد و فولاد سبا اضافه کرد: این موارد نشان می‌دهد فولاد مبارکه عزم خود برای تحقق شعار سال را از آغازین روزهای قرن جدید جزم کرده و در تلاش است تا بتواند تولید خود را با افزایش قابل‌قبولی نسبت به ظرفیت مشابه سال‌ها و ماه‌های قبل ادامه دهد.
وی با بیان اینکه یکی از عوامل مهم موفقیت‌های فولاد مبارکه در رکوردزنی‌ها، همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان است، عنوان داشت: در حال حاضر این همکاری براساس استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود، به‌ویژه قطعات و تجهیزاتی است که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان بومی‌سازی شده است.
برنامه‌ریزی فولاد مبارکه برای تأمین کامل نیاز کشور
خوشدل‌پور با اشاره به رفع کامل نیاز بازار داخلی توسط شرکت فولاد مبارکه بیان کرد: فولاد مبارکه به‌صورت کامل شرایط ساخت لوله‌های انتقال نفت و گاز را فراهم کرده و تختال موردنیاز آن را تولید می‌کند؛ در سال جاری نیز با تکیه‌بر دانش و مهارت متخصصان داخلی، پروژه‌های لوله‌کشی را آزمایش می‌کنیم و به تولید انبوه می‌رسانیم؛ این مسئله نشان می‌دهد شرکت فولاد مبارکه برای تأمین همه نیازهای کشور دارای برنامه است.
وی با اشاره به رکوردزنی‌های ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه در آغازین روزهای سال جدید ابراز داشت: ثبت ۳ رکورد متوالی ۱۵۳، ۱۵۵ و ۱۶۰ ذوب طی ۳ روز متوالی، کار ساده‌ای نیست و هر فولادسازی قادر به انجام آن نیست.
وقتی تهدیدها به فرصت تبدیل می‌شوند
مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: باید توجه داشت که هر ذوب، یک پاتیل و ظرف ۲۰۰ تنی است که تولید مذاب، انتقال و در نهایت تولید تختال و ارسال آن به ناحیه نورد گرم را شامل می‌شود و یک فرایند طاقت‌فرساست؛ بنابراین برای ثبت این رکورد لازم بود برای دقیقه‌ها و حتی ثانیه‌ها نیز برنامه‌ریزی شود که در حقیقت همین‌گونه بوده است.
وی تأکید کرد: با توجه به اینکه فولاد مبارکه در ماه‌های مختلف سال با محدودیت انرژی همچون برق و گاز مواجه است، سیاست‌ها و استراتژی‌های خود در تولید را نیز بر همین اساس تغییر داده و در دوره‌هایی که با محدودیت شدید انرژی مواجه است، اقدام به تعمیرات، بهینه‌سازی و افزایش ظرفیت ماشین‌آلات و تجهیزات کرده تا در ماه‌هایی همچون فروردین که محدودیت‌ها کاهش می‌یابد، بتواند از ظرفیت‌ها نهایت بهره را ببرد.
افزایش تولید به معنای افزایش مصرف آب نیست
خوشدل‌پور با اشاره به کاهش چشمگیر میزان مصرف آب فولاد مبارکه برای تولید ابراز داشت: خوشبختانه تولید و رکوردزنی در فولاد مبارکه با کمترین میزان مصرف آب محقق می‌شود و دلیل آن جایگزینی پساب‌های شهری به‌جای آب تازه است؛ بنابراین کمترین میزان برداشت آب از رودخانه را دارد و نمی‌توان افزایش تولید در این شرکت را به معنای افزایش مصارف منابعی چون آب دانست.
وی در ادامه متذکر شد: آب موردنیاز فولاد مبارکه عمدتا از طریق پساب شهرهای اطراف آن تأمین می‌شود که با تصفیه و بازچرخانی ۷ تا ۸ مرحله‌ای صورت می‌گیرد. این در حالی است که فولاد مبارکه با اجرای پروژه‌های هوشمندانه و دقیق درصدد است تا برداشت آب از رودخانه را طی سال‌های آینده به صفر برساند و تمامی آب موردنیاز خود برای تولید محصولات را از طریق پساب‌های شهری تأمین کند.
فولاد مبارکه الگوی صنعت سبز در کشور
مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه به‌عنوان «شهروند-شرکتی مسئولیت‌پذیر» در راستای تحقق مسئولیت‌های اجتماعی خود، هم در بخش‌های داخلی و هم در بخش‌های بیرونی و جامعه، نقش خود را به‌خوبی ایفا کرده و در همین راستا همواره پروژه‌های مختلفی را به ثمر رسانده است.
وی با اشاره به اقدامات زیست‌محیطی فولاد مبارکه تصریح کرد: این شرکت پروژه‌های زیست‌محیطی بزرگی را تعریف کرده که امیدواریم در سال جاری تکمیل شود تا به‌عنوان صنعتی سبز در کشور الگو و زبانزد باشد و به‌عبارت‌دیگر، فولاد سبز و پاک تولید کند.
فرصت‌های طلایی را غنیمت می‌شماریم
خوشدل‌پور با بیان اینکه رکوردزنی‌های روزانه شرکت فولاد مبارکه تا روزها و ماه‌های آینده به رکوردزنی‌های ماهیانه تبدیل خواهد شد، اذعان داشت: این رکوردزنی‌ها بیش از ظرفیت اسمی تولید در نواحی مختلف فولاد مبارکه است و این شرکت در فصولی که محدودیت‌های انرژی کاهش می‌یابد، از این فرصت طلایی استفاده بهینه می‌کند و تولید را افزایش می‌دهد.
وی متذکر شد: زمان‌هایی که محدودیت‌هایی به فولاد مبارکه اعمال می‌شود، این شرکت با استفاده از حداکثر توان خود، تولید را تا حد قابل قبولی افزایش می‌دهد و به رشد اقتصادی کشور کمک می‌کند؛ البته این ارتقا نه‌فقط ازنظر کمّی، بلکه ازنظر کیفی نیز صورت گرفته و تنوع سبد محصولات را نیز به‌خوبی در برمی‌گیرد.
اولویت فولاد مبارکه تأمین نیاز داخلی است
مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه یادآور شد: این شرکت در سال ۱۴۰۰ نیز همچون سال‌های قبل از آن توانست چندین گرید فولادی جدید را به بازار عرضه کند تا نیاز بازار داخل را به‌خوبی تأمین کرده باشد و صنایع بالادست و پایین‌دست را از واردات قطعات و تجهیزات بی‌نیاز کند.
وی خاطرنشان کرد: اولویت فولاد مبارکه تأمین نیاز داخلی است، اما قطعا در برخی از حوزه‌های تولیدی، فراتر از نیاز داخل تولید می‌کند و برای صادرات آن‌ها نیز برنامه‌ریزی دارد. این در حالی است که صادرات محصولات این شرکت در همه حوزه‌ها ازجمله ورق گرم، ورق سرد و تختال در سال ۱۴۰۰ صورت گرفت.
اشتغال‌آفرینی مضاعف فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیرساختی کشور
خوشدل‌پور ابراز داشت: البته صادرات و ارائه محصولات به کشورهای منطقه نیازمند زیرساخت‌هایی همچون حمل‌ونقل است که فولاد مبارکه در این حوزه‌ها نیز سرمایه‌گذاری کرده و این سرمایه‌گذاری‌ها منجر به اشتغال‌آفرینی شده است. سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل ریلی نشان از همت و عزم این شرکت برای اشتغال‌آفرینی در همه سطوح و زیرساخت‌های کشور دارد.
وی با بیان اینکه فولاد مبارکه نیازهای مختلف صنایع داخلی ازجمله تولیدکنندگان خودرو و لوازم‌خانگی را تأمین می‌کند، افزود: بخش کوچکی از نیازهای این صنایع پاسخ داده نشده که برای آن نیز پروژه‌های مشترکی با تأمین‌کنندگان و دیگر سطوح زیردست ورق‌های فولادی تعریف‌شده تا بتوان با ارتقای کیفیت، کشور را از برخی محصولات ویژه بی‌نیاز کرد.
فولاد مبارکه به‌عنوان یک شهروند-شرکتی مسئولیت‌پذیر با دغدغه‌های مردم آشناست
مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: این شرکت نقش خود را در حوزه‌های مختلفی ازجمله محیط‌زیست و مصرف انرژی به‌ویژه آب، به‌عنوان شهروند-شرکتی مسئولیت‌پذیر به‌خوبی ایفا کرده و با دغدغه‌های مردم کاملا آشناست.
وی ادامه داد: فولاد مبارکه برای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود در قبال محیط‌زیست و انرژی برنامه‌ریزی کرده و پروژه‌های مرتبط با آن‌ها را یکی پس از دیگری به سرانجام می‌رساند. این شرکت با اجرا و بهره‌برداری از این پروژه‌ها میزان مصارف را کاهش می‌دهد و از انتشار آلاینده‌ها و بروز مشکلات زیست‌محیطی جلوگیری می‌کند.
بازدید مدیریت شرکت از نواحی منجر به افزایش انگیزه برای رکوردشکنی‌های بیشتر می‌شود
خوشدل‌پور ضمن قدردانی از حمایت‌های مدیریت عالی فولاد مبارکه گفت: بازدیدهای مدیرعامل و معاونین شرکت از نواحی مختلف تولید و دیدار و گفت‌وگو با آنان، نقش مهمی در ایجاد انگیزه در آنان دارد و همین امر نیز منجر به رکوردشکنی‌های بیشتر در فولاد مبارکه خواهد شد.
وی در پایان ابراز داشت: به یاری خداوند متعال با تعامل و همدلی موجود در شرکت فولاد مبارکه و همچنین امیدآفرینی در جامعه، فرزندان این مرزوبوم تلاش خود برای تحقق اهداف کشور و منویات مقام معظم رهبری به کار خواهند بست و در بخش‌های مختلف تولید، نقش‌آفرینی خواهند کرد.

اصفهان_محسن راعی