به گزارش اکونا پرس،

به نقل ازاداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اراک، پیمان عین القضاتی در این نشست که در حمام تاریخی میدان ارگ برگزار شد، گفت: موضوعات ارزشمند و مختلفی در شهر ما وجود دارد که با پرداختن به آنها می‌توان حس تعلق به شهر را افزایش داد، فعالیت‌هایی که در این زمینه به هفته اراک محدود شده بود را می‌توان به فعالیت در تمام سال گسترش داد. از همین رو مدیریت شهری اراک نشستی را با موضوع نقش بناهای تاریخی در هویت این شهر برگزار خواهد کرد.

وی ادامه داد: ابنیه تاریخی به عنوان میراث گذشتگان ماست، در همه جهان برای حفظ این آثار تلاش جدی می‌شود. در هفته‌های فرهنگی اراک در سالیان گذشته متولیان امر بیشتر به حفظ هویت معنوی شهر توجه کرده‌اند و به میراث و ابنیه، کالبدی و عمرانی شهر کمتر توجه شده است. به همین منظور ما در این نشست به اهمیت و نقش این بناها در قالب بازار اراک و خانه‌های تاریخی، باغات و قنوات شهر در هویت شهری خواهیم پرداخت.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی کلانشهر اراک اظهار کرد: نباید نگاه تک سویه به شهر داشت و باید تمام وجوه علمی، معرفتی، اجتماعی، فرهنگی و گردشگری شهر را در تقویت هویت آن مورد توجه قرار داد. بخشی از هویت شهری اراک در بحث زیرساخت‌های گردشگری و طبیعت بکری بوده که داشته و متأسفانه با غفلت در حال تخریب و ویرانی است.

وی تصریح کرد: قنوات این شهر نیز در هویت شهری اراک بسیار تأثیرگذار است، احداث قنوات در هر شهری حکایت از یک حکمرانی خوب دارد که توانسته به خوبی این نیاز را تشخیص دهد، معماری آن را طراحی کرده و مشارکت مردمی را برای لایروبی و حفظ و نگهداری قنات‌ها به کار گیرد و در تمامی این موارد ایجاد اشتغال و صنعت کشاورزی را تعقیب می کرده است.

عین القضاتی یادآور شد: در شهرهای بزرگ، جشنواره‌ها و نشست‌های تخصصی بسیاری برای حفظ قنوات برگزار می‌شود و برای حفظ ابنیه تاریخی ادارات ویژه ای تأسیس می‌شود. پیش از این در اراک، این موضوع مورد غفلت قرار گرفته بود و مدیریت شهری اراک در نظر دارد در سال جاری این مقوله را مورد توجه قرار دهد، از همین رو با برگزاری اولین نشست و دعوت از صاحب نظران در صدد هستیم حافظ منافع مالی و معنوی مردم باشیم و در این زمینه از مسئولین مربوطه مطالبه گری خواهیم کرد.

وی در پایان تاکید کرد: بناهای تاریخی در صورت عدم تخصیص اعتبارات لازم و کافی با گذشت زمان و نبود برنامه جامع رو به نابودی خواهند رفت و هویت مادی اراک در سال‌های آتی با تهدید روبرو خواهد شد، با این نشست ما قصد ایجاد حساسیت در مسئولین و آگاه سازی مردم و نخبگان جامعه از این مساله را دنبال می‌کنیم.