به گزارش اکونا پرس،

مریم جلالی دهکردی در مراسم تجلیل از هنرمندان صنایع‌دستی استان اصفهان در نشست تجلیل از هنرمندان صنایع‌دستی که بعد از ظهر یک‌شنبه، ۲۲ خردادماه در مهمانسرای عباسی اصفهان برگزار شد، اظهارکرد: ریشه صنایع‌دستی، در اصفهان است و اگر بتوانیم آب زلال به این ریشه برسانیم، شاهد سربرگ‌های زیبا و پرطراوت آن خواهیم بود.

او به اهمیت زنان هنرمند در حوزه صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: باید بر دست زنانی بوسه زد که هنر در دامان آن‌ها رشد کرده و هنرمندان با تلاش آن‌ها تربیت‌شده‌اند؛ هنرهای دستی هنرهای زیستی ما هستند و زیلوها، قالی‌ها و ظروف برخاسته از حس زنانگی و مادرانگی هنرمندان هستند.

جلالی به اهمیت کلیدواژه تولید اشاره و اظهار کرد: تولید، کلیدواژه اصلی ما است. درواقع ما زمانی خوشحال، زنده و جاودانه هستیم که مولد باشیم؛ هنرهای دستی هنرهای مولد هستند و این مولد بودن مزیت رقابتی امروز ما محسوب می‌شود.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی بابیان اینکه صنایع‌دستی امروز، میراث فرهنگی فردایِ فرزندان ما است، تصریح کرد: اگر فقط تولید کنیم و به بازار مصرف، کیفیت، استانداردسازی، زیبایی‌شناسی و طراحی توجه نداشته باشیم، دچار اشکال خواهیم شد؛ صنایع‌دستی باید به متن زندگی بازگردد و برای این بازگشت نیازمند تحول است و اصفهان می‌تواند سردمدار تحول در سه حوزه محتوا، رویکرد و سازوکار صنایع‌دستی باشد.

او اضافه کرد: تحول در محتوا به این معنا که ما باید محصولی به‌روز، کارآمد، شاخص، استاندارد و زیبا تولید کنیم، تحول در رویکرد به این معنا که صنایع‌دستی را نه هزینه، بلکه حوزه‌ای بزرگ و پرسود در کنار اقتصاد نفتی بدانیم و تحول در سازوکار به این معنا که برای هنرمند و کنشگر این عرصه ارزش قائل شده و رویه‌های سازمانی را به سمت تسهیلگری ببریم و این سه تحول با رویکرد دانش‌بنیانی و هویت بنیانی مبنا و دستور کار ما خواهد بود و برای تحقق آن دست یاری به‌سوی همه هنرمندان این حوزه دراز می‌کنیم.

اصفهان_محسن راعی