به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی و بین الملل هلدینگ پتروپالایش اصفهان، علیرضا ساسان‌فر با بیان اینکه نظام مشارکت‌ها برای نخستین بار در ژاپن کلید خورده و این کشور به عنوان الگوی کارهای تیمی به دنیا معرفی شد و تیمی از ایران در سال ۱۹۶۶ برای بررسی روند فعالیت‌های مشارکتی به ژاپن سفر کرد، اظهار داشت: شرکت پالایش نفت اصفهان نیز با الگوبرداری از ژاپن در سال ۷۹ نسبت به راهاندازی سیستم نظام مشارکت‌ها اقدام کرد و امروز با ۲۲ سال سابقه در این زمینه به جایگاه خوبی رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه شورای مشارکت در شرکت پالایش نفت اصفهان با حضور ۷ نفر از مدیران و معاونین به عنوان کمیته راهبری شورای مشارکت راه‌اندازی شده است، ابراز داشت: یک نفر به عنوان دبیر شورا توسط مدیرعامل انتخاب می‌شود که از سال گذشته این وظیفه بر عهده من قرار گرفته است.

رئیس تحلیل سیستم‌ها و بهره وری هلدینگ پتروپالایش اصفهان با بیان اینکه کمیته راهبری شورای مشارکت نیز از ۱۱ نفر از روسا، سرپرستان و کارشناسان خبره هستند، ادامه داد: کمیته صرفه های اقتصادی نیز در زیر مجموعه شورای مشارکت‌ها فعالیت دارد که کارهای ارزشمند را بررسی اقتصادی و فنی کرده و نسبت به ارائه پاداش و تقدیر از اشخاص و گروه‌ها تصمیم گیری می‌کنند.

وی تاکید کرد: همه این افراد توسط مدیرعامل انتخاب و در بازه زمانی ۲ ساله حکم فعالیت دریافت می کنند.

ساسان فر با بیان اینکه برای دریافت نظرات و پیشنهادات کارکنان نرم افزاری طراحی شده و کارکنان شرکت می‌توانند از طریق این سامانه پیشنهاد خود را ثبت کنند، ادامه داد: برای ثبت پیشنهادات بیرون از سازمان نیز فرمی را طراحی کرده‌ایم که از طریق سایت پالایشگاه قابل دسترسی است، هر روز این سامانه چک می شود و از سویی نیز در فرهنگسرای شهرک شهید منتطری و دیگر مراکز تفریحی باکس‌هایی را برای جمع آوری پیشنهادات قرار داده ایم.

ثبت ۲۸۰۰ پیشنهاد طی ۶ ماه

وی با بیان اینکه در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۱ بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ پیشنهاد در سامانه‌های ثبت پیشنهادات هلدینگ پتروپالایش اصفهان ثبت شده است، ادامه داد: از این تعداد، بیش از ۲۷۰ پیشنهاد برون سازمانی بوده که حدود هشت درصد از پیشنهادات ورودی را شامل می شود، این شاخص در مدت مشابه سال گذشته به یک درصد هم نمی رسید.

رئیس تحلیل سیستم‌ها و بهره وری هلدینگ پتروپالایش اصفهان با بیان اینکه ما بر اساس ادارات و بخش‌هایی که در هلدینگ پتروپالایش اصفهان وجود دارد، گروههایی را تعریف کرده‌ایم که پیشنهادات هر حوزه مرتبط را بررسی کند، گفت: تا قبل از حضور دکتر قدیری ۳۰ دبیرخانه تخصصی داشتیم که بررسی های اولیه را انجام می‌داد و با توجه به درخواست و پیگیری مدیرعامل تعداد این تیمها به ۱۰۰ عدد رسیده است.

وی با بیان اینکه در حدود یک سال گذشته پیشنهادات تیمی مورد توجه بوده است، ادامه داد: حداکثر رکورد پیشنهادات ما در ۲۱ سال گذشته ۵۳ درصد فردی و ۴۷ درصد گروهی بوده است که با حضور دکتر قدیری پس از یک ماه بستن پیشنهادات فردی، امروز ۸۰ درصد پیشنهادات گروهی شده است.

سرانه مشارکت نیروهای کف پالایشگاه اصفهان در سامانه مشارکت‌ها ۱٫۶ است

ساسان فر سرانه مشارکت نیروهای کف سازمان در سامانه مشارکت‌ها را ۱٫۶ اعلام کرد و گفت: ما بر اساس دستورالعمل و رویه‌ای که داریم پیشنهادات ارائه شده را بین یک تا ۵۰۰ نمره می‌دهیم و به مرحله اجرا می‌رسانیم، همه افراد مشارکت کننده پاداش می گیرند و هر سه ماه یکبار پاداشها واریز می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه بعد از ۱۰ سال و با توجه به دید دکتر قدیری، آئین نامه نظام پیشنهادات هلدینگ پتروپالایش اصفهان بازنگری شد، ابراز داشت: بر این اساس پاداشی تا سقف ۱۰ میلیون تومان برای پیشنهادات برتر در نظر گرفته‌ایم، همایش‌های سالیانه برتر نظام مشارکت‌ها را نیز برگزار می‌کنیم و امسال این همایش ۱۵ تا ۲۰ آذر ماه برگزار خواهد شد.

رئیس تحلیل سیستم‌ها و بهره وری هلدینگ پتروپالایش اصفهان با بیان اینکه آئین نامه انتخاب برترین‌‌های نظام مشارکت نیز تدوین شده است، گفت: بر اساس این آئین نامه و کاملا مکانیزه نفرات برتر را در همه بخش‌ها معرفی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه هر ساله ۱۰۰ نفر به عنوان مشارکت کننده برتر انتخاب می‌شود، ادامه داد: از این تعداد حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد نخبگانی هستند که برتر می‌شوند.

ساسان فر همچنین به برپایی جشنواره نظام مشارکت‌ها اشاره کرد و افزود: جشنواره نظام مشارکت ها هر ساله برگزار می‌شد او ما در سال ۹۸ در شاخص های ارزیابی پیشنهاد دهنده برتر کشوری شدیم.

آورده ۱۹ میلیارد تومانی پیشنهادات برای هلدینگ پتروپالایش اصفهان

وی اضافه کرد: امسال نیز جشنواره در دی ماه برگزار می شود و ما برای اولین بار به عنوان حامی حضور خواهیم یافت.

رئیس تحلیل سیستم‌ها و بهره وری هلدینگ پتروپالایش اصفهان در خصوص پرداختی نظام مشارکت‌های هلدینگ پتروپالایش اصفهان به پیشنهاد دهندگان برتر شرکت در ۶ ماه اول امسال گفت: در این بازه زمانی ۵۷۳ میلیون تومان به صورت نقدی و غیر نقدی به پیشنهاد دهندگان برتر اهدا شد.

وی تاکید کرد: صرفه اقتصادی پیشنهادات نیز ۱۹ میلیارد تومان بوده و این در حالی است که ما همه پیشنهادات را به عنوان آمار حساب می‌کنیم.

ساسان فر با بیان اینکه نسبت هزینه به عایدی ما سه دهم درصد بوده است، ادامه داد: خیلی از شرکت‌ها به دنبال الگوبرداری از شرکت ما هستند.

وی با بیان اینکه اراده مدیرعامل در زمینه تقویت نظام مشارکت‌ها بسیار قوی است، اضافه کرد: خود ایشان طی ۶ ماه ۶۱ پیشنهاد در همه حوزههای فنی و مهندسی و حتی زیباسازی داشته‌اند.

به سمت الزامی شدن مشارکت در نظام پیشنهادات حرکت می‌کنیم

رئیس تحلیل سیستم‌ها و بهره وری هلدینگ پتروپالایش اصفهان با بیان اینکه باید به سمت الزامی شدن پیشنهادات حرکت کنیم، گفت: این امر در دیگر کشورها نیز محقق شده است.

وی تاکید کرد: پیشنهادات درونی و برونی سازمان برای هلدینگ پتروپالایش اصفهان بسیار مهم است، به گونه‌ای که از دل این پیشنهادات به راهاندازی ۶ شرکت جدید و جلوگیری از خام فروشی تولیدات رسیده‌ایم.

اصفهان_محسن راعی