به گزارش اکونا پرس،

محمد نورصالحی، نهم اردیبهشت‌ماه_ در سومین نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز شوراها در هنر سرای خورشید برگزار شد، اظهار کرد: نهم اردیبهشت‌ماه هرسال به عنوان روز ملی شوراهای اسلامی شهر و روستا در تاریخ تقویم کشور ثبت شده، از این رو فرصت خوبی برای برگزاری نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه است.

وابستگی شهرداری به ساخت و ساز کمتر شده است

وی با اشاره به بودجه ۲۲ هزار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی شهرداری در سال ۱۴۰۲ و رشد ۵۸ درصدی آن نسبت به اصلاح بودجه سال گذشته گفت: اگر چه توان هزینه کردن و اجرای پروژه‌ها چهار برابر شده اما تورم و تأثیرگذاری آن بیشتر از این رشد بوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه وابستگی شهرداری به ساخت‌وساز کمتر شده است، افزود: در بودجه سال ۱۴۰۲ حدود ۲۶ درصد درآمد شهرداری به ساخت‌وساز وابسته است و ۷۴ درصد غیر ساختمانی است.

اصفهان می‌تواند به قطب صنایع پیشرفته و شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل شود

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به مجموعه اقدامات انجام شده از سوی ششمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: طرح شفافیت از مهمترین اقدامات انجام شده در این دوره است، همچنین در طول قریب به ۲۱ ماه گذشته اقداماتی همچون امضای تفاهم‌نامه‌ای با شورای ملی سن‌پترزبورگ از سوی شورای اسلامی شهر اصفهان انجام شد.

وی افزود: در این دوره از شورای اسلامی شهر در راستای پاسخگویی و پیگیری مطالبات مردم در زمینه آب و زاینده‌رود، کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار تشکیل شد.

نورصالحی تصریح کرد: به‌رغم اینکه مدیریت زاینده‌رود و مسائل آب در دست مسئولان کشوری است اما برای پاسخ‌دهی مناسب به شهروندان و پیگیری دغدغه‌های آنها در این دوره از شورا دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود تشکیل شد که با اختصاص بودجه خوبی در زمینه امور فرهنگی و تبلیغی در زمینه حقوق و حق زاینده‌رود فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه در زمینه آلودگی هوا و آلاینده‌های شهر اصفهان نیز پیگیری‌های مجدانه در این دوره از شورای اسلامی شهر شده است، خاطرنشان کرد: ۱۳ شهرک صنعتی در اطراف شهر اصفهان فعالیت می‌کند که هیچکدام شعاع ۵۰ کیلومتری از شهر را رعایت نکرده‌اند در حالی که حدود ۹۰۰ کارخانه در آنها وجود دارد.

۴۵ محله برای محرومیت‌زدایی در بودجه صاحب ردیف شده‌اند

نورصالحی افزود: اصفهان به‌رغم آنکه حدود ۵.۵ درصد جمعیت کشور را داراست اما ۱۰ درصد از جمعیت نخبگان را کشور را درون خود جای داده است که این ظرفیت می‌تواند اصفهان را به قطب صنایع پیشرفته و شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل کند لذا با اجرای طرح انتقال مراکز آلاینده و صنعتی از اطراف شهر اصفهان اراضی و زمین‌های آنها می‌تواند در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور قرار گیرد.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین اولویت‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره ششم پیگیری تحقق شهر هوشمند و حرکت به سمت ارائه خدمات غیرحضوری شهرداری به مردم است که در این راستا اقدامات و مصوبات بسیار خوبی صورت گرفته و برای سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه توجه به مناطق محروم و کم برخوردار شهری و توسعه عدالت‌محوری از دیگر اولویت‌ها و راهبردهای این دوره شورای اسلامی شهر اصفهان است، ادامه داد: در این راستا ۹۰ محله کم‌تر برخوردار شهر اصفهان شناسایی و ۳۰ محله در سال ۱۴۰۱ انتخاب و برای آن‌ها ردیف‌های بودجه عمرانی و فرهنگی برای ارتقای سطح امکانات و بهبود وضعیت اختصاص داده شد، همچنین امسال ۱۵ محله دیگر به این عدد افزوده شده و برای آن ردیف‌های بودجه اختصاص داده شده است.

۲۸۵ دستگاه اتوبوس خریداری و ۲۴٠ دستگاه اتوبوس نوسازی شده است

وی کاهش تصدی‌گری مراکز فرهنگی، برون‌سپاری و افزایش ردیف‌های کمک به مراکز فرهنگی و مساجد را از دیگر اقدامات انجام شده در این دوره مدیریت شهری دانست و گفت: در حال حاضر توجه به حمل‌ونقل عمومی و ارتقای سطح خدمات در این زمینه دیگر راهبرد این دوره شورای اسلامی شهر است که بر این اساس و با همت جمعی بالغ بر ۲۸۵ دستگاه جدید اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه شده است.

نورصالحی با بیان اینکه تا پایان سال بر اساس همت مدیریت شهری از ۶۰۰ دستگاه به ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل‌ونقل عمومی خواهیم رسید، گفت: ۲۴۰ اتوبوس سال گذشته بازسازی شده و امسال نیز ادامه خواهد یافت، البته هزینه بازسازی هر اتوبوس نیز یک میلیارد تومان است.

افزایش ۲ برابری بودجه قطار شهری اصفهان در ۱۴۰۲

وی با بیان اینکه توسعه کمی و کیفی قطار شهری و احداث خط دوم نیز در دستور کار این دوره شورای اسلامی شهر اصفهان است، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ بودجه اجرای قطار شهری دو برابر شده است به‌طوری که در حال حاضر بالغ بر ۳,۷۰۰ میلیارد تومان بودجه برای قطار شهری اختصاص یافته است که از این میزان فقط ۳۰۰ میلیارد تومان توسط دولت و اوراق مشارکت تأمین می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: درصدد هستیم بخشی از خط قطار شهری اصفهان را از سمت زینبیه تا میدان قدس یا میدان امام علی (ع) راه اندازی کنیم و سپس در میدان امام حسین (ع) این خط را به خط یک قطار شهری متصل کنیم.

وی تصریح کرد: برای تحقق اهداف در این مسیر بزرگترین قرارداد تأمین مالی طراحی و اجرای خط دو قطار شهری با شرکت مپنا به ارزش ۶۸۰ میلیون یورو طی چهار سال برای تجهیزات برق الکترونیک و ناوگان بسته شده است.

پیش‌بینی ۳ هزار میلیارد تومان برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای رفع نیازهای شهر

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در توضیح دیگر راهبردهای این دوره شورا گفت: توسعه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از دیگر راهبردهای این دوره از مدیریت شهری است که سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی سه هزار میلیارد تومانی از نیازهای شهر برای کمک گرفتن از بخش خصوصی شده است.

وی ادامه داد: پرداختن به هویت تاریخی و دینی، ارتقای شفافیت و انضباط مالی، تقویت حمل‌ونقل عمومی و بهبود وضعیت زندگی از دیگر راهبردهای این دوره از شورای اسلامی شهر اصفهان است.

نورصالحی تصریح کرد: همواره نسبت بودجه جاری به عمرانی در شهرداری اصفهان ۳۰ به ۷۰ بوده و در این راستا سعی شده است در بودجه ۱۴۰۲ نیز این نسبت رعایت شود.

وی اضافه کرد: ۲۱ درصد از بودجه امسال نیز مربوط به قطار شهری اعم از اجرا و بهره‌برداری، ۱۲ درصد مرتبط با شبکه معابر، هشت درصد حقوق و دستمزد، شش درصد اتوبوسرانی، پنج درصد فضای سبز و هشت درصد برای مراکز فرهنگی و امور مرتبط اختصاص یافته است.

آغاز احداث هتل در ساختمان جهان‌نما

وی با اشاره به وضعیت ساختمان جهان‌نما گفت: زمانی که ساختمان جهان نما طراحی می‌شد، چهار فاز برای آن مشخص شد، فاز اول و دوم از سمت میدان امام حسین (ع) از آغاز برای ساخت هتل پیش‌بینی شده بود، فاز سوم و چهارم نیز قرار بود تجاری و اداری باشد که این دو فاز انجام شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: فاز یک و دو جهان نما برای ساخت هتل یک بار به نهادی عمومی واگذار شد اما عملیاتی نشد که به تازگی قراردادی با سرمایه‌گذار بخش خصوصی از دیار نصف جهان منعقد شده که ساخت هتل را آغاز کرده است.

وی خاطرنشان کرد: معتقد هستیم هر جا ظرفیت تبدیل به هتل را داشته باشد، برای توسعه زیرساخت گردشگری به سمت ساخت هتل حرکت خواهیم کرد، در این راستا نیز تلاش می‌کنیم ساختمان نیمه‌کاره ناتمام و رها شده مانند جهان‌نما را ارتقای کیفی دهیم و به وضع مطلوب برگردانیم.

اختصاص ۸۰۰ میلیارد تومان برای اجرای رینگ حفاظتی

نورصالحی اظهار کرد: حلقه حفاظتی یا رینگ چهارم از شمال اصفهان آغاز و بخشی از آن اجرا شده است و بخشی از آن از بزرگراه بعثت (میدان شهدای ورزشکار) نقطه اتصال اصفهان و دولت آباد تا اتوبان فرودگاه به بهره‌برداری رسیده است که در روان شدن ترافیک تأثیر بسزایی دارد.

وی گفت: ادامه این رینگ به پل سردار شهید سردار سلیمانی در خیابان جی و تا اتوبان شهید دستجردی (سپاهان‌شهر) می‌رسد، در این راستا بودجه آن اضافه شده البته هزینه‌های آن نیز افزایش یافته است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: امسال ۸۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه در منطقه چهار، پنج، شش، ۱۰ و ۱۵ اعتبار اختصاص داده شده است تا همه مناطق فعال شوند و پروژه زودتر به بهره‌برداری برسد.

تعهدات دولت به شهرداری‌ها شفاف نیست

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: برای اینکه حمل‌ونقل عمومی مطلوب داشته باشیم، نیازمند بالغ بر هزار دستگاه اتوبوس هستیم که قیمت هر اتوبوس نیز شش میلیارد تومان است، اینکه مردم خواستار آن هستند که اتوبوس‌های نامناسب در شهر نباید تردد کنند، خواسته به حقی است.

نورصالحی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها بر اساس قانون این اجازه را ندارد که خارج از حریم شهر حتی یک ریال هزینه کنند، گفت: شهرداری نه قانونی و نه از لحاظ مالی امکان ورود به طرح‌های شهرهای حومه را ندارد، این وظیفه دولت است، اما طرح رینگ چهارم حفاظتی که در منطقه ۱۵ انجام می‌شود در محدوده شهر قرار دارد.

وی با بیان اینکه تعهدات دولت به شهرداری‌ها در دو موضوع ارزش افزوده و جرایم رانندگی و پرداخت سهم شهرها شفاف نیست، اضافه کرد: بر اساس بررسی انجام شده فقط یک سوم حق شهرداری‌ها در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ پرداخت شده که این موضوع به اطلاع معاون رئیس جمهور رسیده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: بر اساس گزارش موجود مطالبات شهرداری اصفهان از دولت ۱,۶۰۰ میلیارد تومان بوده که تاکنون پرداخت نشده است.

سال گذشته به ۲۸٠٠ مرکز فرهنگی ۲۱ میلیارد تومان کمک کردیم

نورصالحی با بیان اینکه تعداد کل مساجد در شهرستان ۱۱۰۰ مسجد است، گفت: در سال ۱۴۰۱ به ۲۸۰۰ مراکز فرهنگی ۲۱ میلیارد تومان و به ۳۵۰ مسجد و مجموعه فرهنگی نیز ۱۸ میلیارد تومان کمک شد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین دستاوردها و اقدامات خوب این دوره مدیریت شهری، طرح شفافیت است که در این عرصه، میزان سهم و کمک به مراکز فرهنگی و مساجد، تاریخ و تعداد هیئت مدیره های مساجد مراکز فرهنگی شفاف مشخص شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: در بحث کمک به مساجد نیز طبق قانون، سقف حداکثری وجود دارد، بنابراین امکان کمک‌های میلیاردی در این زمینه وجود ندارد، چراکه حداکثر سقف کمکی مدیریت شهری به هر مسجد ۲۶۰ میلیون تومان تعیین شده است همچنین از شروط کمک مدیریت شهری به مساجد آن است که به هر میزان مبلغی که به مسجد کمک شود، هیئت مدیره موظف به تأمین سه برابر آن میزان کمکی از طریق مباحث و منابع مردمی است.

جلسات پارلمان شهری با نمایندگان مجلس شهر اصفهان دستاوردهای خوبی داشته است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: اگر قائل به دموکراسی و حکومت مردم سالاری هستیم باید بدانیم که مردم درد یکدیگر را بهتر درک می‌کنند، در شورای اسلامی شهر نیز در زمینه حقوق دریافتی بین رئیس اعضا هیچ تفاوتی وجود ندارد.

وی ادامه داد: بودجه شورای اسلامی شهر اصفهان در سال گذشته ۷.۵ میلیارد تومان بوده، این در حالی است که می‌توانست طبق قانون به ۹ میلیارد تومان رسیده باشد.

نورصالحی در توضیح جلسات مشترک شورای اسلامی شهر با نمایندگان مجلس اصفهان گفت: سلسله جلساتی در راستای پیگیری مطالبات و رفع دغدغه‌های مردم اصفهان مثل جاری شدن زاینده‌رود، رفع آلودگی هوا و بحث کمک نمایندگان مجلس برای تأمین منابع ملی در شهر همچون توسعه قطار شهری و راه‌اندازی موزه ملی شهر برگزار شده است.