به گزارش اکونا پرس،

هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته ازتاریخ ۲۷ تا ۲۹ آذرماه ۱۴۰۲ در سالن شبستان مصلای امام خمینی(ره) برگزار می شود.

نشست خبری امروز ۲۵ آذر با حضوردکتر علی اکبر صفایی، معاون وزیر و مدیر سازمان بنادر و دریانوردی ود کتر سحر تاجبخش ، معاون وزیر و رئیس سازمان هواشناسی کشور و اصحاب رسانه صورت گرفت.

علی اکبر صفایی گفت:تا پایان آبان ۱۴۰۲تجارت دربابرد کشور ۱۵۳ میلیون و ۶۴۶ هزار تن بوده ،در عملکرد غیر نفتی ۸.۵ درصد و در کالاهای نفتی ۴درصد رشد در هشت ماه گذشته نسبت به سال قبل داشتیم .این رشد تجارت دریایی یا تجارت دریابرد است یعنی به سمت تولید و افزایش تولید ناخالص داخلی پیش می‌رویم.

وی ادامه داد:اواخر سال ۱۴۰۱، خلیج گرگان در حال از بین رفتن بود و بندر ترکمن ۱۵ سال است که خشک شده بود. به‌تازگی با حضور رئیس‌جمهوری در آن منطقه، یک میلیون و ۴۶۰ هزار مترمکعب لایروبی انجام شده، کانال عاشوراده باز شده و در حال حاضر عمق مناسبی در خلیج گرگان داریم و اکنون شرایط بازدید مردم از آن منطقه و شبه‌جزیره میانکاله مهیاست.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره قرارداد  با هندی‌ها در بندر چابهار افزود: در مورد هندی ها هم همکاران ما بسیار تلاش داشتند و متن قرارداد چابهار در حال طی کردن فرایند اجراییست .یک سری موارد فنی در قرارداد از سوی طرف هندی و یک سری موارد فنی از سوی سازمان بنادر مطرح بوده، اما هماهنگی زمانی برای حضور مقامات رسمی بلندپایه مشکل است که بارفع این موارد امیدواریم که قرارداد بعد از تسهیل، اجرایی شود. البته در زمینه سرمایه‌گذاری‌های دریایی، برخی از سرمایه گذاران خارجی هم در لیست هستند که در حال بررسی هستند.

صفایی درمورد کلان پروژه ایران راه گفت: کلان پروژه ایران راه ابعاد بین المللی دارد ،با کشورهای همسایه مثل جنوب خلیج فارس و دریای عمان و هم دریا خزر و فراتر از آن کشورهای منسوب در خشکی دارد.با افزایش ظرفیت حمل و نقل در دریای خزر ،بندر امیرآباد به ریل و بندر کاسپین هم به ریل وصل می شود .

وی ادامه داد:  بندر بزرگ خوزستان یا خلیج فارس در حال امکان سنجی است  تا راهکار های جمهوری اسلامی ایران با ملاحظه تمام فعالیت های رقبا در منطقه که گاهی سیاست ورزی است بررسی و بعد از مطالعه این موارد ما راهبرد را با تایید نهایی وزیر با در نظر گرفتن افزایش ارزش افزوده  نتیجه نهایی را می گوییم.

سحر تاجبخش، معاون وزیر و رئیس سازمان هواشناسی کشور :سال ۲۰۲۳ گرم‌ترین سال کره زمین شناخته شده است.

سحر تاجبخش، معاون وزیر و رئیس سازمان هواشناسی کشور دراین  نشست خبری با اشاره به موضوع تغییرات اقیمی گفت:نکته مهم مسأله آب می‌باشد که با بارش باران و برف در زمستان جبران پذیر نیست؛ این موضوع از چالش‌های بزرگ جهان است کشور ما هم از متاثرترین کشورها از تغییرات اقلیمی است.که دراین مورد مدیریت به بهترین شکل باید انجام شد .

وی ادامه داد: اصلی‌ترین اثر تغییرات اقلیمی، تغییر دماست و سال ۲۰۲۳ گرم‌ترین سال کره زمین شناخته شده است و جریان‌های جوی خشکسالی‌ها و بارش‌های سیلابی را در پی داشته است. تلاش کشورها برای کاهش دما ، تولید گازهای گلخانه‌ای است و در کشور ما هم لازم است برنامه مدونی برای این موضوع داشته باشیم .در تمام حوزه‌ها مانندکشاورزی و  صنعت باید به بهترین مدل مدیریت کنیم.

رئیس سازمان هواشناسی کشور  افزود:کشورهای هم مرز ،توپوگرافی والگوهای جوی مانند هم ندارند و سامانه های جوی حتما وارد کشورها نمی‌شوند .سامانه های جوی کشور ترکیه‌وکشور  عربستان با ایران کاملا متفاوت است.منابع و مناطق در کشور بارش و شرایط جوی را مشخص می‌کند.

تاجبخش درباره مدل های مورد استفاده در هواشناسی گفت:مدل های در دسترس ما ازپژوهشکده اقلیم شناسی در شهرمشهد و مدل کشورهای فرانسه ، آلمان ، انگلیس و در شرق آسیا ژاپن  از مدل های درحال استفاده است.