به گزارش اکونا پرس،

برای موفقیت در بازار کریپتوکارنسی‌ها باید بر اساس اصول و قواعد خاصی فعالیت کرد. یکی از مهم‌ترین آن‌ها که نقشی کلیدی در رسیدن به سود مستمر از بازار دارد، مدیریت سرمایه است. در واقع شما با انجام این کار، ریسک‌های احتمالی که امکان دارد دارایی شما را تهدید کند، کاهش می‌دهید. در نتیجه تصمیم گرفتیم این مفهوم و نکات مهم پیرامون آن را بررسی کنیم. توصیه می‌کنیم اگر قصد دارید به‌عنوان یک سرمایه‌گذار موفق شناخته شوید، در ادامه مقاله ما را همراهی کنید.

مدیریت سرمایه چیست؟

اجازه دهید با یک مثال این مفهوم را تعریف کنیم؛ فرض کنید صد میلیون تومان نقدینگی در اختیار دارید و می‌خواهید آن را به خرید ارز دیجیتال اختصاص دهید. ازآنجایی‌که منابع شما برای به‌دست آوردن کل دارایی‌های موجود در بازار محدود است، پس باید به بهترین شکل ممکن آن‌ها را مدیریت کرده و روی توکن‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنید. به انجام این کار که به منظور کسب بیشتر بازدهی انجام می‌شود، مدیریت سرمایه می‌گویند.

اصول مهم و اولیه مدیریت سرمایه در ترید عبارت هستند از:

  • در بازار، دارایی‌های مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید. انتخاب و تخصیص منابع به آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد که به آن مدیریت پورتفولیو گفته می‌شود.

  • خرید دارایی‌های مختلف در بازار مالی همواره با ریسک همراه است. معامله‌گر باید توانایی شناسایی و مدیریت آن‌ها را داشته باشد. متداول‌ترین روش‌ها برای انجام این کار، تنو‌ع‌بخشی به سبد ارزی است.

  • بر اساس ریسک هر دارایی، آن را در کلاس و طبقه‌ای خاص قرار می‌دهند. شما باید با‌توجه‌به میزان ریسک‌پذیری خود، تقسیم منابع مالی را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

  • تدوین استراتژی بر اساس اهداف و میزان ریسک‌پذیری از دیگر نکات مهمی است که در مدیریت سرمایه باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

  • تفاوت بین فعالان موفق و ناموفق در بازارهای مالی، نظارت بر عملکرد است. اگر می‌خواهید فعالیت مستمری داشته باشید و سرمایه خود را چند برابر کنید، نباید از انجام این کار غافل شوید.

بررسی فرآیند سرمایه‌گذاری و مدیریت سرمایه

برخلاف تصور بسیاری از افراد، مدیریت سرمایه در بازارهای مالی کار چندان پیچیده ای نیست؛ اما بسیاری از فعالان بازار به دلیل نبود آموزش اصولی در این زمینه با مشکل مواجه می‌شوند. در این بخش قصد داریم به زبانی ساده فرایند انجام این کار در بازار کریپتو را شرح دهیم.

  • فراهم کردن سرمایه اولیه به منظور خرید دارایی در بازار ارزهای دیجیتال

  • بررسی پروژه‌های مختلف و انتخاب بهترین توکن‌ها از میان آن‌ها

  • انتخاب کیف پول سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری بر اساس بودجه و اهداف تریدر

  • تحلیل نمودار دارایی‌های مشخص شده و وضعیت بنیادی آن‌ها به منظور شناسایی نقاط ورود و خروج مناسب و تعیین حد سود و ضرر

  • مشخص کردن میزان ریسک سرمایه‌گذاری در هر رمز ارز و خرید بر اساس اصول مدیریت سرمایه

  • فروش دارایی در زمان مناسب و شناسایی سود

مدیریت سرمایه

اصول اولیه سرمایه‌گذاری موفق

تمام افرادی که به بازارهای مالی وارد می‌شوند، قصد کسب سود از آن را دارند؛ اما رسیدن به این هدف تنها در صورت انجام درست مدیریت سرمایه امکان‌پذیر است. اگر شما نیز به‌عنوان یک تریدر قصد خرید و فروش ارزهای دیجیتال را دارید، به شما توصیه می‌کنیم مهارت‌های زیر را به‌دست آورید.

ریسک‌پذیری بالا

ریسک سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو بسیار بالاتر از سایر دارایی‌هایی است که می‌شناسید. به شما توصیه می‌کنیم اگر جزو افراد ریسک گریز هستید با احتیاط بیشتری خرید و فروش رمز ارزها را آغاز کنید و برای یادگیری مدیریت سرمایه در ترید، زمان بیشتری صرف کنید؛ زیرا امکان دارد هر لحظه ارزش توکن‌ها در این بازار با افت شدید مواجه شوند.

تنوع‌بخشی به سبد دارایی

سبد سرمایه متنوعی داشته باشید. بهتر است تمام سرمایه خود را به سه بخش پرریسک، کم ریسک و بدون ریسک تقسیم‌بندی کنید. به‌طور مثال با بخش بدون ریسک فقط دارایی‌هایی با ارزش ثابت را خریداری کرده که پشتوانه‌هایی مثل دلار دارند و در شرایط بحرانی قیمت آن‌ها افت نمی‌کند.

موضوع مهم دیگری که باید در مدیریت سرمایه به آن توجه کرد، اختصاص ندادن همه نقدینگی به یک دارایی است. حتی اگر شما به این نتیجه رسیدید که خرید کوین مدنظر شما ریسک بسیار کمی دارد، باز هم نباید همه نقدینگی خود را به آن اختصاص دهید.

توقف فعالیت در صورت ضررهای متوالی

اگر به‌عنوان تریدر در بازار فعالیت می‌کنید، ممکن است برخی از مواقع تحلیل‌های خوبی نداشته باشید و به‌صورت متوالی ضرر کنید. در چنین شرایطی به شما توصیه می‌کنیم فعالیت خود را متوقف کرده و به دنبال جبران نباشید. چنین اقدامی موجب اتخاذ تصمیمات احساسی و تحمل زیان‌های بیشتر می‌شود. در برخی از مواقع دیده‌شده که سرمایه‌گذار به دلیل بی‌توجهی به این اصل مهم، همه دارایی خود را از دست داده است.

آشنایی با مفاهیم امنیتی

آشنایی با مفاهیم اولیه امنیتی برای مدیریت سرمایه در بازارهای مالی بسیار ضروری است. شما باید تفاوت کیف پول‌ها را به خوبی درک کرده باشید. تنها در این صورت است که می‌توانید بر اساس اطلاعاتی که در مورد هر کدام از آن‌ها به‌دست آورده‌اید، بین ولت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری انتخاب بهتری انجام دهید. مورد مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، نگهداری کلید خصوصی کیف پول خودتان در جایی امن است که هکرها به آن دسترسی نداشته باشند.

قوانین و مقررات

در حال حاضر کشورهای کمی در جهان وجود دارند که خرید و فروش ارز دیجیتال در آن‌ها غیرقانونی است؛ اما به شما توصیه می‌کنیم قبل از انجام هرگونه فعالیتی در محل زندگی خود حتما در مورد محدودیت‌هایی که دولت برای استفاده از کریپتوها در نظر گرفته تحقیق کنید. در واقع با انجام این کار، ریسک‌های سیستماتیک را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهید و احتمال مسدود شدن دارایی به حداقل می‌رسد.

جمع‌بندی

جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار کریپتوکارنسی‌ها بر هیچ کس پوشیده نیست. همانطور که شما می‌توانید با انتخاب دارایی‌های درست در این بازار، سرمایه خود را چند برابر کنید، ممکن است با انجام یک اشتباه و رعایت نکردن اصول مدیریت سرمایه، ضررهای هنگفتی را متحمل شوید و هر آنچه داشته‌اید را از دست بدهید.

به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم با آگاهی و دانش، اقدام به خرید و فروش توکن‌های مختلف کرده و بر اساس نظرات دیگران روی ارزهای گوناگون سرمایه‌گذاری نکنید. در این مقاله سعی کردیم شما را با اصول اولیه مدیریت پورتفو و دارایی آشنا کنیم که ریسک‌های ورود به بازار کریپتو را به حداقل برسانید.