هرچند تثبیت نرخ دلار در محدوده ۵۰هزار تومان می‌تواند به تغییر روند گروه‌های ریالی کمک کند اما به دلیل اینکه گروه‌هایی همچون خودرو و بانک به صورت نوسانی عمل می‌کنند عملا منجربه شکل‌گیری روند صعودی نشده‌اند که بخشی از این مسئله ریشه در تلاش بازارساز برای کنترل شاخص و مهار تورم دارد. اما اگر آزادسازی ۱۷ میلیارد دلار منابع بلوکه شده ایران در عراق و کره جنوبی به واقعیت بپیوندد به طور قطع نرخ ارز در بازار آزاد اصلاح خواهد داشت و پیرو آن نمادهای ریالی هم حرکت خواهند کرد و روند اصلاحی اخیر هم فرصتی برای تغییر مالکیت حقوقی‌ها به وجود آورده و سهامداران خرد بیشتر به بازارهای مطمئن جدید ورود می‌کنند.

مسیر اصلاح بورس

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بازار با اشاره به اینکه اصلاح شاخص کل بورس در مقطع کنونی تنها می‌تواند زمانی باشد، گفت: وضعیت بازارهای کالایی تورمی است.
 همچنین افزایش سودآوری شرکت‌ها در یک سال اخیر برخلاف اصلاح بازار است و تا زمانی که اقتصاد رو به بهبود نرود روند تورمی ادامه می‌یابد.  وی با بیان اینکه ثبات بازارهای دیگر بیشتر به رشد بورس کمک می‌کند، افزود: بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها از نقدشوندگی بالاتری برخوردار است، به همین دلیل در شرایط رکودی سرمایه‌ها بیشتر وارد این بازار می‌شود. آقابزرگی با تاکید بر اینکه برخی نمادهای بورسی رشد بسیار کمتری نسبت به شاخص داشته اند، تصریح کرد: به همین دلیل جا برای اصلاح همه نمادها وجود ندارد از این رو برخی تک نمادها در همین بازه زمانی رشد می‌کنند و نمادهایی که بیشتر از ارزش ذاتی خود رشد کرده‌اند اصلاح خواهند داشت.

نقدینگی جامعه کجا می‌رود؟

در چند روز معاملاتی گذشته گروه‌های ریالی بیشتر مورد توجه گرفته‌اند اما این مسئله منجر به افزایش تقاضای سنگین در بورس نشده است، به طوری که سرانه‌های خرید حدود ۳۱ میلیون تومان شده و نزدیک به سرانه‌های فروش است و تا زمانی که قدرت خریداران افزایش نیابد اتفاق خاصی در بازار نمی‌افتد. محمود مرادی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است که در هفته‌های اخیر گروه‌های ارزی بیشترین افت ارزش معاملات را داشته‌اند و این موضوع در واکنش به کاهش نرخ ارز بوده که تحت تاثیر خبر مذاکرات برای آزادسازی منابع ارزی رخ داده است. وی ضمن اشاره به اینکه از ۱۸ اردیبهشت بازار سهام سیگنال اصلاح داده است، گفت: در ابتدای هفته جاری ارزش معاملات بورس به حدود ۸ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به هفته‌های قبل نزولی بوده و نشان می‌دهد که بورس وارد یک اصلاح زمانی شده، البته احتمال اصلاح نرخ هم وجود دارد اما به صورت تدریجی و خیلی کم خواهد بود. مرادی با بیان اینکه تا ارزش معاملات افزایش نیابد روند نزولی ادامه می‌یابد، تصریح کرد: در هفته‌های اخیر گروه‌های ارزی بیشترین افت ارزش معاملات را داشته‌اند و این موضوع در واکنش به کاهش نرخ ارز بوده که تحت تاثیر خبر مذاکرات برای آزادسازی منابع ارزی رخ داده است. ‌درحال‌حاضر اقتصاد کشور در حالت انتظار برای تعیین‌تکلیف برخی مسائل سیاسی قرار دارد همین مسئله روی بازارهای مالی هم تاثیر گذاشته اما با توجه به اینکه بورس پیشتر اصلاح عمیقی داشته عدم تغییر شرایط سیاسی و اقتصادی هم نمی‌تواند عاملی برای اصلاح بازار باشد. وی با تاکید بر اینکه نرخ دلار بعید به نظر می‌رسد به کمتر از ۵۰هزار تومان برسد، اظهار کرد: شاید در کوتاه‌مدت نرخ دلار به زیر ۵۰ هزار تومان برسد اما مقطعی خواهد بود و دوباره روند صعودی می‌گیرد، به همین دلیل احتمالا جذب سرمایه در این بازار وجود‌دارد.

سخن پایانی

درحال‌حاضر اقتصاد کشور در حالت انتظار برای تعیین تکلیف برخی مسائل سیاسی قرار دارد همین مسئله روی بازارهای مالی هم تاثیر گذاشته اما با توجه به اینکه بورس پیشتر اصلاح عمیقی داشته عدم تغییر شرایط سیاسی و اقتصادی هم نمی‌تواند عاملی برای اصلاح بازار باشد و چند وقت اخیر تنها رویکرد بازارساز مانع رشد بورس شده است.