حجت الله عبدالمالکی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار اکوناپرس با اشاره به گرانی پدیدار شده در اقتصاد ایران با بیان این که وضعیت فعلی درپی افزایش قیمت ارز نمودار شده است، گفت: به دنبال افزایش قیمت ارز بسیاری از تولیدکنندگان و عرضه کنندگان با ابتلا به توهم تورم قیمت اجناس و خدمات خود را افزایش دادند و نتیجه آن هم آشفتگی است که امروز در بازار دیده می شود.

او با تأکید بر این که کنترل شرایط فعلی باید از ناحیه دولت صورت پذیرد، افزود: متأسفانه دولت در بحث ارز سیاست منطقی ندارد. به گونه ای که ارز موردنیاز استفاده کنندگان به آن ها اختصاص نمی یابد به این معنا که یا دولت ارزی در دست ندارد که به  آن ها ارائه دهد و یا نمی خواهد این کار را انجام دهد.

عبدالمالکی با بیان این که دولت باید مبادی تأمین ارز را مشخص و تقویت کند، ادامه داد: در شرایط فعلی که کشور در تحریم به سر می برد، دولت باید با استفاده از روش های علمی دور زدن تحریم ها که در علم اقتصاد هم ذکر شده است، با سالم ترین و کم هزینه ترین روش ها، تحریم های مالی را کم اثر و سیستم ارزی را مدیریت کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این که یکی از راهکارهای مهم دولت برای مدیریت ارز، کاهش تقاضاهای غیرلازم است، تصریح کرد: دولت برای مدیریت ارز باید با استفاده از پیمان های دو جانبه پولی در میان مدت با طرف های تجاری اصلی خود نظیر چین قراردادهای اقتصادی منعقد کند.

او با اعتقاد بر این که چنین پیمان های دوجانبه ای مانع از تغییرات وضعیت دلار و تأثیر نوسانات آن بر تقاضاهای موجود می شود، افزود: در پیمان های دوجانبه پولی با طرف های خارجی، نوسانات بازار ارز بر روی افزایش واقعی قیمت ها تأثیر نمی گذارد و مقدار پول در جامعه نیز افزایش می یابد که دلیل به مبادله با استفاده از پول ملی بازمی گردد.

 

 

گفت وگو: بهناز لطفعلی زاده