به گزارش اکونا پرس،

عباس آخوندی روز جمعه در نشست ستاد بازآفرینی شهری استان سمنان در سالن مدیریت بحران استانداری افزود: یک سوم جمعیت شهری کشور در بافت فرسوده زندگی می کنند و این طرح به عنوان طرح اولویت دار در بیست ساله آینده کشور مطرح است.

وی با بیان اینکه طرح بازآفرینی شهری بسیار پیچیده است و باید ابعاد اقتصای، مالی، اجتماعی و فرهنگی آن را در نظر گرفت، خاطرنشان کرد: در اجرای این طرح ، باید تفکر محله محور داشت و این اصل که محله به انسان هویت می بخشد را لحاظ کرد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: زندگی مردم در شهرها باید با رویکرد بازآفرینی شهری ادامه یابد، براساس آمار ، میزان بزهکاری اجتماعی در بافت های بی اصالت زیاد است و رفع بحران های بافت های فرسوده، چهره شهرها را امن تر خواهد کرد.

وی افزود: توسعه شهری باید در ابعاد مختلف اعمال شود، به طوری که مردم کیفیت زندگی را لمس کنند و سرمایه گذاری ها طوری برنامه ریزی نشود که حاشیه نشینی تشدید شود.

آخوندی ادامه داد: در مباحث توسعه شهر و جمعیت، باید به مساله بازآفرینی شهری توجه ویژه شود و بزرگترین ماموریت دولت بازآفرینی شهری است.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، برای اجرای طرح بازآفرینی شهری باید رویکردهای مختلف مورد توجه قرار گیرد و حداقل و حداکثر امکانات مدنظر نهاد های اجرایی باشد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در‌گیر کردن دولت، در مناطقی که خود مردم می توانند کاری انجام دهند سودی ندارد و باید آحاد جامعه در بخش هایی که برنامه هایی به آن واگذار می شود خوب اقدام کند.

آخوندی گفت: به هیچ عنوان نباید دولت درگیر مسکن سازی شود و باید نهادهای خدمات رسان در بحث بازآفرینی شهری بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه حضور هماهنگ می تواند کیفیت زندگی شهروندان در بافت را افزایش دهد، خاطرنشان کرد: مردم اگر متوجه شوند مسوولان اراده خوبی در اجرای طرح باز آفرینی شهری دارند، هماهنگ با دولت حرکت خواهند کرد.

آخوندی گفت: هزینه کرد دولت و شهرداری ها برای بازآفرینی شهری باید در بحث تامین خدمات زیربنایی باشد و شهروندان نیز با دریافت تسهیلات بانکی باید در احیای بافت فرسوده همراهی کنند.

وی با بیان اینکه تمام شهرهای استان سمنان از بافت تاریخی برخوردار هستند که باید نگاه ویژه ای برای نوسازی این طرح ها اتخاذ شود، بیان کرد: به گفته مدیرکل مسکن و شهرسازی سمنان دستکم 34 درصد جمعیت استان در بافت فرسوده زندگی می کنند.

وی خاطرنشان کرد: مشکل شهرهای استان سمنان تنها با نوسازی خانه ها و ساخت مسکن جدید برطرف نمی شود و برای رفع چالش بافت های فرسوده ، رویکرد اصولی و هدفمند نیاز است.

آخوندی ادامه داد: تمام هویت شهرسمنان در بافت تاریخی است و مسوولان به جای تفکر مسکن سازی، باید برای ارتقای کیفیت زندگی در این مناطق اقدام کنند.

در این نشست سید شهاب الدین چاوشی استاندار، احمد همتی نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه و ابوالفضل حسن بیکی نماینده دامغان در مجلس شورای اسلامی، معاونان استانداری و جمعی از مسوولان دستگاه های اجرایی استان سمنان حضور داشتند.

به گزارش ایرنا، بازدید از فرودگاه سمنان، بازدید از بیمارستان مهدیشهر، افتتاح تقاطع غیرهمسطح مومن آباد، بازدید از محور دوم بزرگراه سمنان- فیروزکوه از جمله برنامه روز دوم وزیر راه و شهرسازی در استان سمنان است، عباس آخوندی دیروز از طرح های حوزه راه در شهرستان های دامغان و شاهرود بازدید کرد.

سه هزار و 784 کیلومتر راهِ استان سمنان که 600 کیلومتر از مسیر اصلی تهران- مشهد بخش مهمی از آن است، 2.1 درصد از راه های کشور را شامل می شود.